Author POV
Setelah majlis akad nikah selesai , Emma bersalaman dengan tetamu yang hadir . Adam yang dari tadi berbual dengan salah seorang sepupu Emma , tidak langsung bercakap dengan Emma , malah bersapa pun tidak .
"Emma congratulations on your wedding ! Tak sangka anak buah Aunty yang manja ni dah kahwin !" , kata Aunty Maryyam , adik kepada mama Emma .
"Thanks aunty ! Dah jodoh nak buat macam mana kan?" , balas Emma sambil melontarkan senyuman .
Aunty Maryyam hanya mengangguk .
Adam POV
Aku hanya memerhati Emma yang sedang berbual dengan ibu saudaranya . Aku tahu dia rasa kurang selesa sekarang . Tapi nak buat macam mana ? Aku kena tunaikan janji aku ! Aku tak boleh mungkir janji . Ya ! Aku tak boleh mungkir janji !
"Bro ! Congrats ! " aku terasa seperti ada orang memegang bahuku dari belakang . Aku menoleh. Oh ! Aku kenal dia . Dia ni lah sepupu Emma . Iskandar ?
Aku senyum .
"Thanks bro !"
"Aku harap kau dapat jaga Emma baik2 . Aku sayang dia . Dia wanita yang paling baik aku pernah kenal besides my mom . So please , jangan sakiti dia " .
Hati aku rasa panas . Rasa macam terbakar . Ya . Aku marah ! Aku marah sebab dia cakap dia sayangkan Emma . No ! Dia isteri aku ! Aku mesti jauhkan dia daripada jantan tak guna ni !
"Don't worry bro ! I know how to take care of her . She's mine btw " , balasku sambil memberikan senyuman sinis kepadanya . Ambik kau !
Dia merenung sedalam-dalam mataku . Apa ?! Ingat aku takut ke ? Sekali aku gigit kau , jangan harap kau dapat tengok dunia ni lagi !
"Awak ...." . Suara lembut seseorang membuat aku berpaling . Emma !
Aku pandang dia . Aku tak tahu kenapa tapi mulut aku terasa berat untuk bercakap malah senyum pun tak boleh . Asal ni ? Ada orang kawal aku ke ? Aku pandang sekeliling . Aku nampak Danish . Dia merenung aku . Ya , dia beri renungan tajam . Kenapa ni ?!
Emma POV
Aku memerhati Adam dari jauh . Dia sedang berbual dengan Iskandar . Aku tahu Is tak suka dengan perkahwinan ni . Tapi nak buat macam mana ? Kitorang sepupu kan ? Plus , dia tak pernah confess feeling dia terhadap aku . So ? Nak buat apa aku berharap kan ? Lebih baik aku belajar macam mana nak cintakan Adam . Dia kan suami aku sekarang .
Aku ingin melangkah ke arah Adam tetapi aku terasa pergelangan tangan aku ditarik . Aku berpaling . Danish ? Adik Adam ?
"May I talk to you for a second?"
Wajah Danish nampak serius . Dia nak cakap apa eh agak-agaknya ? Dia nak bagi tips macam mana nak pikat Adam ke ? Hish ! Mengarut !
Aku mengangguk .
Aku hanya mengikut langkahnya dari belakang . Aku lihat dia ingin ke halaman belakang .
"Hmm Danish ? What do you wanna talk about ?" , tanyaku .
"It is about Adam . Ada sesuatu yang perlu Emma tahu pasal dia ".
Aku ternganga . Di-dia boleh cakap bahasa Melayu ?!
Danish hanya ketawa melihat reaksi aku .
"Kenapa ? Awak ingat saya tak boleh cakap bahasa Melayu ke ?"
Ya ! Adam ada cakap yang Danish duduk dengan ayahnya kat London dari kecil . Peliknya dia boleh tutur dalam BM dengan fasih . Hmm .
"Emma ! Are you still here ?"
Aku berhenti mengelamun . Aku senyum .
"Maaf"
"It's okay dear ".
"Actually , Danish nak cakap apa ? Kenapa dengan Adam ?"
Danish kelihatan gusar . Dia menundukkan kepalanya dan menggaru lehernya . Macam lelaki nak confess feeling kat perempuan tapi malu !
"Adam sebenarnya ...."
Aku
tunggu
jawapan
dia .
"Adam sebenarnya ..... "
Aku
setia
menunggu
jawapan
dia .
"Adam sebenarnya ada penyakit "
Hah ?!
-tbc-
YOU ARE READING
SUAMI AKU VAMPIRE
Mystery / Thriller"Maafkan aku Emma . Aku terpaksa" "Kenapa Adam ? Kenapa awak buat macam ni ?"