Momo menghantar aku di pokok berdekatan dengan rumah aku. Aku melihat jam di tangan pukul 3:25 a.m. Ada masa lagi nak tidur sekejap sebelum aku bangun pergi sekolah.
Momo berubah menjadi manusia dan melihat aku.
"Kau ade kunci ke? Ke nak aku hantar sampai bilik kau kat tingkat atas?"
Aku menggeleng.
"Ade kunci."
Momo mengeluh.
"Hyomi, aku betul² minta maaf. Niat aku hari tu nak tolong kau je. Tapi disebabkan aku kau kena hadapi semua ni. Aku tahu yang kau memang tak nak jadi vampire." Air mata Momo mula bertakung. Emo betul minah ni.
"Takpe. Benda dah jadi. Ape aku boleh buat? Nanti appa kau pulihkan aku lah tu. Biar appa kau cari penawar dulu untuk aku nanti aku ok lah." Kataku ingin menenangkan Momo. Momo mengesat air matanya yang jatuh kemudian senyum ke arah aku.
"Em boleh aku tanya satu benda?" Soalku kepada Momo.
"Tanya ape?"
"Kat hutan tadi tu semua vampire animal blood ke?"
"Ha'ah tu perkampungan vampire animal blood."
Aku mengangguk perlahan.
"Mana perkampungan vampire human blood? Kenapa korang tak duduk sekali? Korang semua kan vampire." Soalku lagi.
Momo membulatkan matanya. Aku memandang dia pelik.
"Vampire animal blood dengan vampire human blood tak boleh bercampur. Perkampungan kami lain²."
Laa macam tu pulak -.-
"Kenapa?"
"Kami sebagai vampire animal blood, tugas kami adalah menyelamatkan manusia dari kena bunuh atau makan oleh vampire human blood. Yang mana kami sempat selamatkan, kami selamatkan. Yang tak sempat nasiblah. Sebab tu kami ada kelebihan mengesan vampire dari jauh."
"Oo begitu. Haa nak tanya lagi. Vampire nama Aki yang kau kata berlawan tu sape?"
"Aki tu dia vampire human blood. Haritu aku jumpa dia nak makan sorang budak ni, aku berlawan atau lebih tepat sesi bercakaran dengan dia lepastu dia blah macam tu je. Dia kata aku bukan lawan dia -.- aku pon blah la." Aku melihat Momo.
"Habis tu budak tu macam mana?"
"Aku biar je lah. Pandai² la dia bangun sendiri. Aku dah selamatkan dia dari kena bunuh kira ok lah tu 💁"
Aku melihat dia dengan muka annoying. Tak berhati perut punya manusia. Eh. Hantu 😒
"Aki tu bahaya ke?" Soalku lagi.
Momo berfikir seketika.
"Entah lah. Sebab aku jarang jumpa dia. Tapi kalau kata bahaya tu semua vampire human blood ni bahaya."
"Jadi darah vampire yang mengalir dalam badan aku ni darah Aki lah?"
"Mungkin. Kau jangan bagitahu sesiapa pasal ni tau."
Aku mengangguk mendegar pesanan Momo. Momo berubah menjadi vampire kemudian terbang dari situ. Aku berjalan masuk ke dalam rumah dengan menggunakan kunci pendua yang disimpan dalam almari kasut. Aku melemparkan diri aku di atas katil.
"50/50 peluang kamu untuk jadi manusia balik."
Macam mana kalau aku akan jadi vampire jugak?
Aku tak rela nak jadi vampire. Tapi mulai esok aku perlu menjalani hidup sebagai vampire. Boleh ke aku nak jalani semua ni?
***
YOU ARE READING
[C] Vampire's Breath + JJK
VampireVampire's life is not as easy as human's life. But it doesn't mean that I cannot go through a vampire's life. "Aku ni vampire?" - Min Hyomi "Yes, kau vampire. Macam aku." - Hirai Momo "Kau vampire jenis makan darah binatang. Kau nak buat apa kat man...