23 - Pop Kuiz

2.2K 50 10
                                    

"Adli, tolonglah ustaz. Macam mana nak elakkan dari bini ustaz tau niat ustaz ni, kalau tak, kena terajang nanti," kata Ustaz Hanafi memegang hujung baju Adli.

Dalam hati Adli, nak makan karipap sardin dengan tenang pun tak boleh. Ada je yang mengganggu. Tak ustaz, cikgu rambut swag. Semak.

"Ustaz, ustaz nak carry on ke misi ustaz ni? Ustaz punya misi ni, dah macam anak panah yang ustaz panah hari tu, merapu, ustaz tau tak?" Adli tolak tangan ustaz.

"Ustaz tak boleh macam ni, siang ternampak-nampak, malam termimpi-mimpi, mandi tak basah, tidur tak lena, makan tak kenyang," kata Ustaz Hanafi merayu Adli membantunya.

"Tu macam tanda-tanda ajal je, ustaz. Jangan main-main, bini ustaz tu guru silat, juara silat Patani peringkat daerah."

Tiba-tiba Cikgu Aiman Daniel datang, mencekak pinggang.

"Woi orang tua kutuk tak sedar diri! Dah la pakai seluar senteng, pakai baju Belia 4B, toksah la kacau line aku la. Kau pun dah ada bini kan? Ha, apa kata kau kasi chance kat lelaki yang jauh lebih gagah, lebih tampan, lebih swag dan bergaya macam saya ni," Cikgu Aiman Daniel mendabik dada.

Adli tenang kunyah karipap sardin, memandang kedua-duanya dengan muka tak boleh blah.

"Sekarang kita buat perhitungan terakhir. Siapa menang, Adli akan membantunya dalam misi mendapatkan Ustazah Mardihah," kata Cikgu Aiman Daniel.

"Wo, wo, wo, wo! Cikgu ingat saya ni hamba abdi ke nak buat contest macam tu? Ingat saya ni macai ke?" Adli terus blah. Tapi Cikgu Aiman Daniel terus pegang kolar leher Adli.

"Mana kau nak lari, Adli? Kau kena pilih, aku atau si tua kutuk ni!" kata Cikgu Aiman Daniel.

"Saya pilih KLCC," kata Adli, kemudian cuba blah.

"Woi, woi! Kau ingat lawak ke? Itu lawak 2010 la pilih KLCC ni. Sekarang kau nak tolong aku ke, ustaz ni?" Cikgu Aiman Daniel mencekak pinggang.

"Hmm, macam ni lah. Apa kata saya buat soalan Pop Kuiz, jap, jap! Alim!" jerit Adli. Alim tengah jalan menuju ke kantin sekolah.

"Amende, bro?" tanya Alim. Adli pandang Alim, kemudian pandang Ustaz Hanafi dan Cikgu Aiman Daniel.

"Oohh, ni apa cerita ni? Rebut ustazah ke? Apa aku boleh tolong bro?"

Adli cangkuk leher Alim kemudian berbisik. Alim angguk-angguk tanda setuju.

"Baiklah, Alim bersetuju dalam menjadi co-host rancangan Pop Kuiz. Kita akan menyediakan beberapa kategori, dan setiap kategori ada satu soalan. Setiap satu jawapan yang betul akan diberi 10 markah, salah pun tolak 10 markah. Pemenang akan berpeluang untuk saya, Adli Margera membantunya dalam memikat hati Ustazah Mardihah, setuju? Loceng rehat tanda penamat?" tanya Adli.

" Setuju!"

"Soalan pertama dari kategori?" Adli pandang Alim.

"Kategori punk!"

Cikgu Aiman Daniel dan Ustaz Hanafi berpandangan dengan muka kelat.

"Namakan pemain bassist kedua Sex Pistols?" tanya Adli.

"Astaghfirullah al azim, ni apa seks seks ni?" kata Ustaz Hanafi.

"Jawapan ustaz salah, tolak 10 markah. Jawapannya ialah Sid Vicious!"

Cikgu Aiman Daniel dah gelak-gelak.

"Okay, turn Cikgu Aiman Daniel. Kategorinya, Alim?"

"Kategori grunge tempatan!"

"Namakan album pertama Butterfingers?" tanya Adli.

"Butterfingers? Aaaahh, Selamat Jalan Dunia?" kata Cikgu Aiman Daniel.

Gadis Dari Sedna Where stories live. Discover now