"NENEK ROGERZ!!!!!!" Aku menoleh ke arah dia ? Serius ar?
'pak' aku ketuk kepalanya dengan beg kecil aku .
"Aduh, eii kenapa awak ketuk kepala saya??" Dia hanya merungut dan menghosok kepalanya .
"Sakit awak tau tak?"
"Alahaiii sakit ke dear??"
"Dah tu tanya lagi!" Kata Amira Qaisara
"Tu lah! Datang rumah orang panggil Assalamualaikum dulu lah mangkuk!"
"Eleh nak ajar orang pulak,, awak tu dulu jumpa jer orang 'Hey Wassap Bro' ..tu takpelah pulak?"
"Eh makcik! Diorang tu bukan islam !"
"Eh pakcik ! Awak tu sama ja bila dengan saya !"
Masing masing tidak mahu mengalah .
"Ehem!!"
Kami berdua serentak menoleh ke arah gerangan tersebut . Nampak seperti dua orang ituu...mungkin atok daan nenek dia kut .
"NENEK!!!!!" Aku melihat teloteh Amira Qaisara .
'pak'
Kini giliran nenek pula menampar bahu Amira .
"Ape ni nek?"
"Yang kamu duk gaduh mulut dengan dia kenapa?"
"Alaaaa..patutnya nenek kena backup cucu sendiri bukan orang lain." Dia membuat mulut muncung .Alahaiii geram ja aku tengok..
"Ha itu sapa tak nak kenalkan dekat atok ke ?" Tanya atoknya pulak.
"Itu Iman . Iman Qayyum...Iman ! Ni pula atok saya ." Aku segera menerpa ke arah atoknya memberi salam .
"Assalamualaikum , atok" kataku pelat .
"Waalaikumussalam , eh , kamu beragama islam ka??" Kata neneknya pula yang sudah datang ke arah aku.
"Ha ye nek!"
"Amboi! Ingatkan kamu tuh agama kristian .Muka tak macam melayu , datang dari mana ? Orang puteh?"
" Saya asal dari Negara Selusia .Orang Sana nenek ."
"Macam mana kamu fasih bahasa melayu?" Kata atok pula.
"Ibu saya asal dari Malaysia dahulu , tapi sekarang mereka sudah tiada ". .
Atok dan nenek hanya mengangguk .
" Dah lekaih masuk umah , dah nak masuk maghrib dah ni . " Kata nenek sambil menepuk bahu aku .
"Mulai sekarang , kami dah anggap kamu macam cucu kami " aku speechless..Aku mana ada grandma and grandpa selama ni. Aku segera mengekori mereka masuk ke dalam rumah usang yang cantik itu ..Mereka kaya tapi mahu duduk rumah kecil seperti orang biasa.
"Sampai hati nenek dengan atok abaikan Qaisara...sorang sorang kat sini!" Aku menoleh kebelakang dan tergelak sahaja.
"Kamu pun cepatlah masuk lekaihh!! Haihh manjo ! Buat malu Iman ja" kata nenek .Aku dah tak tahan aku gelak terbahak . Kemudian aku menjelirkan lidah ke arahnya .
Dia duduk dibelakang aku , mengekori langkah aku , nenek dan atok .'Apalah perempuan tu dok membebel dari tadi' aku hanya menggelengkan kepala ja .macam macam ragam!
-------------
Waktu makan.
Aku mencedokkan laut ke arah pinggan ku .Maklumlah harini nenek masak ikan keli!
Weh craving gila!
"Eh , deme tak makan ke ikan keli?" Kata nenek kepada iman
"Hah? Saya tak reti makan nek " katanya
"Heh...takde takde .Nah" aku meletakkan seekor ikan keli bakar .
"Raso dulu baru komei " dia memandang ke arah aku dapat aku lihat dia menelan air liur dengan pahit.
"ALRIGHT"
"Macam mana kamu berdua boleh berkenalan?" Kata atok
" Takdir mendekatkan jarak kami , jodoh lah kut " kata Iman selamba
Aku tercekik. Biar benar? Spoil nya cakap deret.
