Mia mencari kelibat Tengku Maimunah di ruang tamu.
"Mana nenda ni .. Dah tidur ke .." Ujar Mia
Mia melalui swimming pool yang berada di tepi luar ruang makan. Kelihatan Rumah kaca yang terang benderang. Mia menuju ke rumah kaca tersebut. Jelas kedengaran suara Tengku Maimunah dan Tengku Zaliha.
"Assalamualaikum, maaf Mia lambat. Kenapa nenda tak tunggu Mia buat semua ni"
"Waalaikumsalam, come duduk sebelah nenda. Takpe bukan nya leceh pun nak buat semua ni.Lagipun Mia kan penat."
"Mummy ingat tadi nak suruh bibik je. Tapi nenda yang halang. Ni Aakif belum balik lagi ke Mia.?"
"Belum lagi mummy. Rasanya balik lambat tu sebab dorang buat perfomance untuk majlis malam ni. Mia saja je balik awal sebab ada nenda"
"Hmm .. Mia dengan Aakif ok..?" Tanya Tengku Maimunah
"Err .. Ok je nenda .. kenapa nenda tanya."
"Kenapa ni bonda..?"
"Kamu tahukan yang Maisarah ada dekat Malaysia" Ujar Tengku Maimunah kepada Tengku Zaliha
Riak wajah Mia mula berubah apabila nama Maisarah keluar dari mulut Tengku Maimunah.
"Maisarah anak Datuk Zulkiflie kan bekas kekasih Aakif." Kata Mia
"Macam mana Mia tahu yang Maisarah bekas kekasih Aakif ..?" Tanya Tengku Zaliha
"Dia kawan dengan Tengku Sofea. Tengku Sofea yang kenal kan Mia dengan Maisarah tadi masa majlis malam ni."
" Dia buat apa dekat majlis tu .. Jangan cakap dengan nenda yang dia sambung belajar kat kolej kamu."
Mia mengangguk kan kepalanya sebagai tanda apa yang Tengku Maimunah katakan itu betul. Tiba-tiba kedengaran bunyi kereta yang memasuki perkarangan rumah agam itu.
"Rasanya Aakif dah balik tu. Mia ke depan sekejap ye mummy .. nenda"
"Hmm .. yelah" serentak Tengku Maimunah dan Tengku Zaliha berkata.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tengku Aakif Pov
"Macam ni lah Aakif. Nak nasihat pun kami bertiga belum kahwin lagi. Kami sebenarnya taknak gaduh dengan kau pasal Mia. Kita pun dah lama kawan kan sepupu pulak tu. Aku sebenarnya kesian dengan Mia tu. Seolah-olah dia macam perigi cari timba. Jangan beri harapan dengan Mia. Kalau kau pilih Maisara ... lepaskan Mi ..."
Fikirannya masa lagi mengingatkan kata-kata Tengku Adrian yang dilontarkan kepadanya.
Mampukah aku tinggalkan Mia dan balik pada Maisarah..?
Tengku Aakif memejamkan matanya sebentar untuk menenangkan fikirannya yang serabut.Dalam beberapa minit ketukan tingkap kereta menyedarkan Tengku Aakif, dia berpaling ke arah tingkap dan kelibat Mia menyapa matanya. Muka yang polos dan tersenyum membuatkan dia teringat keadaan Mia sewaktu di kubur kedua-dua mertuanya.
Sanggup ke aku luka kan hati dia ..
Sedangkan Mia yang di luar kereta berkerut dahinya melihat Tengku Aakif yang termenung melihat dirinya. Lagi sekali dia mengetuk tingkap kereta.
"Awak kenapa lama sangat dalam kereta ?"
Tengku Aakif tersedar dari lamunan bila Mia lagi sekali mengetuk tingkap keretanya. Dia mematikan enjin kereta dan keluar dari situ.
"Awak ok..?" tanya Mia
"Ok .. Awak tu ok ke tak, Syera cakap awak tak sedap badan"
"Saya ok .. ni kenapa balik awal .. majlis tu belum habis lagi kan."
"Dah bantal peluk saya yang empuk kat sini .. tiba-tiba rasa macam nak balik awal pulak" lalu memeluk Mia dan menggenggam tangan Mia
"Eee ... Awak lepas lah .. nanti nenda dan bonda nampak lah .."
"Ala biarlah .. kitakan suami isteri .. buat apa nak malu."
"Ehemmm .. Aakif kalau ye pun nak peluk bini .. dalam bilik bukan kat luar nanti jiran-jiran nampak buat malu je" Kata Tengku Maimunah
Mia terus melepaskan dirinya dari Tengku Aakif. Malu apabila kelakuan mereka tadi disaksikan oleh Tengkuh Maimunah. Tengku Zaliha pula senyum dan menggelengkan kepalanya
Tengku Aakif memimpin tangan Mia menuju ke tempat mummy dan nendanya berdiri.
"Nenda dengan mummy kenapa tak tidur lagi." tanya Tengku Aakif
"Tengku Aakif sekarang baru jam 9 awal lagi." Kata Nenda
"Mummy temankan nenda minum-minum kat rumah kaca."
"Owh .. Hmmm awak saya lapar lah ada makanan tak. Tadi masa kat dewan takde selera .. sebab awak takde"
"Mengadanya .. jom kita p dapur .. mummy .. nenda kami masuk dulu"
"Hmm .. yela" Kata Tengku Zaliha
Tengku Maimunah mengangguk dan memberi laluan kepada Mia dan Tengku Aakif.
"Bonda harap sangat .. apa yang bonda nampak ni akan berkekalan. Sebab bonda suka dengan Mia tu."
"Betul tu bonda .. Jom lah kita ke rumah kaca bonda"
Mereka berdua beriringan ke rumah kaca semula.
YOU ARE READING
My SweetHeart Miss Montel
RomanceAakif buntuh dengan rancangan yang nenda lakukan. Takkan aku nak kawin dengan tengku Sofea. Memang tak lh aku kawin dengan dia. Dah lh gedikss Aakif menceritakan kepada bondanya dan bondanya mula menyusun rancangan untuk aakif Hmm ni lagi stu, tpi...