Jinyoung dan Jaebum merebahkan tubuh mereka di katil masing². Mata masing² tertumpu pada siling bilik mereka. Jinyoung merehatkan lengannya di atas dahinya. Jaebum yang berada dikatilnya dijeling. "Hyung, it's been a freaking 2 weeks since kita last cakap dengan adik" ujar Jinyoung membuka bicara.
Jaebum mula memejamkan matanya bila mendengar bicara Jinyoung. Penyataan Jinyoung dibiar sepi tanpa balasan. "Hyung, aku harap kau tak fikir yang adik benci kita. Dia cuma memberoktak hyung. Dia cuma nak kita support dia je" masih sepi. Jinyoung mula melepaskan satu keluhan berat. Dia duduk dari pembaringan. Wajah Jaebum yang masih membeku dipandang. "Kau tahu kan isnin depan Soo dah boleh mula sekolah??" Soal Jinyoung cuba menarik perhatian Jaebum.
Jaebum terus membuka matanya selepas mendengar soalan dari Jinyoung. "Isnin depan??"
"Iya! Isnin depan. Kau tau kan tak mudah untuk kita control diorang kat sekolah??" Soal Jinyoung lagi.
Giliran Jaebum menghela nafas berat. Dia duduk di birai katilnya mengahadap ke katil Jinyoung. "Abis?? Kau nak kita buat apa?? Home schooling??"
"No hyung. Bukan tu yang aku cuba sampaikan. Kau rasa dengan suruh Soo home schooling boleh pulihkan keadaan kee??" Soal Jinyoung lagi.
"Habis kau nak apa?? Jangan buat aku pening kepala boleh tak?? Straight to the point je laa" Jaebum mula berang dengan soalan² Jinyoung.
"Apasal kau susah sangat nak paham erk?? Aku nak adik kita yang dulu!! Yang selalu cerita semua benda dekat kita. Even benda kecil. Aku rindu adik yang cari kita bila ada masalah. Yang selalu minta nasihat kita. Yang selalu minta pendapat kita. Aku rindu Soo yang banyak cakap. Bukan macam sekarang hyung, dia cuma bercakap dengan kita bila dia rasa perlu je. Tak lagi cakap pasal benda remeh. Nak tengok dia senyum kat kita pon susah sekarang. Kau paham tak apa yang aku cuba sampaikan ni?? Kau tak rindu ke Jisoo kita yang dulu??" Bebel Jinyoung panjang lebar.
Sekali lagi Jaebum menghela nafas berat. Mata dipejam sebekum kembali dibuka memandang Jinyoung. "Nyoung, kita dah bincang kan pasal hal ni?? Dan kau pon sependapat dengan aku??"
"Ye! Betul. Memang aku sependapat dengan kau. Tapi kalau benda yang kita buat ni jauhkan kita dengan adik. Aku taknak teruskan hyung" belas Jinyoung sedikit lemah dihujung ayat.
"Adik tu yang mengada! Lebih pentingkan Youngjae daripada kita yang abang dia ni" marah Jaebum.
"Hyung, kita bagi dia peluang??" Soal Jinyoung.
"PARK JINYOUNG!"
"Come on hyung. Think about it! Aku tak rasa Youngjae tu teruk sangat. I mean... aku tak kata yang aku setuju. But kita boleh bagi dia peluang kan? Untuk dia buktikan diri dia"
*******
*******Tok! Tok! Tok!
Pintu bilik Jisoo diketuk dari luar. Tiada sahutan dari dalam. Jinyoung memandang Jaebum yang hanya berdiri dibelakangnya. Jaebum menjeling Jinyoung sebelum terus tangannya memulas tombol pintu Jisoo. "Hey bro! Just like that??" Soal Jinyoung sebelum membuntuti langkah Jaebum.
"Nak tunggu kau sampai besok la kita berdiri kat depan pintu tuu" bebel Jaebum sendiri.
"Soo~~ buat apa tuu??" Tanya Jinyoung pada Jisoo yang duduk di sofa bilik.
"Aku tak rasa dia dengar apa yg kau cakap bruhhh~" kata Jaebum bila melihat telinga adik mereka, Jisoo tersarung headphones.
Jinyoung berjalan mendekati Jisoo. Punggungnya dilabuhkan disebelah Jisoo. Jaebum turut melakukan yang sama. Jisoo yang sedang elok mendengar lagu dengan mata terpejam membuka mata bila merasakan pergerakan dibelah kiri dan kanannya. Wajah abang² nya dipandang sekilas sebelum kembali memejamkan mata.
Melihat Jisoo yang mengabaikan mereka, Jaebum bertindak membuka headphones yang tersarung di telinga adiknya. "Jisoo, we need to talk". Kata Jaebum ringkas.
