#13 Who I am?

109 13 0
                                    

Autor: MercedesKatty
Kategorie: Historický román
Počet kapitol: 11
Stav: nedokončený
Nejlepší umístění: #36 v kategorii Historický román
Shrnutí děje:
Vypráví o dívce jménem Ellia, která nikdy nepoznala své rodiče. Žije na hradě společně s králem, který se o ni od dětství stará.

Popis:
22. letá Ellia žije v královském městě. Bydlí na hradě spolu s králem, královnou a jejich dětmi. Král se o ni stará od jejího narození, ale vždy byl jen jejím strýcem. Ellia neví, kdo jsou její praví rodiče. Často od sloužících slýchávala, že je králův bastard, ale sama věděla, že tomu tak není, protože od krále je naprosto odlišná. Co se vlastně stalo jejím pravým rodičům?

Pravopis

📌Nepiš do textu číslovky. Výjimku tvoří letopočty a takovéhle dlouhé číslovky, ale ty krátké rozepiš!

📌Opakuješ sloveso mít.
Př:
Freon dva syny z prvního manželství, dceru a syna z druhého manželství. S Dianou pouze nejmladší dceru Lianu. také schovankyni Elliu a hromadu bastardů.

Lépe:
Freonovi se v prvním manželství narodili dva synové, v druhém syn a dcera. Jeho nynější manželka, Diana, mu porodila pouze nejmladší dceru Lianu. Také se dlouhá léta stará o schovankyni Elliu a o hromadu bastardů.

Nezní to lépe? Já myslím, že ano. Jak vidíš, někdy stačí jen trochu přeházet slova ve větě a jiné sloveso ti naskočí samo od sebe. Snaž se toto sloveso co nejvíce eliminovat.

📌Výsost se píše s velkým V.
Je to totiž oslovení, titul. To samé platí i pro Veličenstvo.

📌Píšeš špatně přímou řeč.
Př:
sluha: Jistě pane.

Viděla jsi někde v papírové knize napsané jméno s dvojtečkou a za tím, co ten člověk říká? Já ne.

Správně:
,,Jistě, pane,"souhlasil sluha.

Kdyby sis s tím nevěděla rady, klidně napiš, ráda poradím.

📌Před oslovením se píše čárka, stejně tak po pozdravu.

📌Ji/jí
Př:
Nic si z toho nedělej Ellio. Jí to přejde.

Mimochodem, tam je také čárka před oslovením.

---> Dám tu takovou pomůcku. Místo ji/jí si dosaď ukazovací zájmeno ta. Když si řekneš tu, je tam ji. Když tou nebo té, tak jí.

Správně:
Nic si z toho nedělej, Ellio. Ji to přejde.

📌Před spojkami a, i, ani a nebo se nepíše čárka.

📌i/y
Dělá ti problém hlavně předpona vy-, vý-. Nejdřív napíšu, jak to děláš ty a pak, jak je to správně.

vyrazili ---> vyrazili
vipadá ---> vypadá
vidal se --->vydal se

Kromě slov vidět, viset, vinout a viklat je v těchto případech vždy tvrdé y. Takže, když slovo začíná na vy-, vý-, je tam s nejvyšší pravděpodobností ypsilon.

📌Jen tak mimochodem, panna se píše s dvěma n, n jako pana.

Zápory
📌Popisy.
Ano, do první části jsi vložila obrázky všech hlavních postav, ale i tak je popiš. O prostředí ani o pocitech zde není ani zmínka. Popiš barev očí, vlasů a oblečení, jak vypadá místnost nebo zahrada nebo třeba les, kde se děj právě odehrává. Jak se cítí Ellia, když je s Albim? Je šťastná? Nervózní? Nebo jaká?

Hlavně si ale dej pozor, ať ze z popisu postav nestane takové to Ahoj, jmenuji se blabla, je mi tolik a tolik, vlasy mám takovéhle a stejně tak oči. Ne, tohle NE! Radši něco tohoto stylu:
Své blonďaté vlasy jsem si stáhla do culíku a světle modré oči, které mi ladily ke stejně barevným šatům, si zvýraznila řasenkou. Vklouzla jsem do bot na nízkém podpatku, jelikož vyšší jsem nepotřebovala.

atd.

U popisů prostředí si dávej pozor hlavně na opakování slov. Příklady jak to má a nemá vypadat najdeš v recenzi na příběh slečna v tygřím kabátě.

Pro popisy pocitů je důležité, aby ses do děje vžila a vcítila se do postav. To tam mimochodem také najdeš.

📌Kapitola Práce v nevěstinci by měla být až na konci, ne? Ty ji máš před kapitolami Přes moře a Freedomstone, které jsi zařadila na konec.

📌Mám pocit, že kapitoly uspěcháváš. Asi to bude tím, že v nich nenajdu žádné popisy a málo přímé řeči. Zejména s dialogy se dá přímo kouzlit. Obohacují kapitoly a nenásilně je prodlužují. Můžeš v nich vtipkovat a používat nespisovné výrazy. Umožníš tak čtenářům nahlédnout do povah jednotlivých hrdinů. Je to pak všechno mnohem zajímavější.

Klady

📌Velmi se mi líbila ta část, ve které jsi ukazovala, jak jednotlivé postavy vypadají a napsala jsi o nich nejdůležitější informace a vlastnosti.

📌Románek mezi Elliou a Albinem. Ano, je to dost častý námět, ale já to mám prostě ráda.

📌Hezky popisuješ Dianinu nenávist k Ellie. Už po první kapitole ji nesnáším.

📌Děláš dobře odstavce.

📌Už v první kapitole se něco děje. Sice nic závratného, ale není to nudná kapitola.

📌Propracovaná postava Jenny. Je mi moc sympatická.

Cover

Je hezký, ale takový nevýrazný. Ta postava splývá s okolím. Možná bych do pozadí dala místo té modré oblohy západ nebo východ slunce. Pak by to podle mě bylo hezčí.

Popis

Oprav si ty číslovky, jinak ho můžeš nechat, jak je. Líbí se mi a myslím, že zaujme.

Celkové hodnocení

Příběh je moc hezký, ale ta přímá řeč ho kazí. Rovněž občasné hrubky. Takže dávám 7/10! Ve čtení budu určitě pokračovat.

Ahoj! Tak, další recenze za námi. Poslední dobou to trochu nezvládám, ale budu se snažit přidat další část do pátku.
Tak zase někdy příště!

zuzis7

Recenze /UKONČENO/Kde žijí příběhy. Začni objevovat