Bab 10

247K 7.9K 1K
                                    

Uwais terjaga dari tidur.Tangannya menyentuh di sebelah.Kosong.Dia mengangkat kepala melihat kemudian menjatuhkan kembali kepalanya.Hasya pergi mandi kut.

Hasya pula dari tadi sibuk memasak di dapur.Dia melihat jam.Dah pukul 7 dah.Mana Encik Suami ni? Nanti nak masuk kerja dah.Dengan apron pink kartun hello kitty dan kasut bunny dia melangkah ke bilik.

Menggeleng dia bila Uwais masih lagi berlingkar atas katil.Dah la tak pakai baju.Hasya merapati lalu duduk di birai katil.

"Abang.." Hasya menyentuh lengan Uwais.Uwais masih tak bergerak.

"Abang bangun.." kali ini Hasya menepuk dada Uwais pula.Uwais bergerak sedikit lalu perlahan membuka mata.

"Pukul berapa ni?" Uwais bertanya sambil menggenggam tangan Hasya di dadanya.

"Pukul 7 dah abang.Bangun mandi.Hasya dah siapkan sarapan dah"

Uwais kembali memejam mata.Awal lagi.Tangan Hasya dibawa melapik pipinya.Gebunya tangan.Lena la tidur kalau macam ni.

"Abang..susahnya nak bangun.." Hasya menggoyang pula tubuh Uwais dengan tangannya yang satu lagi.Uwais merengek perlahan.

"Awal lagi la..masuk kerja pukul 9 nanti" kata Uwais dengan mata yang masih lagi tertutup.Satu tangan menarik selimut sehingga ke bahu.

"Ye lah..tapi tak salah kan bangun awal? Hasya dah buat breakfast dah.Nanti sejuk tak sedap dah"

Uwais merengus.Mula kalah dengan pujukan Hasya namun masih dikeraskan tubuhnya.Tak berganjak.Hasya tersimpul senyum.

"Abang bangun ya? Bangun please...Hasya sayang aban---"

Uwais bangun tegak.Wajahnya kusut masai.Rambut berjuntai ke dahi.Hasya senyum.Dikemaskan rambut suaminya dan diusap pipi beberapa kali.

"Jom..abang basuh muka dulu." Hasya menarik tangan Uwais untuk bangun.Dengan tak rela Uwais menapak ke tangan.Mulutnya terkumat-kamit membebel.Hasya menggeleng melihat tingkah suaminya.Macam mana Hasya nak didik abang ni?

Selesai membasuh muka dan gosok gigi,Uwais melangkah ke dapur.Dia masih lagi dengan joggerpant dan tanpa baju.Hasya dan pun menunggu di meja makan.

"Abang" panggil Hasya bila dia perasan kehadiran Uwais.Dia bangun nak menarik kerusi untuk diduduki Uwais.Setelah itu dia membalikkan cawan dan mula menuang air.

"Hasya buat pancake je.Ni ada coklat dengan madu.Abang nak makan dengan apa?" Hasya berdiri di sebelah Uwais.Bersedia untuk melayan suaminya.

"Nak madu" jawab Uwais sepatah.

"Ok" Hasya mengangguk seraya meletakkan dua keping pancake di atas pinggan Uwais dan menuang sedikit madu ke atas pancake.Uwais telan liur.Baru pertama kali dia nampak pancake sangat menyedapkan.

"Kau tak nak suap aku ke?" Hasya yang baru hendak duduk terhenti.Dia memandang Uwais dengan riak bingung.

"Isteri kan kena layan suami.Kau layan la aku makan" Uwais memberi alasan.Hasya sudah terkebil.Dia bukannya dah layan tadi?

"Kena suap juga ke?" Tanya Hasya lambat-lambat.

"Ye la.Isteri lain semua suap suami diorang makan." Uwais sudah mengeluarkan autanya.Suka dia melihat wajah Hasya yang bingung dan nampak bersalah.

Hasya kemudian bangun pula merapati Uwais.Dia berdiri di sebelah Uwais dan dan mengangkat cawan yang berisi air kopi.

"Abang kena minum dulu sebelum makan." Cawan tadi dibawa ke mulut Uwais.Uwais cuma membuka mulut.Sempat dia terdengar basmalah dari mulut Hasya sebelum air kopi masuk ke dalam mulut.

Mrs. Uwais: My Wife From HeavenWhere stories live. Discover now