"Nunna, omma ajak makan." Aku dengar suara Jungshin berselang-seli dengan ketukan di pintu. Aku pandang pintu lepastu aku sembamkan balik muka aku dekat lutut.
"Makanlah dulu. Nanti nunna turun." Aku jerit sedikit supaya dia dengar suara aku yang macam biasa. Walaupun sebenarnya suara aku tengah serak sekarang ni sebab nangis.
Bila dah senyap, aku pandang pintu balik. Air mata aku turun jatuh ke pipi kembali bila teringat perbualan aku dan Taehyung di sekolah sebelum pulang.
Jahat betul aku!
Kau mainkan perasaan orang.
Kau tak ada harga diri ke?
Tak ada maruah?
Heh, aku tersengih sinis. Tak lama sengihan aku hilang. Kenapa aku buat diri aku macam ni? Kenapa aku buat Tae macam ni?
Tok! Tok!
Aku pandang pintu.
"Boleh omma masuk?"
Aku cuma diam. Nak bagi ke tak nak? Otak aku cuba untuk proses apa yang perlu aku lakukan, tapi kaki aku lagi pantas. Sekarang ni aku dah ada dekat depan pintu, tangan aku pula dekat tombol pintu.
Aku pulas tombol pintu perlahan-lahan dan buka sedikit, cukup-cukup ruang untuk omma aku masuk.
Bila omma dah masuk, pintu tu aku tutup balik dan kunci.
"Sini." Omma tarik tangan aku supaya aku bergerak dan duduk di katil. Sebelah dia.
"Pandang omma."
Aku pandang dia.
"Kenapa muka anak omma ni hodoh sangat." Dia pegang pipi aku, lepas tu rambut aku dia usap perlahan.
"Hodoh ke?" Tanyaku dengan suara yang sedikit serak.
Omma mengangguk lepastu ketawa kecil. Aku pukul paha omma, tapi cuma perlahan. Sampai hati cakap muka anak dia hodoh.
Aku tersenyum kecil bila tengok wajah ceria omma yang tengah ketawa.
"Kan comel."
"Gumawo omma."
Buat beberapa saat, kami tak buka mulut.
"Kenapa Hae nangis. Namchin?"
Aku mengangguk lemah.
"Kan omma dah cakap jangan bercinta time sekolah. Sekarang, tengok apa yang jadi."
Aku mencebik bibir sambil pandang tempat lain. Fikir omma tak akan nampak. Tapi omma nampak sebab tangan dia cubit paha aku kuat.
"Ahh!" Aku gosok tempat yang aku kena cubit tadi. Sakit.. Macam nak nangis lagi.
"Sakitkan?"
Aku mengerutkan dahi. Macam mana omma boleh tanya sedangkan omma dah tahu rasa sakitnya macam mana?
"Kalau tak nak sakit jangan cari masalah."
Omma perli aku ke?
"Omma cakap benda yang betul. Fikir apa yang terbaik untuk Hae. Ada sesuatu yang kita tak akan dapat dalam seumur hidup kita. Ada sesuatu yang kita kena lepaskan untuk kebaikan masing-masing. Tak semua cinta akan bertahan."
Aku pandang omma dengan kerutan di dahi. Tak tahu kenapa aku boleh faham makna yang cuba disampaikan oleh omma.
Omma pandang aku lembut, tangannya menggenggam tangan aku erat. Tak semena-mena mata aku mula basah. Dada aku rasa berdebar.
"Lepaskan Jimin. Mungkin dia bukan jodoh Hae buat masa sekarang. Mungkin jodoh Hae dengan dia pada masa akan datang."
Aku menunduk. Air mata aku dah mengalir laju. Macam mana aku nak buat kalau aku tak boleh. Aku gigit bibir bawah aku kuat, aku tak nak adik aku dengar aku menangis.
Omma peluk aku dan usap belakang aku. Tak tahulah sampai bila aku menangis. Bila aku dah senyap, omma lepaskan pelukan dan pandang aku.
"Taehyung."
Macam mana omma tahu?
"Macam mana omma tahu nama Tae?" Tanyaku dengan sisa tangisan yang masih ada.
Omma senyum. "Dia datang lawat omma masa omma dekat hospital." Sambil tu tangan omma usap pipi aku yang dah basah dengan air mata aku tadi.
"Bila?"
"Erm.. Hari kedua omma dekat hospital."
Aku rasa serba salah. Hidung aku dah mula tersumbat. Nak nangis pun aku dah rasa penat.
"Dia budak baik. Omma tak tahu pulak yang dia tu namchin kamu masa hari tu. Omma fikir Jimin namchin Hae, sebab omma nampak Hae macam suka dia."
"Putus dengan dia." Ucap omma dengan lembut.
"Omma bukan nak halang kamu bercinta. Tapi, omma rasa itu yang terbaik."
Aku hanya mampu senyap.
"Lepaskan mereka berdua."
Hyeyouuu
Vote& commentThank you
YOU ARE READING
☑ Beware with him⇨p.j.m
FanfictionBerhati-hati dengan dia, Sebab dia boleh buat hidup kau huru hara. Once you are addicted, He'll never let you go, Because you're meant to be His target