Jag vaknar av den kalla höstvinden som flyger omkring i rummet. Sagta men säkert tar jag mig upp ur sängen och börjar gå mot mammas gammla garderåb. Den stora garderåben är full av aftonkläningar och fina pälskappor. Jag luktar på en vit stickad tröja, man kan fortfarande känna doften av mammas parfym. Det börjar bli kallt nu så jag tar på mig tröjan och gör mitt tjocka bruna hår till en fläta. När jag är klar tittar jag i spegeln och ser nöjd ut. Min mage kurrar högt, jag har inte ätit sen i förrigår. Jag går ner för trappan och in köket för att se om det finns något att äta men det finns ingen mat.
Jag tittar förvånat ut genom köksfönstret och får syn på samma pojke som tog nyckeln. Jag gick tyst mot köksdörren, det knakade när jag öppnade dörren. Han letar efter något. Försiktigt smyger jag mig fram bakom honom, jag petar försiktigt på hans ena axel. Han stelnar till men tittar fortfarnade ner mot marken.
-Hej, sa jag men han svarade inte. Sagta börjar han att går frammåt.
-Nej, gå inte försöker jag igen. Men inget svar. Han börjar gå snabbare och snabbare men jag följer bara efter honom. Tillsist började han springa, jag skrek efter honom att han skulle stanna, men hand sprang bara fortare och fortare. Han sprang och halckade på en bit mossa framför mig, jag saktade ner och stannade bredvid honom jag räckte min hand och frågade hur det gick. Han sa frotfarande inget men försiktigt tittade han upp på mig, han hade slagit sig så hårt att han hade ett sår i pannan som det siprade blod ut.
-Lova att inte göra mig illa? sa han tyst.
-Du har mitt ord, kom sa jag igen och sträckte min handen lite närmre honom. Han hade även skrubbsår på händerna men försiktigt tog han tag i min hand och jag drog upp honom.
-Kom så tvättar vi det där, sa jag och pekade på såret i pannan.
Sagta gick vi tillbaka mot huset. Jag fröstår nog inte riktigt vad jag har gjort, jag hjälper en tjuv och jag tar med honom in i mitt hus. Han kanske tar ännu mer saker, jag viftade bort tanken och fortsate att gå i det blöta och kalla gräset.
YOU ARE READING
Nyckelns hemlighet
FantasyNär du väl har börjat läsa så vill du inte sluta, jag lovar att du kommer ha bilderna kvar på näthinnan när nyckelns hemlighet avslöjas efter att du har vänt den sista sidan. Om du inte tror mig, läs så får du se.