* 24 *

205 14 2
                                    

p.o.v Helia

'Mijn oom' vraag ik.

Ze knikken, 'uw oom. maar eerst eten we dit op. Daarna vertellen we u het verhaal.'

Ik knik en eet snel door. Ik wacht daarna ongeduldig tot zij klaar zijn. 'Uitleg aub'  zeg ik snel.

Kratos staat op, stapelt de borden op en zet die in de gootsteen. 'De Duistere heerser is uw oom' zegt Abdias terwijl Kratos dat doet, 'hij is het jongere broertje van uw vader. Hij noemt zichzelf Hades maar dat is niet zijn officiële naam. Zijn officiële naam is Damianos. Maar daarmee was hij niet tevreden.'

'Waarom dan Hades?'

'Hij ziet zichzelf als de wedergeboorte van de god van de onderwereld' zegt Kratos terwijl hij weer bij ons komt zitten.

Ik knik en kijk Abdias weer aan. 'Uw vader zou het land erven en was in alles beter als uw oom' gaat hij verder, 'uw oom haatte het. Toen uw vader uw moeder ontmoette werd al snel duidelijk dat Damianos ook een oogje op haar had. Hij wilde haar als zijn vrouw maar ze koos voor uw vader. Ze zag Damianos als een goede vriend en uw vader als een vriendje. Het hart van Damianos was gebroken.'

'Snap ik' mompel ik.

Hij kijkt me waarschuwend aan. 'Het spijt me, gaat u verder.'

'Damianos sloot zichzelf op tijdens de bruiloft en probeerde zo weinig mogelijk in de buurt te hoeven zijn van uw ouders. Toen uw broer, kroonprins Jason, werd geboren werd het alleen maar erger. Damianos wilde niet eens bij de plechtigheid zijn van uw broer.'

'Plechtigheid'  vraag ik.

'uw broer werd benoemd tot kroonprins' zegt Kratos, 'de priesters zegenen hem dan in de naam van de goden. Ze geven offers zodat de goden hem een goede opvoeding geven en wijsheid meegeven door zijn leven.'

'Blijkbaar heeft Damianos niet gehad' mompel ik.

'Nee en u ook niet' zegt Abdias.

'Sorry' zeg ik, 'u had het over de plechtigheid van mijn broer.'

'Ja' zegt Abdias, 'Damianos keerde zich verder af van uw ouders en zijn neefje. Toen werd de profetie uitgesproken. Drie weken later werden u en uw zusje geboren. Damianos wist dat als hij jullie kon opvoedden en de profetie kon omkeren hij koning werd. Hij viel aan en nam alles over. Ik kon met u en uw zusje ontsnappen. Kratos kon onderduiken en ik lette op u en prinses Selena in de mensenwereld. En nu zijn jullie weer terug.'

'En het einde is niet voorspel' vraag ik, 'van de profetie?'

Ze schudden beide hun hoofd. 'Dus het kan nog alle kanten op gaan?'

Ze knikken. 'Mooi zo, dan vallen we binnenkort aan en is alles opgelost.'

'Zo makkelijk is het niet prinses' zegt Kratos, 'uw broer is verzwakt. Het volk is verzwakt. U bent ook een beetje verzwakt. We moeten wachten tot het goede moment komt.'

'En wanneer komt die?'

'Dat merkt u wel' zegt Abdias, 'gelooft u mij maar.'

twin GirlsWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu