بعد مرور شهــر .
إستطاع طـارق أخيرًا أن يزرع جهـاز تسجيل به شريحة هاتف.. في مكتـب سامي حيث أعطي لأحد الموظفين أموالا كثيرة اغرته حتي فعـل ما يريده منه وزرع هذا الجهاز أسفل مكتبـه.. حيث إذا إتصل أحد علي الشريحة يسمع ما يدور داخل حجـرة المكتـب ..
في اليوم التالي دلف طارق إلي مكتب ماجد ليتحدث معه في أمور العمـل ..
ليسأله ماجد بحذر : بقولك إيه يا طارق هو ايه اخبار الصفقة بتاعة الشركة الأمريكية دي ؟
ليجيبه طارق هادئا : تمام ، ماشية تمام لحد الان
أومأ ماجد برأسه وتابع بترقب : ممم ، وعلي كده بقي أمير هيدخل صفقات تانية قريب ؟؟
أجابه طارق بثبات : طبعا ، أستاذ أمير هيدخل صفقة قريب بملايين مع شركة *** ، هو صحيح هيدفع كتير إنما مكسبها مهول !!
لمعت عينا ماجد بمكر ليتابع مبتسمًا : لسه هيدخل ولا دخل خلاص .. ؟
طارق بحذر : لسه هيدخل ، بس أوعي تجبله سيرة اني عرفتك يا عم ليسود عيشتي اعمل معروف !
عقد ماجد حاجباه وتابع بحنق : ليه هو قالك متقولش لماجد ؟!
طارق نافيا : لأ ، بس هو أصلا مبيحبش حد يعرف عن شغله حاجة وأنا بس الي عرفت لأن أنا الي بتواصل مع الشركة مش اكتر ..
أومأ ماجد برأسه وتنهد بإرتياح فلقد أخذ أول معلومة حتي ينقلهـا لسامـي ..
لينهض طارق بعد ذلك تاركا إياه بين أفكـاره الشيطانية ، بينما أمسك هاتفه ليهاتف مايا التي عملت مؤخـرا في شركـة سامـي ، وأصبحت ضمن موظفـات الشركـة ..
فقالت بملل مجرد أن إستمعت إلي صوته هاتفيا :
مش هبلغه ، إبقي بلغه أنت يا ماجد وبعدين سيبك منه وقولي هتعمل ايه في موضوعنا ؟؟
ليرد عليها بضيق : معرفش يا مايا ، أمي مصدرة دماغها ومش راضية تبيع الأرض وأنا هتجوز فين وإزاي ..
لتصيح مايا بغضب عارمـ : وأنا ايه ذنبي تعشمني وفي الأخر تقولي معرفش ، أومال مين الي يعرف ، أنت لازم توفي بوعدك ليا وإما ورحمة أمي لأفضحك يا ماجد !!
حاول ماجد تهدئتها وهو يقول : يابنتي هو أنا يعني الي مش عاوز أتجوزك ما أنتي عارفة إني بحبك
مايا بتصميم : يبقي تتجوزني !
ماجد بنفاذ صبر : نتقابل بليل ونشوف هنعمل ايه سلام دلوقتي ، ليغلق الخط وينهض متجها خارج الشركة عازما علي الذهاب الى شركة سامي ..
.................سٙعد سامي لما استمعه من ماجد الذي قال له ما سرده عليه طارق ، ليبتسم سامي بمكـر ويتابع : تمام ..
ليتابع ماجـد :هتعمل ايه ؟؟
أردف سامي شاردًا : طالما مش عارف أخد ملف الصفقه الأمريكية دي ، والي ما تتسمي مراته مش عارفه تجبهولي و....
قاطعه ماجد بصدمه : مراته ! ... طب ومراته ايه دخلها ؟؟ أنت تعرفهـا ؟؟
أومأ له سامي وتابع بتهكم : ده أنا السبب في الهنا الي هي فيه ده دلوقتي ، أنا الي زقتها عليه عشان تجبلي الملف بس بنت ال *"*** شكلها طمعت فيه وعاوزة تلهف كل فلوسه لوحدها بنت ال ******
صُعق ماجد مما سمعه ، ولكنه إبتسم بتشفي :
معقولة !!! يعني كل ده كانت بتمثل عليه ، وهي بتضحك عليه عشان الفلوس ، ينهار ابيض ده خد مقلب معتبر !!
ليضحك سامي بوضاعة ويشاركه ماجد الضحكات .. وينصدم طــارق الذي إستمع إلي حديثهما عبـر هاتفه ولقد إتسعـت عينيه علي وسعهما من هول ما سمعـه !!
.............
أنت تقرأ
حبيبتي الكاذبة - الكاتبه فاطمة حمدي
Romanceجميع حقوق الملكية تخص الكاتبه فاطمة حمدي اسم صفحتها على الفيس بوك (قصص "فاطمة") (مقدمة) نشأت في حياة فاسدة لتعاني وتتألم وتحاول الفرار حتي ظهر في طريقها ، فتمسكت به وكأنه طوق النجاة ،لكنها لم تكن صادقة من البداية وخدعتهُ دون عمد بعد أن عِشقها بكل...