Vinter liljan

92 5 4
                                    

Det har gått en halv time sen Hugo gick men han kommer nog snart. Det har börjat bli kalt så jag tände en brasa i den gamla öppnaspisen. För att gör det lite mer bekvämt tog jag undan allt skräp som log på golvet och sen drog jag en annan grå fotölj till den Hugo satt i. Jag drog en tungt mellan stort brunt bort till fotöljerna så att det ungefär skulle bli om en soffgrupp. Jag ställde mig framför den lilla gruppen med möbler och satte händerna i sidan och då kom jag ihåg att det fanns några filtar under min pappas säng. Så jag springer upp för trappan och gick in i rummet bredvid mammas gamla rum. Jag gick ner på knä och krälade under sängen en liten stund innan jag fick tag i dem. Men när jag väl ska krypa tillbaka så stälde jag mig lite för hastigt upp så jag slår bakhuvudet i sängen. Jag drog snabbt ut huvudet och smekte sen där jag hade slagit i, jag kommer antagligen få en bula där. Men det kanske var meningen att jag skulle titta under sängen, för att när jag reste mig upp och slog huvudet ramlade en lapp ner på golvet. Den satt på under sidan av sängen tror jag. Jag ska precis öpnna lappen när jag hör någon på nedervåningen.

-Sarah! Jag är tillbaka som jag lovade. Snabbt stoppade jag lappen i fickan och tog med mig filtarna och sprang ner för trappan.  

-Hej sa jag lite andfodd. Han höll i en liten korg som han stälde på bordet vid fotöljerna.

-Har du gjort det här nu, sa han samtidigt som han tittade sig runt. Jag la filtarnna på ena fotöljen och gick sedan in i köket.

-Stannar du och äter Hugo?

-Jag är ledsen men jag måste gå tillbaka men jag lovar att komma tillbaka imorgon.

Mitt huvud blev tungt och sängte sig ner. Han tog sina fingrar under min haka och lyfte upp mitt huvud och tittade in i mina ögon.

-Jag lovar att komma tillbaka i morgon, okej.

Det blir tyst en stund, jag kunde inte släppa blicken från hans ögon.

-Godnatt sa han och gick mot dörren.

-Godnatt svarade jag samtidigt som jag log mot honom. Han log tillbaka och stängde sän dörren efter sig. Jag gick in i köket igen och tog en talrik och bestick för en person och gick sedan in till den öppnaspisen. Med en dunns säter jag mig ner i den ena fotöljen och sträckte mig sen efter korgen. Under tygget fanns det några mackor, en flaska saft, några potatisar och lite lax. Jag skulle precis ställa ner korgen på golvet när jag ser att det ligger något på boten, det är en guld medaljong som är formmad som ett hjärta och sen liger den även en en väldigt tidig vinter lilja. Medaljongen är jätte fin, jag sträcker mina händer bakom naken så att jag får på mig den. Sen tar jag upp liljan och luktar på den ljuvliga doften som den ger ifrån sig.

-Tack viskar jag till blomman och jag känner hur mina kinder blir varma och röda och att jag ger ifrån mig ett brett leende.

-Tack Hugo.

Nyckelns hemlighetWhere stories live. Discover now