"Amboi! Tak lama lagi bolehlah aku dapat cucu baru ."
Semua ketawa mendengar teloteh nenek .Aduh nenek. Aku ni pon cucu dia !
"Atuk , nenek , " iman berkata .kami semua memandang ke arahnya .
"Walaupun saya islam ...saya rasa saya nak pergi ke pejabat agama esok ..tapi dekat kampung belah belah sini ada ke?" Katanya .
"Kau nak buat cu?" Kata atok.
"Saya nak lafazkan Syahadah. Saya tak pernah mengucap perkataan itu sehingga sekarang .Dulu , walaupun keluarga saya masih ada , saya baru berumur 4 tahun .Selepas mereka tiada .Saya dijaga oleh orang yang bukan islam dan secara automatiknya ,mesti saya dah kafir bukan?"
Semua menyepi .Weh aku takboleh la..rasa nak menangis pun ada .Buat aku teringat bila dia cerita keluarganya semua telah dibunuh. ALLAHU!
"Inshallah, saya berharap supaya Allah menujukkan kamu kebenaran. Kamu cu...tahu cara cara nak solat , sembahyang?" Kata atok
"Secara jujurnya ,saya tak tahu langsung ." Katanya menunduk.
"Imannn....kamu janganlah malu ,tidak apa .Malam ni kita semua sama sama bantu supaya kamu lancar okay?"
Dia memandang ke arah kami.
"Baiklah"
------------------
3 pagi? Aku menuju ke arah bilik air untuk mengambil air sembahyang .
Tah tiba tiba aku teringat memori malam tadi .Rasa kelakar pulak ada.. bila aku menjadi ustazah untuk mengajarnya membaca alquran .Dia tu pandai bahasa arab .tapi bila nak baca stuck sikit je .Nanti nanti tu lancar lah kot .Flashback
"Alhamdullilah hillazi anzala ala" Iman mengaji didepan ku .Atok Nenek ? Ke surau sebentar.
'pak'
aku ambik rotan kecil aku pukul perlahan di karpett .Acah acah ustazah .
"Hillazii part zi tuh panjang sikit"
Dia hanya mengangguk."Anzala a'la abdihim"(surah al kahfi) okay.
'pak'
"Kan saya dah cakap bukan 'ala' yang mengeluh tu..tapi a'la "
"Eh aku cakap a'la lah tadi!" Dia menoleh ke arah aku.Pergh smart weh .siap pakai songkok lagi .Alahai .
"Aku tak dengar pon !"
"Itu masalah kau bukan aku !"
"Aip! Jangan melawan !"
.---------
Back to reality.Sebaik sahaja aku ingin menuju ke bilik aku semula aku seperti kedengaran suara seseorang .
" Ya Allah, Ya tuhanku "aku hanya mengendap dia di tepi pintu.
"Sesungguhnya Aku pendosa yang bertaubat"
"Kau ampunkanlah aku "
"Aku terlalu banyak dosa ya Allah "
"Kau berikanlah aku petunjuk yang lurus"
"Terima kasih kerana memberi hidayahmu kepadaku melalui seorang wanita "
"Ya Allah ,"
"Andai takdir aku akan pergi buat selama lamanya "
"Aku harap aku mati dalam Islam "
"Amin"
....dia menekup mukanya kemudian sujud semula kepada tuhan yang maha esa .Allah! Aku mengalir air mata ke pipi .
Betapa hebatnya kuasa tuhan kerana dapat meruntuhkan ego si lelaki ini.
'Semoga doa nya sentiasa dimakbulkan'. Aku bergegas ke arah bilikku untuk menunaikan solat tahajjudku pula
---------------------
YOU ARE READING
Iman Qaisara ✓
Action13.12.2019 [Friday] Diterbit :@novel_mygold #2soldier -New Book Coming- Perjumpaan Tanpa Sengaja Perjuangan menentang Musuh Penyelamat Nyawa Dia Sergeon Dia Soldier Dia Ustazah atau Bidadari Tanpa Sayap "Mira minta maaf , Mira taknak berkahwin deng...