Pagi yang cerah . Jangan disangka rumah atok Haji Walid meriah bebenar .
"Weh, kau ni..Bakar ayam pon tak reti!"
Kata Iman."Cakap banyak pulak ! Meh lah sini tolong aku ni hah" aku mengibas ngibas api yang mula nak marak.
Seronok juga waktu waktu pagi buat macam ni .Maklumlah dekat rumah ni aku , iman , atok , nenek ja.
"ASSALAMUALAIKUM!!!!!" jerit budak budak? Eh siapa pulak yang datang pagi pagi ni.
Untuk pengetahuan semua ..kami sedang membakar ayam di tepi rumah nenek .Sesuai sebab ade pohon ranting .Pokok redup dan memang rasa seperti pergi kem woo..
"Waalaikumussalam ! Meh lah tepi rumah ni!!!! Kami kat sini!!" Kata atok.
Aku hanya memakai tshirt maroon berseluar tracksuit 3 belang dan tudung bawal creep .
"Wahh!!! Bakar ayam ke??!" Kata budak budak kecil itu
"Haah, nih awat mai sini nih? Kelas mengaji kamu tu petang bukan pagi " kata nenek yang tengah elok menyediakan air . Atok dan Iman pula sedang membuat jaring dan potong buluh .
"Takda haihh nek , mike sajo singgah lalu , "
" Nih dua orang ni sapa nek? Macei kenai" Dia tunjukkan ke arah aku dan Iman."Ha kenalkan .yang pompuan ni cucu aku , Amira Qaisara . Yang lelaki tu pulak bakal cucu aku , Iman Qayyum."
"Apaa!!!!" Serentak budak perempuan dan lelaki itu berkata.
"Deme lah yang famous tu en?" Kata Salwa kepada Adam
"Haah la! Ni kalau kampung kita tau ni , heboh weh ! Tambah tambah makcik Jawaa haprak tuh!!!! Kata Adam
"Baik kita jangan bagitau dorang,, nanti kita tak dapat jumpa deme dekat dekat pulak"
Kata mereka berdua seperti berbisik .Agak agaklah dorang cakap punya kuat kot!
Aku hanya menggeleng kepala melihat budak budak tu dan muka Iman.
"Nek! Apa deme tuh nek?" Aku toleh muka ke arah Iman . Weh serius arr .Muka macam blur blur bear cute tuh.comel betul!
Semua mengundang ketawa !
"Tulah ,,haritu sombong! Taknak belajar bahasa Perak! Kan dah taktahu !" Aku berkata .kemudian baling kipas bakar ayam ke arah dia .
Dia menangkap dengan cermat .Wau pantas!
" Deme tu maksud die kau dan aku .faham? ..meh lah tolong aku kipas ni ..panas tau tak kena api?" Aku melepaskan keluhan berat . Kemudian mengelap peluh yang mengalir didahi.
Dia boleh pulak baling ke arah aku balik .
"Takde takde, panas apanya ..belum panas kat akhirat !"
"Auchh!!! Tersentak jantung ini mendengar kata katamu " aku memegang jantung .Uishh sentap bhai!
"HAHAHHAA" SEMUA KETAWA .
"Kang aku nikohkan kamu berdua kei ..." Kata atok dan tepuk belakang Iman.
"Eloklah dua dua sama perangai , Tak nak kaloh ja keja" kata nenek yang memotong bawang putih ke ape benda tuh.
"Serasi ka kami??" Iman bertanya kepada Atok
"Kamu tahu kenapa orang tua tua kata kalau dua dua naik kepala ni serasi?" Kata Atok
"Kenapa?"
"Kalau dah lepas kahwin .Pihak lelaki tu dah masak dengan perangai pompuan. Yang Pihak pompuan pulak dah masak dengan perangai lelaki "
"Ouhhhh" iya ke ? Aku mengabaikan perbualan Atok dan Iman.
"Hah budak budak! Mai sini!!! Akak ada jual ayam ..2 singgit 2singgit!!" Aku memanggil mereka dan mereka menuju ke arah aku .
"Macam cite mail , upin ipin je" kata Salwa
'pak'
Aku toleh ke arah siapa yang mengetuk kepala aku sekarang ni .
"Sakitlah! Awak nak tau tak? banyak kali awak ketuk kepala saya dengan senduk !" Aku mengadu kesakitan .
"Apa , kau ingat ni pasar malam?"kata Iman Qayyum .Dia mengangkat tracksuit duduk mencangkung disebelah aku.
"Kakak Qaisara nak kepak satu !"
"Dah kau yang tanak tolong aku!" Kataku
"Apa dia Salwa? Kepak? Ha okay ! Adam!!! Plastik plastik! Jom main masak masak ....dan kau Imann ..kau jadi tolong jaga ayam " kata aku .Aku dah gila lagaknya.
"Weh aku dah lama tak main masak masak ni! Aku nak main ah" kata Iman .
Aku terkejut .
"Abang Iman main masak masak weh ! Ini viral ni.." kata Adam. Dia boleh pulak bermain tepuk tampar dengan Salwa.
Semua ketawa ..Alahai moments yang tak boleh dipisahkan .
"Woi manusia manusia sekalian !" Kata nenek sudah mencekak pinggang bersama atok.
Kami semua menoleh .
"Alamak!!!"
Secara tidak sengaja muka aku tercomot hitam .bukan aku ja , tapi semua orang. Aik? Apa yang nenek keluarkan tu?
"Tadaaa!!" Nenek aku boleh keluarkan telefon iphone .
"Woi, Iphone X kut!!!!" Kata budak budak itu.
"Mana nenek beli ? " Kata aku.
"Atok belanja ke?" Kata Iman.
"Kau guna duit aku beli benda ni, Jah?" Kata Atok..
..
"Dah dah , nanti hari aku cerita ! Sekarang senyum!!!!! "
"Pandang telefon aku kat bangku tuh
"3"
"2"
"1"'KLIK ' 'KLIK' 'KLIK'
aku mula membuat gaya bakar ayam .
Manakala iman mencangkung sambil membuat jaring . Salwa mula mengambil senduk letak di atas kepala .
Adam mengambil periuk buat acah acah jatuh ...Yang Paling Rare Atuk! Ade ke patut atuk Cium pipi nenek ..erk?'Kekadang kegembiraan itu tidak perlu kita tunjukkan kepada orang ramai .Cukuplah menjadi simpanan didalam memori hidup kita '
Dan bila aku fikir .Betapa indahnya kenangan ini bersama dia .
Sesungguhnya dialah yang paling berkuasa dan maha mengetahui . Rahsia Allah itu sungguh unik .Yang kita tak boleh jangka akan berlaku dalam kehidupan kita .
------------------
YOU ARE READING
Iman Qaisara ✓
Action13.12.2019 [Friday] Diterbit :@novel_mygold #2soldier -New Book Coming- Perjumpaan Tanpa Sengaja Perjuangan menentang Musuh Penyelamat Nyawa Dia Sergeon Dia Soldier Dia Ustazah atau Bidadari Tanpa Sayap "Mira minta maaf , Mira taknak berkahwin deng...