"Ada apa awak nak jumpa saya.?" kata mia
"Hujung minggu ni, awak ada apa2 plan tak?" soal Tengku Aakif
"Hmm, takde knpa ek"
"Good, this weekend i want to bring you to meeet my grandma." Tanpa kiasan Aakif berkata hasrat yang sebenar.
"Ha..! hmm tapi knpa nak jumpa nenek awak, saya belum bagi kata putus lagi dengan perjanjian tu" Dengan nada yang gelabah tapi tak ketara sangat (adakh mcam tu).
"Ok look, you want or not you must agree with this agreement. You mesti nakkan arwah mama you happy btul tak.?. Saya sbenarnya tak suka tau berada dalam situasi ni sekarang ibarat telan mati mak luah mati bapak." Aakif mula pasang umpat.
"Ye.. memang saya nak mama saya happy, tapi saya ni, awak pernah terfikir ke yang saya ni belum bersedia lagi nak kahwin" kata Mia
Suasana menjadi senyap sementara. Mia menarik nafas dalam2 dan dengan tenang dia berkata.
"Perkahwinan adalah satu tanggungjawab yang sangat besar. Bukan hanya dengan lafaz ijab dan Qabul semata-mata. Lagipun kita berdua are not loving couple. Sebelum saya membuat keputusan saya kena fikir masak-masak sebab sekali sahaja saya setuju, bermakna saya pertaruhkan kebahagiaan saya." terang Mia
"Alah orang dulu-dulu kahwin pilihan orang tua pun boleh je hidup bahagia." Sambil memandang ke wajah Mia.
"Saya nak tanya awak. Kenapa awak nak sangat kahwin dengan saya, sedang kan ada banyak lagi perempuan cantik kat luar sana?. kenapa awak nak jugak pilih saya yang montel ni, Awak boleh je tolak perjanjian tu." tanya mia
Mia sedar dengan fizikalnya yang montel. Dia bukan jenis perempuan yang perasaan dirinya kurus. Jikalau nak di gandingkan dengan Tengku Aakif yang mempunyai paras rupa yang handsome. Memang tak pernah trlintas pun dalam pemikiran Mia.' Dah lah handsome, pegang title Tengku pulak tu. Hish dah jauh tersasar ni'.
Tengku Aakif mula menyusun ayat percakapannya. Satu perkara yang dia dapat lihat dalam diri Mia adalah Mia seorang gadis yang tidak cepat melatah dalam sesuatu perkara dan bijak untuk dalam membuat keputusan. Kalau tak mesti gadis itu dah lama bersetuju untuk kahwin dengan dia. Kalau permpuan lain sudah lama tidak menolak untuk kahwin dengan Tengku Aakif Mikael Bin Tengku Syaid Mansur. Lelaki yang hot dan famous di kolej. Dalam diam, Tengku Aakif mula tertarik dengan Mia tanpa sedar.
"Memang kalau nak dibanding awak dengan perempuan lain jauh beza. Tapi saya tak sanggup nak hampakan harapan mummy. Mummy nak sangat awak jadi menantu dia. Kalau awak nak tanya saya bersedia atau tidak, jujur saya cakap, saya belum bersedia lagi. Tapi kalau awak setuju, saya harap kita akan pikul tanggungjawab ni sama-sama." ujar Aakif
"Awak jangan nak gunakan mummy awak sebagai alasan." Mia rasa alasan yang Tengku Aakif gunakan adalah sangat cliche.
"Sekarang ni saya nak tanya awak, awak sanggup nak hampakan harapan yang selama ni mama awak impikan. Sanggup ke awak nak patahkan permintaan dia yang selama ni tak pernah pun mnta apa-apa dari awak." kata Aakif dengn nada yang sayu.
"Sa.. saya .. saya .." Mia seakan kehilangan suara, apabila dia perasan yang nada tengku Aakif seperti orang yang putus asa.
"Macam ni lah Mia, kalau saya cakap pun tak gunakan. Awak takkan setuju betul tak .Pasal agreement mummy saya dan mama awak tu, awak lupakan jelah, pandai2 lah saya cakap nanti kat mummy. Maaf kalau sejak kebelakangan ni kami menyusahkan hati dan hidup mia, saya pergi dulu" Kata tengku Aakif.
Aakif pusingkan badannya membelakangkan Mia. Belum sempat dia melangkah mia bercakap ..
"Tengku Aakif ...." Mia mempamerkan muka yang rasa bersalah
Tengku Aakif berpaling semula melihat muka mia.
"Its ok Mia, Im ok for you anwser, Dah lah jngan lah nak buat muka bersalah kat sini, nanti ....."
"Saya setuju dengan perjanjian tu" Belum pun habis ayat yang Aakif katakan, Mia sudah memotong ayat itu.
"Ap .. Apa awak cakap say tak clear sangat" di sebalik itu Tengku Aakif sembunyikan senyuman
_____________________________________________________________________________
Lah mia setuju .. macam mana dengan Rajmin?
Hmm .. hai Assalamualaikum guys. Sorry lambat update. Part ni spatutnya sis update semlam .. tapi lain tak clear lah pulak ..
Kalau hambar hihihihi maaf.
Jangan lupa vote tau..
YOU ARE READING
My SweetHeart Miss Montel
RomanceAakif buntuh dengan rancangan yang nenda lakukan. Takkan aku nak kawin dengan tengku Sofea. Memang tak lh aku kawin dengan dia. Dah lh gedikss Aakif menceritakan kepada bondanya dan bondanya mula menyusun rancangan untuk aakif Hmm ni lagi stu, tpi...