Part 1

4K 100 7
                                    

"kau tak penat ke buat semua ni Mia.?". tanya Syera

Dia simpati dengan Mia pada usia yang muda, mia sudah pun bergelar anak yatim piatu. Mia juga perlu berniaga di pasar tamu untuk menyara hidupnya dan pengajiannya. Bagi dia,Mia seorang gadis chubby yang kuat dan tabah walauapapun dugaan yang datang, sebab itu dia selesa berkawan dengan Mia sejak dari sekolah rendah lagi.

"Nak buat macam mna Syera, aku kene buat jugak, kalau tak sapa nak sara hidup aku dengan kos pengajian Kolej lagi. Takpe lah lagipun aku dah biasa hidup macam ni tak menyusahkan orang." Mia yang baru sahaja selesai mencuci gelas minuman, duduk bersebelahan Syera.

Dia sudah lali dengan pertanyaan yang selalu di tanya oleh syera, jawapanya tetap sama . walaupun mia masih punya saudara mara tapi dia tetap berpegang pada prinsipnya yang selalu arwah ibunya pesan kepada dia pegang sampai sekarang .Kita hidup ni jangan menyusahkan orang malah kita permudahkan orang.

Syera selalu membantu Mia setiap kali hujung minggu di pasar tamu. Syera hanya menolong Mia mengambil pesanan sekiranya ada pelanggan yang datang minum di tempat Mia. Mia berniaga pisang goreng dan minuman panas sahaja tapi selalu sahaja mereka berdua ni tidak menang tangan membuat semua kerja . Mana tak nya pisang goreng mia mendapat permintaan yang tinggi di psar tamu, Belum sahaja Mia mengoreng sudah ad pelanggan yang menanti.

"Wei, Mia kau letak apa ek kat pisang goreng kau ni"

"Kenapa kau tanya"

"yela tak sampai 2 minit dah abis, eh tapi sambal dia yoo memang terangkat pehhh sedap gila"

"Haa.tu lah rahsia nya"

"Assalamualaikum, dik pisang gorengnya ad lagi enggak?" seorang wanita lingkungan 40- an bertanya kepada mereka berdua

Mia berpaling menghadap pemilik suara itu. Eh pakaian macam jururawat je

"Waalaikumsalam,maaf makcik pisang goreng dah abis lagipun saya dah nak tutup ni"

"Waduh gi mna ni,nanti saya di marahin oleh nyonya". Wanita itu seperti berbisik sendiri namun jelas di dengar oleh mia.

Mia berasa simpati dengan wanita itu menujukkan muka yang risaukan sesuatu.

"Hmm, Makcik nak berapa ringgit?" tanya mia

"RM3 ad enggak, soal nya nyonya saya kepingin mau makan pisang goreng embak, saya takut kalau pisang gorengnya enggak ada nnti saya dimarahin" rayu wanita itu

Kesian pulak klau dia kene marah, hmm takpe lah

"makcik duduk dulu saya gorengkan untuk makcik ya, Syera kau tutup kedai lah nanti masa aku menggoreng ramai pulak yang datang, kesian pulak aku tngok makcik ni"

"ok" syera terus sahaja ke hadapan untuk menutup gerai mereka.

Selesai sahaja Mia menggoreng dan membungkus, Mia menyerahkan kepada wanita itu

"makasih ya non, udah mau tolong saya, kalau enggak udah pasti sya dimarahin lo"wanita itu menhulur kan duit kepada mia

"sama-sama makcik perkara kecil saja tu , takpe yng ni saya belanja makcik tak perlu bayar"

Syera yang dri tadi melihat gelagat mia terseyum dengan perilaku sahabatnya itu. Mia ni dri dlu smpai skrang selalu saja tolong orang hrapa-harap kat luar sana dia jumpa dengan lelaki yang baik.

My SweetHeart Miss MontelWhere stories live. Discover now