°26° :- Danger

84 9 10
                                    

"Sape nama lelaki tu appa?" Soalku.

"Nama lelaki tu Jeon Jungkook."

Aku menekup mulut aku. Appa melihat aku pelik.

"Jeo-Jeon Jungkook?"

Appa mengangguk.

"Wae? Kamu kenal ke? Kalau kamu kenal lagi senang kerja kita."

Tak. Appa tak tahu pasal Hyomi dengan Jungkook. Macam mana Jungkook boleh jadi cinta sejati Hyomi sedangkan Hyomi bencikan dia?

Mustahil.

"Memang Hirai kenal. Dia kawan sekelas Hirai. Tapi appa.. Appa yakin ke yang Jungkook tu cinta Hyomi? Appa dah selidik betul²?"

Appa memandang aku dan Hyomi bersilih ganti.

"Ha'ah. Appa selidik betul² dah. Tapi appa tak pasti kalau ada orang lain nama Jeon Jungkook jugak. Tapi apa yang appa tahu, Jeon Jungkook tu rapat dengan Hyomi. Appa dah dapatkan bantuan dari vampire yang berkuasa kat sini untuk selidik pasal Jeon Jungkook tu. Kenapa kamu macam tak suka je?"

Aku mengeluh. Bukan aku yang tak suka, aku takut Hyomi yang tak suka. Mengamuk teruk minah ni.

"Sebenarnya appa, Jungkook lah punca Hyomi boleh berubah jadi vampire. Dulu Hyomi suka dia tapi sekarang Hyomi benci dia. Tak mungkin Jungkook cinta sejati Hyomi."

Appa tersenyum kemudian mengusap rambut aku.

"Hirai, kita tak boleh pertikaikan erti cinta. Kalau memang ditakdirkan yang Jungkook tu cinta Hyomi, Hyomi tak boleh tolak. Mungkin sekarang dia benci tapi lama kelamaan percayalah, hilanglah rasa benci tu dan timbullah perasaan cinta."

Aku terdiam. Betul cakap appa, mungkin mulut Hyomi kata benci Jungkook, tapi hati dia kita tak tahu.

"Pastu appa, kenapa Hyomi boleh sakit dada?"

"Hyomi sebenarnya bukan sakit dada. Hati dia yang sakit. Hati dia macam kena cucuk dengan pisau. Rasa pedih sangat. Hati dia berhubung dengan hati cinta sejatinya. Dia sakit sebab cinta sejati dia dalam bahaya. Tadi ada vampire cuba bunuh cinta sejati dia."

Aku mengangguk tanda faham.

"Siape vampire tu appa?"

"Appa tak pasti. Appa pelik, vampire tu berhenti dari bunuh Jungkook. Macam terbantut nak bunuh Jungkook. Nasib Jungkook selamat."

"Kalau Jungkook kena bunuh dengan vampire tu maksudnya..

"Ya. Hyomi akan mati."

Lahai jadi kes melibatkan nyawa pulak.

Aku melihat Hyomi. Mesti dia tengah menderita kan? Aku mengusap perlahan kepalanya.

"Kamu tahu tak, Aki dapat tahu yang ada manusia separuh vampire kat tempat tinggal kita."

"Mana Aki tahu?"

"Entahlah. Sekarang dia tengah cari Hyomi. Kamu bawa dia balik ke rumah kita. Appa takut Aki datang sini cari Hyomi. Dia nak bawa Hyomi ke puak vampire human blood."

Aku hanya mengangguk perlahan. Aku melihat Hyomi.

"Entah² Aki yang cuba bunuh Jungkook.." Bisik hati aku.

Nasib kau lah Hyomi dapat dugaan macam ni. Aku tak boleh bagitahu yang Jungkook cinta sejati dia. Aku kena pastikan betul².

Tapi kalau kata Hyomi masih suka Jungkook, Jungkook suka Hyomi ke?

"Appa nak kamu ceritakan pasal Jungkook dan Hyomi."

Aku mengeluh perlahan. Aku mula menceritakan bagaimana Hyomi benci Jungkook dan keadaan Hyomi apabila dekat dengan Jungkook.

[C] Vampire's Breath + JJKWhere stories live. Discover now