Bab 46

123K 6.4K 1.3K
                                    

"Mak dah lupa saya ke?"

Hasya kebingungan, dia tersepit di tengah. Nak melangkah ke hadapan dia tak berani, nak menoleh dia takut. Tangannya dipegang erat oleh Puan Kemboja.

"Ni anak saya ke?" belum sempat wanita itu menyentuh Hasya, Puan Kemboja pantas menarik tangan Hasya. Hampir terjatuh ibu mengandung itu akibat tarikan Puan Kemboja.

"Dia bukan anak kau. Anak kau dah mati!"

Hasya menoleh sedikit. Wajah Puan Kemboja kelihatan tegang sekali. Dilarikan pula matanya ke belakang. Wanita yang memanggil nenek 'Mak' tadi sudah mengalir air mata. 

"Ni anak Lily kan mak?" bergetar suara Lily sambil dia cuba mendekati Hasya.

"Jangan dekat! Ni cucu aku." suara Puan Kemboja turut bergetar dengan suara tuanya yang marah.

Hasya mengerut kening. Anak?

Belum sempat Lily mengeluarkan bicara, Puan Kemboja pantas berlalu dari situ. Hasya cuma terdiam sambil kakinya berkejaran mengikut langkah Puan Kemboja.

"Nekk.."

"Balik rumah, Hasya dah lupakan hal ni." Bukan permintaan, ini adalah arahan. Hasya menutup mulut. Tak berani menyoal lebih. Dalam tangannya ditarik Puan Kemboja, Hasya menoleh untuk kali terakhir.

Ibu?

Puan Kemboja masih senyap memimpin tangan Hasya ke pintu keluar mall itu. Tangan kanannya menekan screen telefon manakala tangan kiri tak lepas dari pergelangan tangan Hasya.

"Hello, ye Daus, kami dah balik"

Puan Kemboja menelefon drivernya. Sambil menunggu, Puan Kemboja menggenggam erat tangan tembam Hasya. Fikirannya masih melayang. Hasya pulak senyap tak berbunyi.

Diperhati tangan tua di tangannya itu. Sejuk dan agak menggeletar. Nak memujuk, Hasya sendiri masih bingung.

Melihat kereta Mercedez hitam sudah sampai, Puan Kemboja cepat-cepat menarik Hasya. Di luar hujan lebat membuatkan pemandu Puan Kemboja, Daus terpaksa keluar sambil membawa payung.

"Mak!"

Puan Kemboja menoleh. Lily masih tercari-cari Puan Kemboja di pintu. keluar. Bila mata Lily menangkap kelibat Puan Kemboja, wanita itu menarik Hasya tanpa mempedulikan payung yang dihulur Daus. Terpinga-pinga lelaki itu melihat.

"Cepat Hasya!"

Mata Hasya kalut memandang Lily yang tengah berlari menghampiri mereka dengan tubuhnya yang ditolak Puan Kemboja masuk ke dalam kereta. Wanita itu kelihatan sangat sedih.

"Cepat Daus" Puan Kemboja menutup pintu kereta. Daus terkejar kembali ke kereta. Hasya bernafas kencang, penat dengan adegan tarik menarik tadi.

"Mak!"

Terhinjut bahu Hasya apabila Lily mengetuk tingkap kereta. Dia menoleh melihat wajah Lily yang tengah menjerit itu. "Mak! Dengar dulu mak! Lily tak salah! Makk!"

"Cepat Daus!" Puan Kemboja mengarah dari belakang. Daus mengangguk kepala lalu menekan gear keluar dari perkarangan mall itu.

"Makk! Makkk!"

Suara itu tenggelam timbul dek suara hujan yang menimpa bumi. Hasya mengerut halus kening memandang Puan Kemboja. Wajah tua itu kelihatan tenang namun tangan yang terketar itu bermaksud sebaliknya.

"Puan, wanita itu kejar kereta kita" Daus memberitahu dari depan. Matanya melihat cermin.

"Jalan je"

Hasya cepat menoleh belakang. Lily mengejar dengan tubuhnya sudah basah kuyup. Dengan guruh berdentum, dan hon kereta yang berbunyi, Hasya jadi risau.

Mrs. Uwais: My Wife From HeavenWhere stories live. Discover now