Setelah mereka selesai makan, mereka pergi mendapatkan Dato dan Datin yang berdiri di ujung sambil melayan tetamu yang hadir. Ayie mengerutkan dahinya apabila melihat krang tua itu mengenakan baju melayu berwana pink. Pink nya bukan pink yang macam pink belacan ke apa. Ni pink betul, memang pink sangat sangat macam air bandung. Ditambah pulak kain baju tu jenis satin. Dari jauh dah menyinar.
"Apa kabar Dato". Ayie bersalaman dengan Dati Haslan dan meberikan senyuman kepada Datin Ain. Manakala Qalish bersalaman dengan Datin Ain.
"Alhamdulillah sihat".
"Tengok pun dah tahu. Maklumlah orang dah nak dapat cucu. Saya lepas makan tadi cari Dato. Tapi mata saya mata tersilau dengan warna ni. Bila tengok eh Dati rupanya. Bagus lah baju ni orang dari jauh dah boleh nampak".
Datin Ain tersenyum mendengar apa yang dikatakan Ayie. Malas hendak melayan dia menarik Qalish dan berbual dengan wanita itu. Setelah kelibat isterinya tiada Dato Haslan terus memandang muka Ayie macam nak makan.
"Hang nak rasa cabai tak. Rumah aku banyak cabai. Sebelum aku cabai mulut hang baik hang dia. Hang ingat aku nak sangat ke pakai baju ni. Hang tak kahwin lagi hang tak tau".
"Lek lah Dato, Dato segak apa dengan warna ni. Saya pun jadi senang nak cari Dato".
"Budak ni karang ada yang makan kasut aku ni kang". Terbirit birit Ayie berlari apabila Dato Haslan mengangkat kaki nya.
"Tau pun takut". Dato Haslan meletakkan kembali kaki nya di tanah. Dia pergi mendapatkan isterinya.
Setelah selesai kenduri mereka duduk berbual sesama sendiri. Adam Bella mama papa Ayie Kak Kay dan Qalish.
Bella cuba melawan mata nya yang mengantuk. Walaupun dia penat tapi dia tetap nak berborak dan berkumpul dengan mereka semua. Dah lama tak dapat berkumpul macam ni. Tapi matanya yang mengantuk tak dapat nak ditahan. Akhirnya dia terlena juga.
"Adam..tengok Bell tu". Datin Ain berbisik dengan Adam. Bukan Adam saja yang memandang mereka semua memandamg.ke arah Bella yang tertidur diatas kerusi dengan perut yang sarat.
"Comel nya dia". Qalish tak dapat nak menahan diri daripada memuji Bella.
"Itu yang Adam tak tahan tu". Ayie pula menyampuk. Semua yang ada disitu terus ketawa termasuk Adam. Dia ketawa tapi matanya memandang ke.arah Ayie seakan berkata. Kau tunggu nasib kau nanti.
"Adam bawak lah bini kau masuk bilik. Kesian dia terlentuk macam tu". Adam terus meminta diri masuk ke dalam dan membawa Bella.
Adam meletakkan Bella diatas katil dengan berhati hati. Kemudian dia menarik selimut dan menyelimuti Bella. Adam memandang muka Bella macam tak pecaya masa berlalu dengan cepat. Tak lama lagi anak mereka akan keluar melihat dunia.
"Anak anak baba yang baik ni. Bila nak keluar nanti jangan buat ibu susah ye. Kesian ibu, baba tak sabar nak pandang muka anak anak baba ni. Jadi anak yang soleh dan solehah. Berbakti pada ibu bapa. Abang bila besar nanti cari wanita yang macam ibu. Yang selalu ada di samping abang bila abang susah. Macam mana ibu selalu ada disamping baba bila baba susah. Ibu banyak berikan kekuatan pada baba. Ibu seorang wanita yang kuat. Baba beruntung dapat ibu sebagai isteri baba. Tak ada yang dapat gantikan tempat ibu dihati baba.
Setelah berbual dengan anak anak nya, Adam juga ikut terlena disamping Bella.
"Bahagia diorang, saya harap hubungan diorang kekal sampai ke jannah. Bell dah banyak menangis, dah tiba masanya dia mendapatkan bahagia". Datin Ain memegang tangan Kak Kay.
"Saya patut ucapkan terima kasih pada awak. Selama ni awak banyak membantu Bella time dia susah. Awak selalu ada kat samping dia saat dia perlukan sokongan. Awak wanita yang baik Kay".
YOU ARE READING
BUKAN WANITA SIMPANAN(renew)
RomanceWarning. Terdapat kekeliruan nama watak. Belum sempat nak update. If terjumpa i mohon maaf yer Kedudukan aku dimata mu hanyalah sebatas WANITA SIMPANAN, layakkah aku mempertahankan cinta yang bertepuk sebelah tangan #3 in Romance (22/1/18) © copyri...