BAB 15

8.4K 95 4
                                    

"Aaaaa..", suara Isya kedengaran berbunyi kuat di biliknya. Dengan lantas aku dan Dato' Zarif terus mengetuk pintu bilik Isya dengan cemas.

"Isya!! Isya!!", manakala mulut Dato' Zariff tidak henti henti memanggil namanya.

Klakk - pintu bilik Isya dibuka.

"Kenapa ni Papa? Macam nak pecah pintu bilik Isya.", soal Isya yang dalam kebingungan.

"Isya okay?", soal Dato' kembali kepada Isya.

"Isya okaylahh.. Now Papa yang tak okay.. Yang papa dengan Raz ketuk pintu Isya macam kingkong ni dah kenapa? cer cita cer cita..", Isya cuba mendapatkan penjelasan kami.

"Yang Isya terjerit jerit dekat atas kenapa tadi? Terkejut Papa.", Dato'cuba menjelaskan kepada Isya.

"Ouhhh... hehe.", Isya tertawa nakal sambil menggaru kepala.

"Sorry Papa.. Isya saja je nak jerit tadi.. Ingat tak dengar sampai bawah.. sorry Raz.. sorry buat semua terkejut.", Isya meminta ampun.

"Haa yela yela.. Jom turun Akmar dah sampai. Papa nak bincang something about you and Akmar..", kata Dato'.

.

.

.

.

.

Isya POV

Aku cuba melangkah turun kebawah dengan perlahan. Jengketan demi jengketan aku lakukan untuk menghindar diri dari berjumpa papa dan Akmar. Aku tahu sebenarnya Papa nak cakap tentang majlis pertunangan dengan Akmar. Berapa kali aku nak cakap pun tak tahulahh. Aku tak nak kahwin dengan Akmar. Itupun susah nak faham. Penat cakap dengan orang berpangkat Dato' ni.

Langkah ku terhenti apabila tubuh Raz menghalang jalan aku untuk aku menyelinap turun.

"Eh apa awak buat dekat sini hah? Tepi lahh.. saya nak lari dari Papa ni..", arah aku kepada Raz.

"Nak lari kenapa?", soal Raz lagi.

"Ish nanti la saya jawab.. tepi la nanti Papa nampak.. Awakk.. Tepi...", aku merayu dengan muka comel kepada Raz.

Ehemm

"Isya jangan nak mengelat.. come here.", Papa bersuara selepas berdehem.

"Alaaa.. awak la ni..", aku memuncungkan mulut kepada Raz.

Raz melepaskan ketawa kecil.

Yang tadinya berjalan perlahan lahan sekarang sudah bertukar kepada hentakan tanda protes.

"Sudah sudah.. mari duduk sebelah Papa. Jangan nak tunjuk mogok tu sangat. ", arah Papa kepada ku.

Aku pun duduk di sofa berkembar seorang diri. Aku berpeluk tubuh.

"Haihh.. bertuah dapat anak macam ni.. Sabar jela.", Papa mengeluh sambil menepuk dahi.

"Papa dengan pakcik Ayin dah bincang pasal pertunangan kamu berdua. So Papa nak bincang hal ni dengan kamu berdua sampai selesai hari ni jugak.", jelas Papa.

"Akmar ikut pakngah je. Lagipun ayah dah bagitahu dah perkara ni.", Akmar bersuara.

"Isya tak nak!!", aku mencelah.

"Isya kena setuju jugak sebab Papa nak Isya kahwin dengan Akmar.", Papa menentangku.

"Eeeee.. Mana adil!! This is my life Papa. Mana boleh Papa yang tetapkan.. Sekarang Isya yang nak kahwin bukan Papa.", aku mencebik selepas berkata kata.

"Isya Amani. Jaga adab tu.", Papa mula menjeling ku lalu bangun dari sofa untuk menjawab panggilan telefonnya.

"I dah cakap dekat you kan yang I memang tak nak kahwin dengan you. I dah anggap you macam abang I.  I don't love you. Please respect my decision. Do you love me?", aku.

"Yeahh.. Of course I love you.", Akmar.

"If you love me you will make me happy right? I beg you please cancel this engagement. Please.", aku.

Berdialog aku dan Akmar pabila Papa tiada di sini.

"Okay macam mana Akmar? Akmar setuju ke dengan pertunangan ni.", soal Papa kepada Akmar.

"Akmar rasa Akmar nak cancel this engagement. Akmar dah anggap Isya macam adik Amkamr sendiri and Isya pun macamtu jugak. Sorry uncle.", Akmar berbicara.

"Isya Amani.", Papa memanggilku dengan garang.

"Yes Papa.", aku bersuara.

"Isya yang paksa Akmar kan?", soal Papa.

"Eh tak la uncle Akmar yang buat keputusan ni by myself.", Akmar mencelah.

"Ok I will respect your decision.", kata papa kepada Akmar.

bersambung...

KASIH TANPA SAYANG ✔Where stories live. Discover now