De când s-a trezit, doamna Adeona m-a chemat în odaia cu papirusuri și tăblițe să le pun în ordine. Am încercat să le așez pe categorii: cântece, texte, iubire, documente, ritualuri. Pentru puțin timp doamna mă lăsă singură cu toate. Risa o urmase, ca de fiecare dată. Unele papirusuri rămăseseră desfăcute și-a trebuit să le rulez la loc. Tăblițele aveau nevoie de multă grijă. Pe margini câteva erau ciobite.
-Mama te-a îngropat în papirusuri și-a plecat, nu-i așa?
Max intrase în încăpere așa de încet că nu-i auzisem pașii. Apărea de fiecare dată când nu eram atentă și mă surprindea cu vocea lui ușor răgușită. Se sprijinise de perete, cu fața la mine, urmărindu-mi sortarea foilor scrise.
-Chiar știi să le citești pe toate?
-Dacă sunt scrise în latină sau în limba mea, da.
-Mama este cu totul fascinată de papirusuri și ce scrie în ele, spuse Max. Zice că astfel o poveste devine nemuritoare. Eu cred că timpul le va distruge pe toate și nemurirea depre care-a amintit se va spulbera ca un strop în mare.
-Nu este adevărat ce spui! Timpul nu poate șterge amintirea unui zâmbet melancolic. Ieri am găsi o tăbliță pe care era scris un cântec de dor. Mama ta s-a emoționat foarte tare...
-Ea se emoționează ușor. Am trăit atâtea pe câmpul de luptă, că niște povești scrise bine, nu mă mai tulbură ca înainte...
-Ai venit să m-ajuți? am întrebat, sperând să se retragă imediat de la o muncă sub nivelul său.
-Nu. Am venit să-mi citești niște documente, spuse el scurt.
-Trebuie să cer voie doamnei...
-Te aștept mâine dimineață în curte, înainte de antrenament! impuse Max următoarea întâlnire, depărtându-se de mine. Și... , mai zise el după câțiva pași, în această casă sclavele bucură așternutul stăpânului, nu a invitaților acestuia.
-Eu nu sunt sclavă! l-am corectat imediat deoarece simțeam că acel statut nu era cel despre care m-am înțeles cu doamna Adeona.
-Mama tocmai te-a cumpărat. Marcus a primit o sumă frumușică. Ești sclavă!
Am scăpat papirusurile pe jos. Nu putea să fie adevărat! Mă învoisem să citesc doamnei texte, să-i stau aproape pentru o conversație, dacă și-ar fi dorit, despre locurile Daciei și oamenii ei. Dar nu ca sclavă, ci ca angajată. Trebuia să-i vorbesc doamnei ca să-mi fie clar și mie și celor din casă! Din câțiva pași am ajuns la arcada ușii. Max mă privea nedumerit.
-Unde pleci? Termină-ți treaba!
-Trebuie să vorbesc cu doamna despre condiția mea aici!
-Ți-am spus deja...
-Dar nu-i pe voia mea!
-Mie-mi convine! zise el oprindu-mi calea cu brațul sprijinit de cadrul ușii.
-Nu-s sclava nimănui! Eu am venit de bunăvoie în casa asta... Marcus n-ar putea să mă vândă. Nu-s proprietatea lui!
CITEȘTI
Sânziene (finalizată)
RomanceO noapte magică îi dăruiește ursitul alteia. Când obiceiul pământului impune o nouă familie, blestemul inimii rănite o ajunge din urmă. Singura cale de scăpare este dragostea.