Högläsning

75 4 2
                                    

Hugos perspektiv.

Jag går långsamt över det knarrande golvet in i vardagsrummet, när jag väl kommer fram till fotöljerna ser jag en peppers bit i den ena fotöljen  Jag tar upp den och väcklar ut den, Jag hinner bara läsa  “Kära Sarah”,Innan Sarah själv kommer in i rummet.

-Vad har du där? Säger hon.

-Jag vet inte den låg i fotöljen, sa jag samtidigt som jag gav den till henne. Hon väcklar upp den och frågar om jag har läst den.

-Nej eller bara första ordet typ, men vad är det för något?

-Det är väl lika bra att jag säger det, sätt dig ner.

-Okej ska jag bara lägga in mer ved i spisen. När jag är klar sätter jag mig i den ena fotöljen och börjar äta maten som Sarah har plockat fram.

-Så berätta nu säger jag och tittar på henne.

-Jo det är så här att jag har hittat några lappar här i huset eller ja två. Men iallafall dem kommer ifrån min pappa och jag tror att det finns fler en bara två lappar gömda här i huset säger hon och tittar sig om kring.

-Jaha men vad stor det på dem?

-På den första står följande, hon tar fram en annan lapp ur ficka och börjar läsa,       

 

“Kära Sarah jag visste att du skulle hitta mitt meddelande. När du läser det här är jag och din mor ej vid livet längre. Men vi vill att du ska veta att vi äslar dig väldigkt mycket och sluta aldrig tro på dig själv. Nyckeln och mina meddelande är bara ett hjälpmedel du måste göra en hel del själv också. Så länge du kommer ihåg vem du är kommer allt att gå bra. // Fredrik Shlagenberg din far.”

 

-Wow och vad står det på den andra?

-Jag vet inte jag har inte läst än.

-Men läs nu säger jag och tar tag i hennes arm ivrit.

-Okej, ta det lungt.

 

“Kära Sarah det är din far igen, du är en klyftig en som hittar mina lappar. Precis som din mor. Det finns saker som jag borde ha sagt till dig tidigare men vi vill vänta tills är lite äldre men vi hoppas att du förstår. Men skrinet som din mor och jag äger kommer inte alltid tillhöra oss. Men om du förstår så finns det en andra halva och den halvan måstes öppnas och föras ihop med din blivande del. Jag hoppas du förstår men mer förklaring finns på nästa lapp. Med en kort beskrivning finns den på ett ställe som man vill ta hjälp av antingen att åka tillbaka eller åka framåt men det bästa om man är i nuet.

// Fredrik Shlagenberg din far.”

 

-Dubelt wow vi måste bara hitta nästa lapp.

-Nyckeln om du kommer ihåg måste också hittas, säger hon samtidigt som hon knuffar mig och skrattar.

Nyckelns hemlighetWhere stories live. Discover now