Part 4

1.4K 111 3
                                    

Bab 4

     Awal subuh lagi aku dah kejutkan Adam. Aku dah minta pak Talib tolong hantar kami ke stesen bas. Destinasi bulan 'bukan' madu kami kli ni adalah pilihan aku. Adam tak tahu aku nak pergi mana dia main angguk je. Takut tak kena angkut sekalilah tu.

     "Huargghh!"
     "Busuknya mulut! Kau tak gosok gigikah?"

     Sakit hati aku tengok Adam menguap macam nak terkoyak mulut depan aku. Nak je aku masukkan kasut aku dalam mulut dia.

     "Dah gosok. Kan tadi dalam kereta tidur, air liur dah basi balik" jawabnya selamba
     "Nah pegang tiket ni. Aku nak ke toilet. Kau jangan ke mana-mana. Jaga beg aku!"
     "Baik tuan puteri!"

     Lepas dari tandas, aku tengok Adam sedang duduk. Aku hairanlah, kenapa dia tak pergi food corner tu beli makanan untuk sarapan? Kedekut sangat! Aku nak kerjakan dia kali ni.

     "Adam, kau pergi toilet sekarang, bas tu tak ada toilet tau. Kau buang isi perut kau sekarang. Jangan kat dalam bas baru kau nak buang segala." Kataku
     "Yalah. Jaga beg pula!" Arahnya
     "Aku tahulah!"
     "Cakap sikit marah! Cuba senyum sikit depan laki. Tak ciumkah ada bau-bau syurga dekat aku ni?"
     "Heeeeee" aku buat senyum sekelat peria
     "Kan ma....sam hahaha!"

     Aku boleh sakit jantung kalau sehari lagi hidup dengan dia! Kenapalah aku pilih dia ni? Bila Adam jalan je, aku terus tarik jaketnya dan nasib aku baik sebab ada dompet Adam dalam kocek jaket tu.

     "Kedekut sangat kan? Food corner, here i come!"

     Aku terus menarik beg pakaian kami ke arah food corner yang ada di dalam situ juga. Aku beli roti, makanan ringan. Apa yang aku rasa nak makan, aku angkat je pergi kaunter. Sampai kaunter aku tunggu cashier kira semuanya RM53.75.

     Aku senyum sebab banyak juga coklat aku beli. Aku buka dompet Adam, tapi kosong! Mungkin dia tak simpan cash dalam dompet. Aku selongkar bahagian kad kredit tapi yang ada cuma kad pengenalan dan beberapa kad member.

     "Patutlah! Apa aku buat ni?"
     "Cik, jadikah nak beli?" Tanya juruwang di kaunter tu
     "Iya, jadi"

     Aku letak balik dompet Adam seperti semula, kemudian aku bayar makanan ringan yang aku beli tadi. Bila aku sampai di bangku, aku nampak Adam sudah duduk di sana. Benda pertama yang dia ambil adalah jaketnya. Serba salah aku jadinya. Tiba-tiba saja keadaan jadi janggal. Sepanjang perjalanan Adam diam saja.

     Matahari sudah naik atas kepala masa kami sampai di jeti. Ada beberapa buah feri yang berjangkar di situ. Aku yang rasa teruja terus saja menarik tangan Adam. Tapi dia keras di sana. Tak berganjak langsung walau aku tarik.

    "Jomlah! Feri dah nak jalan tu." Kataku menarik tangan Adam
     "Kita nak ke mana sebenarnya?"
     "Honeymoon! Cepatlah!"
     "Ain, kita pergi lain hari je. Bulan depankah, boleh tak?"
     "Dah sampai sini kut, Dam."
     "Aku tak ada duit nak belanja kau kat sana. Kalau bukan depan, aku dapat gaji dari Tengku, aku boleh bawak kau honeymoon."

     Aku dah agak! Aku tak nak tanya kenapa dia tak ada duit, itu hak dia rahsia dia.

     "Aku belanja kau! Bulan depan kau pula belanja aku. Lagi pun kita nak ke mana? Ayah tak nak tengok muka kita dekat rumah seminggu ni." Kata ku sambil buat muka kesian

     Adam senyum dan aku pun balas senyumannya, dia datang dekat aku dan paut bahu aku.

     "Aku tahu nak bawa kau ke mana!" Katanya sambil senyum-senyum
     "Ke mana? Hey! Adam!"

MATA KE HATIWhere stories live. Discover now