DNCE

37 3 0
                                    

"Oh ada dua lembik kat sini! Hahaha aku tengok scoreboard, Liverpool tak habis habis top 20. Apa kata kau join Chelsea." "Jangan dengar hasutan tu Alan, YNWA!" Khairul menjerit lalu cover mulutnya sambil tertunduk tunduk apabila pelanggan tiba tiba terkejut.
Yes Kai! you never walk alone! Tergelak jugak aku tengok kecomelan dua beradik bergaduh ni. Kling kling. Bunyi loceng apabila pelanggan masuk di pintu. Shit. Bros.

"Well well well,Azlan Zachary, baktang kopi aku!" Mike menjerit sejurus masuk ke kafe. "Kat meja sana tu, aku dah reserve untuk korang." Rose yang tadi menonggeng di kaunter terus menonggeng seolah olah tiada apa berlaku. "Rose kenapa tak duduk? Tak elok minum berdiri." Aku cuba elakkan diri untuk bercakap dengannya. Kelakar jugak position aku sekarang ni, menyorok bawah kaunter acah ambil barang. "Siapa tu Lan?" Khairul tiba tiba bersuara di belakangku. "Oh member aku. Sorry lah pasal tadi. Mamat tu memang macam tu." Aku ungkit pasal Mike jerkah tiba tiba.

Rose masih lagi minum berdiri sambil usha aku buat kerja. "Rose duduk lah sana tu." Apesal degil sangat tah. "Tak nak, bosan minum sorang. Abang, kau tau tak pasal konsert DNCE. Dia datang Malaysia ahad ni! Jom!" "Aku kerja lah Rose, ajak orang lain lah." "Aku baru je masuk sekolah baru tu, mana lah aku ada best friend." Aku diamkan diri sambil buat kerja. "Ha Lan! Kau cuti kan Ahad ni, temankan adik aku." Hampir tetumpah juga kopi yang aku tadah kat mesin ni sebab terkejut. "Aku ada hal lah dengan member." Shit aku nak pergi sebenarnya, DNCE kot! Macam ada chemistry pula aku dan Rose, kecuali Liverpool. Aku teringat yang Luke pun minat DNCE. "Lah tolong lah Lan, kali ni je. aku dah beli tiket ni." Shit peluang keemasan depan mata! "Kau dah beli tiket?! Kenapa tak beli untuk aku sekali?" Rose masuk ke dalam bar. "Aku nak surprise kan kau. Tahu tahu aku kerja pulak Ahad ni. Jadi aku bagi kat siapa yang kau nak ajak la."

"Ok aku pergi." Bodoh, apa aku cakap ni. Ok to be honest, aku tak ada plan pun Ahad ni. Cuma aku nak elak daripada rapat dengan Rose. "Yay! Zack! Baiklah kau!" Rose menjerit. Aduh, bertambah lagi kekusutan aku sekarang ni. Aku senyum pada Rose dan Kai. "Kai aku pegi lepak dengan member kejaaap boleh?" "Boleh boleh." Aku buka apron dan berjalan menuju member aku. "Camne kopi aku buat? Sedap?" "Eleh, kau buat ke, mesin yang buat?" Luke hirup kopinya. Aku duduk di sebelah Iman dan berhadapan dengan Mike. Senyap. "Apa yang korang sembang tadi?" Aku matikan kesunyian. "Pasal DNCE" Luke bersuara. "Konsert dia Ahad ni, hang nak pi dak Alan?" Soalan maut Mike bagi. "Korang semua pegi ke?" "Pegi, sebab tu kitorang datang sini, nak tanya kau, lepas ni nak pegi beli tiket dah." Luke membalas.

Aku dah serabut sekarang ni. Aku tak patut terima pelawa Rose. Dan aku tak nak pergi tanpa Bros. Dan aku tak nak jumpa mereka semua di konsert. Aduh, sakit urat saraf di dalam kranium! "Alan..Lan!" Mike menegur. "Hah?! Apa? Sorry apa??" Aku berhenti mengelamun. "Kau ok tak Alan? Kitorang tanya kau nak ikut tak pegi konsert?" Iman bertanya. "Boleh juga." Alan si bengap. Tangan aku berpeluh dan menggeletar, tapi aku sorok dalam poket, takut Iman perasan.

Bros before LadiesWhere stories live. Discover now