18 - Footsie

6.2K 47 15
                                    

"Adli, mana kau dapat duit beli phone ni? Kau pun kerja dengan abah kau ke goreng char kuey teow. Bukannya kau ada duit sangat pun," kata Kamelia sambil pasang seatbelt. Dia dah batalkan nombor dia di phone lama dan kekalkan nombor di SIM baru hari Ahad.

"Panjang cerita," kata Adli.

"Cerita lah."

"Kau tau kan Ustaz Hanafi dengan Cikgu Aiman Daniel dua-dua nak mengorat Ustazah Mardihah?" tanya Adli.

"Satu sekolah tahu, doh."

"Ustaz nak beli tudung, tak reti fesyen dan jenama baru, aku yang tolong beli. Cikgu Aiman Daniel nak belikan iPhone 7 untuk ustazah, dia bank in ke aku. Pendek kata, dua-dua nak mengorat Ustazah Mardihah, tapi dua-dua takde telo nak bagi sendiri. Sudahnya, aku game dua-dua. Ni duit Cikgu Aiman Daniel suruh beli iPhone sebenarnya tapi nanti aku ganti balik."

"Karang kalau dua-dua dapat tahu kau scam dorang, macam mana?" tanya Kamelia.

"Senjata aku ialah Ustazah Mardihah. Sebagai makwe yang dikejar, dia ada kuasa veto. Dua-dua nak marah aku, apa ada hal, Ustazah Mardihah akan back up aku, no matter what," kata Adli sambil naik kening.

"Korang ni...ada apa-apa ek?" Kamelia cuba korek rahsia Adli.

Adli diam dan kuatkan volume radio. Lagu Green Day - Dry Ice. 

Oh I love her
Keep dreaming of her
Will I understand
If she wants to be my friend

Oh I love her
Keep dreaming of her
Will I understand
If she wants to be my friend

Come ease the pain that's in my heart...
Come ease the pain that's in my heart...
Come ease the pain that's in my heart...

"Kam, mungkin kau tak ingat lah, tapi aku ada soalan kat kau masa kau down teruk hari tu," kata Adli.

"Sorry, aku tak ingat. Apa dia?"

"Kau rasa patut ke kita buat IC Suria? Sebab aku risau, hari tu aku bawak dia pun, dia takde IC."

"Kau nak bintikan apa si Suria tu?" tanya Kamelia.

Adli terdiam. Tergelak juga bila Kamelia tanya soalan tu.

"Aku rasa macam akan banyak hal pulak. Pertama, bila kita sampai JPN, dia akan tanya kau, nak buat IC ni, ada laporan polis tak? Macam aku, ada," Kamelia memberi pendapat.

"Okay, tapi apa kata kita kata dia ni anak yatim dan takde mak bapak?"

"Adli, kalau anak yatim, dia mintak surat dari Jabatan Kebajikan. Celah mana tu? Lepas tu mesti dia tanya surat beranak. Eh, banyak benda kena explain dengan dorang. Kita nak kuntau apa nanti?" tanya Kamelia.

"Aku bukan apa, aku risau. Buatnya polis tahan, minta IC dia, macam mana? Kalau pendatang asing, boleh je hantar negara asal. Ni kalau makhluk asing ni, nak hantar ke mana? Sudahnya ketakutan kau dia ni akan jadi bahan eksperimen akan berlaku," kata Adli.

"Ish, serius gila topik ni. Haah, tapi cuba kau tanya diri kau, berapa kali seumur hidup kau, polis tahan kau mintak IC?" tanya Kamelia.

"Aku? Banyak kali doh!"

"Kau muka penjahat Adli, hahaha!" kata Kamelia.

"Kami yang disyaki, kami yang dibenci! Sikit pun tak melemahkan kami, sikit pun kami tak peduli!" Adli menyanyi lagu The Suspects AKA.

Dua-dua senyap, berfikir.

"Tapikan..." dua-dua serentak bercakap.

"Kau cakap dulu," kata Kamelia.

Gadis Dari Sedna Where stories live. Discover now