Part 2

2.1K 79 4
                                    

Aakif PoV

"Hai mummy"  

"Hai sayang.. Lah knpa muka muram je ni" kata Tengku Zaliha

"Hish, mummy tau tak yang nenda nak Aakif kahwin dengan sofea. Taknak ark"

"Ha .. Bila nenda ckap?"

Aakif menceritakan dari A-Z rancangan nenda nya kepada Tengku Zaliha.

"Kalau macam tu Aakif Cari lah pasangan hidup. Kan nenda bagi tempoh tu"
"Mummy ingat senang ke nak Cari dalam masa sebulan"

Satu sahaja cara supaya Aakif tak kahwin dengan sofea adalah. Tengku Aakif mesti membawa calon menantu dalam masa sebulan.

Tengku Zaliha mencapai sampul Surat d dalam laci bersebelahan dengan tempat duduk nya. Lalu di berikan kepada Aakif.

"Apa ni mummy" sambil mengeluarkan isi sampul Surat. Terdapat gambar seorang gadis dalam nya.

"Nama dia Mia Syerieyna Binti Mohammad Sharil, umur 20 tahun, satu kolej dengan kamu, tapi dia ambil kulinari. Anak yatim piatu and anak tunggal. Parents dia meninggal 3 tahun lepas akibat kemalangan Jalan raya, setiap hujung minggu dia akan menjual pisang goreng dekat pasar tamu."

panjang lebar Tengku Zaliha menerangkan.

"Dari mana mummy tahu pasal dia ni and kenapa dia jadi pilihan mummy?" Kata Tengku Aakif

"Mummy Ada upah orang untuk siasat dia and Ada sebab kenapa mummy pilih dia . satu hari nanti kamu akan tahu sebabnya"

'Aduh ni lgi satu, tapi Aku lgi sanggup kahwin dengan dia daripada kahwin dengan si sengal tu'  bisik hati Aakif.

Tengku Zaliha hanya senyum kepada putera nya.

'InsyaAllah kak yati, saya yakin Aakif mampu membahagia kan Mia. Dengan cara ini sahaja saya mampu jaga Mia dari dekat kak. Harap kakak setuju dengan keputusan saya' kata hati Tengku Zaliha

Flashback (Tengku Zaliha)

"Maaf Tengku mangsa tidak dapat di selamatkan" kata Bob penyiasat persendiriran keluarga Tengku Zaliha.

"Ya Allah, apa yang dah aku buat ni. sapa nama mangsa tu?". Dengan muka sedih kata Tengku Zaliha.

Masa tengahari waktu Tengku Zaliha ingin keluar shoping. Secara tidak sengaja Tengku Zaliha memberhentikan kereta. Hampir sahaja melanggar tiang pokok kerana terlalu fokus dengan handphone. Tapi akibat kelakuan Tengku Zaliha itu, Kereta yang berada di belakang Tengku Zaliha telah hilang kawalan dan terbalik lalu jatuh ke gaung.

Tengku Zaliha panik tidak tahu nak buat apa. Dengan keadaan sekeliling, yang tiada kereta lalu lalang, Tengku Zaliha berlalu pergi dari situ.

"Mangsa adalah suami isteri. Nama suami adalah Mohammad Sharil Bin Razak manakala isteri Norhayati Binti Azman." kata pengikut Bob

"Kami sudah kenalpasti tengku yang mangsa mempunyai seorang anak tunggal perempuan, buat masa sekarang kami cuba mencari maklumat mengenai waris mangsa" kata Bob

"Allahuakbar, Ya Allah. Kalau macam tu Bob saya nak kamu cari waris mangsa dan siasat semua berkaitan mangsa. faham" arah Tengku Zaliha

"Baik tengku, kalau takde apa-apa kami pergi dulu" 

Bob dan pengikutnya berlalu pergi. 

Tengku Zaliha rasa bersalah terhadap waris mangsa, 'Apa aku dah buat ni, kesian anak mereka. sudah lah anak tunggal, aku mesti bantu dia, tapi macam mana?'

Semenjak dari kejadian itu, pihak polis tidak dapat menghidu Tengku Zaliha terlibat dalam kemalangan itu. Dalam Tempoh 3 tahun Tengku Zaliha memberi wang sebanyak 5 ribu ringgit ke dalam akaun Mia. Segala Maklumat mengenai Mia, bob akan laporkan kepada Tengku Zaliha. sehingga lah sekarang .

End Flashback

Hai guys, sorry sis lama tak update ni cerita. ingatkan tak laku tapi semalam sis dpat comment 'sambung lagi'. Thank you sebab sudi baca crita sis

Sorry juak kalau part 2 ni hambar. Nanti sis update lagi ya (kalau ada request lh).

Jangan lupa Vote .

My SweetHeart Miss MontelWhere stories live. Discover now