Jisoo menarik nafas dalam² sebelum melepaskannya. Wajah Jaebum disebelah kanannya dijeling sekilas. "About what??"
"About us! And... your lover" balas Jaebum sinis.
"Hyung!" Panggil Jinyoung seperti memberi amaran.
Jisoo tersenyum nipis mendengar ayat abang sulungnya, Jaebum. Bukan senyum gembira. Tetapi senyuman untuk menutupi rasa takutnya. Takut dengan kemungkinan yang bakal disuarakan abang²nya.
"Penting sangat ke dia pada Soo?? Lebih penting dari kitorang?? Dan Soo sedar tak dah dua minggu Soo tak bercakap dengan kitorang???" Soal Jaebum.
"Abang! Soalan apa abang tanya ni? God! Abang tu abang Soo laa! Of course la penting dalam hidup Soo. Ya Soo tau Soo salah sebab tak bercakap dengan abang. But it doesn't mean yang abang tak penting. Soo cuma--" kata² Jisoo terhenti. Wajah abang² nya di kiri dan kanan dipandang sebelum kembali mengeluh. Jisoo mula bermain² dengan jari jemarinya sendiri. Kepala ditunduk sebelum menyambung kata.
"Dia tak jahat bang. Percayalahh. Selama Soo kawan dengan dia, dia tak pernah pon marah² Soo. Soo twu dulu Soo selalu cerita kat abang dia jenis yang marah² perempuan. Tapi lepas Soo dah kawan dengan diaa. He's not like that. Trust me. " kata Jisoo perlahan. Kepalanya masih menunduk kebawah. Bermain dengan jemarinya.
Tiba² tangan kanan Jisoo dicapai Jaebum, manakala tangan kirinya dicapai Jinyoung. Dapat Jisoo rasakan tangannya dipegang kejap oleh abang²nya. Kepala diangkat. Wajah abang² nya dipandang silih berganti. Terkejut dengan tindakan abang²nya. Terasa dirinya sedang dipujuk abangnya. Lebih terkejut bila melihat senyuman nipis dari kedua abangnya.
Jaebum mengeluarkan sesuatu dari poket seluarnya dan dihulurkan pada Jisoo. Terkebil Jisoo melihat telifon bimbitnya nya dirampas abang² 2 minggu lepas kini berada di depan matanya. Telifon nya dirampas bagi menghalang Jisoo berhubung dengan Youngjae.
"Minggu depan Soo nak mula sekolah dah kann???" Soal Jinyoung.
"Owh! Haah" jawab Jisoo. Dia pon terlupa sebenarnya yang dia akan kembali ke sekolah tak lama lagii. 'Jap! Apasal tiba² tukar topik ni?!! Aku tengah cakap pasal Youngjae kot'
"Kitorang benarkan Soo kawan dengan Youngjae" kata Jinyoung ringkas.
"Haa?!" Jisoo memandang abang² nya minta kepastian.
"Tapi tak bermakna kitorang restu hubungan korang" Kata Jaebum pula.
Jisoo mula mengerutkan dahi bila mendengar ayat Jaebum. 'What the plot twist abang! Fake hope bebena laa. Wa baru nak happy'. Bebel Jisoo sendiri dalam hati. "Maksud abang??"
"Soo dengan Youngjae kena buktikan yang Youngjae betul² boleh jaga Soo. Peluang yang kitorang kasi ni sekali je Soo. Soo pon tau kan kitorang tak suka nak bagi peluang kat orang banyak kali?" Jisoo hanya mengangguk mendengar soalan dari Jinyoung.
"Kalau Soo nangis, and kitorang dapat twu puncanya daripada dia... no more chance for him." Sambung Jinyoung. Jisoo menelan liur. 'Wooii, bukan ke orang bercinta ni normal nangis² ni?? Dah kalau aku rindu diaa.. normal la aku nangis ann?? Ewahhh! Lebih kau Jisoo!' Tempelak Jisoo dalam hatinya.
"And one more thing!" Tiba² Jaebum bersuara memecah kesunyian.
Selagi lagi Jisoo menelan liur. Jaebum kalau dah bersuara, memang cuak dibuatnya. "Adik tak dibenarkan untuk membelakangi kitorang. Nak keluar dengan dia ke, nak jumpa dia kee, let us know. Tak kesah la abang Jaebum kee abang Jinyoung kee, one of us need to know. Kalau jadi apa² nanti susah" sambung Jaebum lagi. Serious.
YOU ARE READING
First Love ||| Choi Youngjae fanfic [COMPLETED ]
FanfictionRasa serba salah, takut, gerun.. itu la apa yg park jisoo rasa bila menerima jelingn tajam dari choi youngjae.. lelaki yg diminatinya dalam diam Semuanya bemula bila sabahat baiknya Jackson Wang membuatkan jisoo tersungkur hampir menyembam ke kaki...