11

239 15 0
                                    

Flashback

"Penat lah Tae. ." Sohee merungut. Hujung lengan baju Taehyung dipegang kemas. "Aigooo sikit lagi nak sampai. Meh naik atas belakang," Taehyung melutut ke tanah.

Sohee dengan gembira naik ke atas belakang Taehyung. Badannya dirapatkan ke belakang Taehyung. Rambut coklat gelap Taehyung dikuis-kuis.

"Kenapa suka sangat tempat ni?" Tanya Sohee. Taehyung hanya diam dan tersenyum. Sohee menarik muncung. "Alah Tae. .bagi tahu lahhh" rungut Sohee. Taehyung masih diam.

Gunung itu. Setiap bulan mereka akan daki bersama cuma kali ini tanpa Jimin. Mereka bertiga bersahabat baik sejak kecil.

"Omo! Cantiknya. Siapa hias tempat ni?"

"Saranghae.  ."

👑👑👑👑

"Sohee?" Jimin menyentuh bahu perempuan yang sedang terbaring di hadapan pintu rumahnya itu dalam keadaan basah kuyup. 

Sohee membuka matanya dengan perlahan. Tubuhnya terasa begitu lemah dan suhu badannya semakin meningkat. Namun wajah Jimin itu memberi dia semangat untuk terus hidup.

"Jimin-ah" Sohee memeluk erat sahabatnya itu. Jimin terpaku. Wajah Sohee bengkak di sana sini. "Apa dah jadi dengan engkau ni?" Tanya Jimin.

Sohee tidak menjawab. Sebaliknya dia memeluk Jimin dengan lebih erat. Wajahnya dibenamkan ke bahu Jimin.

"Tolonglah aku. ."

"Mana Tae?"

"Tolong halang Tae dari aku."

"Kenapa?"

🍃🍃🍃

Yoongi menutup laptop acer nya sebelum menyimpan ia ke dalam beg. Nafasnya dihela panjang. Penat menghadap semua kertas kerja sepanjang hari. Hampir gila dibuatnya.

"Hyung?" Namjoon muncul di pintu. Yoongi sekadar membalas dengan pandangan malas. "Dah baca WhatsApp belum? Diorang nak buat gathering malam esok."

Yoongi menggeleng. "Jom pergi. Lama tak jumpa diorang semua." Pujuk Namjoon. "Malas lah. Baik aku tidur." Balas Yoongi. Sungguh dia penat. Kalau dapat cuti setahun sekalipun dia sanggup habiskan cutinya untuk tidur.

Namjoon membuat muka. "Apa hyung ni. . Esok ada Hoseok dengan Seokjin hyung. Sekali dengan Kookie. Dah 2 tahun kita tak jumpa face to face. Jom lah," Pujuk Namjoon. 

Yoongi mengalah. Dia tahu jauh di sudut hatinya dia rindu untuk bertemu sahabatnya itu. Sahabat.

💕💕💕

Jungkook menyusun chopstick dengan kemas di tepi cup ramen di atas meja makan. Dia mengerling ke arah jam. Patutnya Yoongi akan tiba dalam 3 hingga 5 minit lagi.

Air panas dituang ke dalam cawan ramen itu sebelum ditutup rapat. Menanti lelaki itu pulang hinggalah 3 minit kemudian. Kedengaran pintu dibuka.

"Jom makan!" Jerit Jungkook.

Yoongi hampir tergolek sebab terkejut. Nasib dia tak terbaling beg laptopnya ke muka Jungkook. Dia hampir lupa yang Jungkook menumpang di rumahnya.

"Aigooo,  ini je ke makan malam kita?" Tanya Yoongi. Jungkook tersengih. "Kalau nak dinner yang perfect hyung carilah isteri. Macam noona."

Macam noon- uhuk!

Kuah ramen yang pedas itu terasa perit di kerongkong Yoongi. Jungkook segera menghulurkan air sebelum diteguk rakus oleh Yoongi.

"Engkau ni kan!" Marah Yoongi.  Jungkook terkebil-kebil seketika.

Bam!

Bunyi hentakan yang kuat menyebabkan mereka berdua terdiam. Beberapa kali hentakan yang kuat itu kedengaran hinggalah jeritan Sohee mula berbunyi.

Mereka berdua berlari ke rumah sebelah.

Pintu terbuka luas. Sohee terbaring di lantai dengan rumah yang bersepah.

"Noona!"

"Sohee!"

🌸🌸🌸🌸

"Janji?" Tanya Taehyung. Jimin dan Sohee tersenyum sebelum menghulurkan tangan mereka ke atas tangan Taehyung. Mereka bertiga saling berpandangan.

"Janji."

[OG]Idée Fixe • |PJM|Where stories live. Discover now