"Bangun lambat lagi kan, dah tahu hari ni adalah hari pertama sekolah di semester yang baru" mama mula memulakan kebiasaannya membebel ku pagi-pagi buta ni.
"Mama, apa lah bebel pagi-pagi buta ni" aku menguap sebesar-besarnya sampai boleh kot parking kereta. Hehe gurau je.
"Pagi-pagi buta? Ini dah pukul 7 pagi Noor Zara Anasha Binti Zulfi Hassan" lengkap sudah, dengan nama papa sekali terbawa-bawa.
Tak gitu tak mama ku sayang.
"Chill ma, baru pukul 7. Sekolah tu pukul 8" aku menaikkan jari ku membentuk delapan.
"Mama hairan lah, asal sekolah tu pilih Zara jadi pengawas ye? Entah apa yang diaorang tengok tu. Kalau mama jadi cikgu besar kat sana lah, mama tak pandang Zara tau. Mama bagi je kat budak lain yang lebih rajin, tak faham lah aku"
Panjang nya bebelan mama. Aku bangkit namun masih merebahkan pinggang ku diatas katil. Masih terkuap-kuap.
"Ha'a Zara pun tak faham la ma kenapa eh Zara jadi pengawas sekolah? Dah lah suka bangun lambat, tak kemas bilik, tak tolong mama kat dapur"
"Haaa tahu tak apa. Cepat mandi turun bawah lepas tu sarapan. Hari ni ada perhimpunan tau! Tak malu, pengawas tapi lambat!"
Pipi ku dah selamat dicubit oleh mama. Sakit tapi sayang hehe.
Aku pun terhuyung-huyung mengambil tuala dan segera masuk kedalam tandas. Sejuk nya air pepagi ni buat aku nak tidur saja dalam bilik air. Dasar tukang tidur. Aku perli diri sendiri. Hihi.
~~~
"Anak dara apa ni?" Abang aku 'Muhammad Adib Azhari' si tukang kacau dan yang paling annoying kat dalam muka bumi ni.
"Anak dara comel" selamba aku menjawab seraya ngap roti john buatan mama ku sayang.
"Behave lah, makan tu gelojor sangat" papa datang menyampuk lalu duduk di kerusi meja makan.
"Zara dah lambat ni, pa. Jom lah!" Baru saja papa nak meneguk milo panas dan ngap roti john buatan tangan isterinya 'mama ku sayang' aku dah ajak pergi. Siap-siap lah ni terima ketukan dan bebelan mama dengan sukarela.
"Kalau nak cepat, pergi dengan abang. Kesian papa baru nak makan sesuap dah Zara suruh antar Zara. Siapa suruh lambat? Lambat lagi bangun kalau perlu hari-hari Zara bangun lambat. Senang mama nak simbah air kat Zara tiap pagi"
Apa aku kata? Dah kena hujanan meteor bebelan aku pagi ini. Almaklumlah, dah seronok cuti sekolah tu tadi. Begitu masuk sekolah, kena 'culture shock' hehe.
"Dah jom, Adib pun nak pergi kerja dah ni"
Tangan papa dan mama aku salami. Meminta restu nya agar aku selamat dunia akhirat.
"Assalamualaikum" laungku dan abang Adib
"Waalaikumsallam" jawab papa dan mama.
~~~
Sekolah ku berada di kawasan Subang Jaya. Abang Adib pun sama, office nya di sekitar kawasan Subang Jaya. Dia seorang jurutera, aku suka minta dia belanja aku. Hihi.
Umur ku 17 belas tahun, tak lama lagi akan mencecah 18 tahun. Aku form 5 sekarang, tak terasa dah nak menempuh SPM.
Ini Zara lah weyh. Memang selekeh, tapi kalau dah jumpa aku kat kenduri ke kat luar ke atau kat mana-mana je confirm korang tak kenal aku haha. Selekeh tu kat sekolah je, kat luar jangan. JANGAN!!
Tinggi? Tak lah tinggi sangat. Pendek? Tak lah pendek sangat. Boleh lah kalau sekadar untuk awak pandang. Cia cia cia. Kenapa jadi pandang-pandang ni? Adoi. Mengarut. Orang tanya tinggi dia boleh main pandang jeling.
YOU ARE READING
You Are My Stupid Cupid
Romantizm"tak ada mata ke apa?" - Zaharil Hakimi "sorry... tak nampak" - Noor Zara Anasha Muka bapak baik. handsome. segak. tinggi semampai. aduhai. Cantik. comel. sengal. happy-go-lucky. "budak sengal. Pergi sana, malas aku jumpa kau balik" - Zaharil Hak...