19-Gambar

4.9K 175 4
                                    

Pen dipusingkan beberapa kali dan guru yang sedang mengajar dilihat.

Mata yang ingin tertutup ditahan.Kepalanya tersengguk-sengguk kemudian dia terus menongkat dagunya.

Ain menguap besar sambil memandang rakan kelasnya satu per satu.

Dua orang dah tidur.

Nice.

Dia mengeluh perlahan dan Alia sempat dipandang sekilas.Kelihatan Alia sedang mencatat beberapa nota penting.

Kening berkerut sedikit."Kenapa kau salin? Padahal buku teks dah ada.",dia membisik kepada Alia dengan perlahan.Takut kalau didengari oleh guru Sejarah yang sedang tekun mengajar mereka.

Alia membalas,"Nanti mudah nak faham kalau buat nota ringkas."

Bibir terjuih dan dia kembali fokus ke hadapan.Tiba-tiba,matanya gatal untuk melihat ke arah suaminya.

Pandangannya terus tertacap pada cermin yang selalu diletakkan oleh Syed pada bekas pensil.Pantulan imej yang terhasil betul-betul membuatkan dia terkedu.

Tetapi dia masih lagi tidak mengalihkan pandangannya.Mereka pun membalas pandangan sesama sendiri.

Syed menggeliat sedikit kemudian badan disandarkan pada kerusi sambil berpeluk tubuh.Ain hanya terkaku melihat Syed di dalam cermin kecil.Fikirannya menjadi tak tentu arah.

Nak alih ke tak?

Sempat dia bermonolog di dalam hati.

Syed masih lagi tenung dia dengan tajam.Terasa tangan kirinya ditepuk perlahan dan pandangannya teralih.

"Apa?"

Alia tersenyum nipis."Pinjam pemadam.Saya punya hilang lah.",pinta Alia dengan lemah lembut.

"Lorh..",zip bekas pensil dibuka kemudian pemadam dicapai dan diberikan kepada Alia.

"Nah."

"Terima kasih.",Alia terus memadam tulisannya pada buku teks Sejarah.Ain membalas dengan menganggukkan kepalanya.

Dia cuba untuk menumpukan perhatian terhadap pelajaran.Kadang-kadang,dia menconteng meja menggunakan pen.Perasaan mengantuk cuba ditahan.

Jam tangan sempat dijeling sekilas.Dua jam lima puluh minit petang.

"10 minit lagi...",Ain menggumam perlahan.Dia mengerling cermin Syed sekali lagi.

Kelihatan Syed sedang tersenyum manis ke arahnya.Dia terpaku seketika sebelum mengalihkan perhatiannya ke guru.Bibir digigit untuk menahan senyuman.

Alahai,dia punya senyuman memang boleh buat aku jadi gila lah.

Muiz yang sedang enak meletakkan kepala di atas meja dilihat.Idea nakal muncul di kepala Ain.Kakinya terus menyepak perlahan kerusi Muiz sehingga menyentakkan Muiz.

Kepala terus dipusingkan oleh Muiz."Kau dah kenapa,gila?",Muiz berbisik perlahan kepada Ain.

Ain tidak memberi reaksi apa-apa namun dia hanya pandang ke siling kelas.Mengejek Muiz memang hobi dia.Tetapi buruk padahnya kalau main-main dengan Muiz.

"Tunggu kau nanti.",Muiz memberi amaran dengan mengecilkan matanya ke arah Ain.

Ain hanya menjelirkan lidah."Tak kisah.",gelak yang ingin terkeluar cuba ditahan.Sempat dia mengerling sekilas guru Sejarah yang sedang mencari kertas latihan di atas meja.

Muiz menyeringai geram dan mata dibesarkan.Dia menjeling Ain kemudian kepala kembali dilentokkan pada meja.

Syed pandang ke sisi kanan dengan pandangan kosong.Muiz ditenung olehnya.

Chubby [COMPLETED]Where stories live. Discover now