Tengahari sakgi merupakan majlis perkahwinan cucu kepada adik tokwan aku .Kami sekeluarga diundang untuk datang bagi memeriahkan majlis perkahwinan. Kawasan rumah dekat ja...Kampung ni jugak cuma kena melintas seberang pokok sahaja. Tapi aku mula rasa gelisah. Kerana mungkin aku akan terjumpa sedara mara , mak ayah dan dia .
"Kami dua kena ikut sekali ke nek?" Aku mula berkata .Aku sudah siap memakai baju kurung cotten kosong berwarna biru dan bertudung hitam creepe.
"Eh , kan dah siap ni ..takkan tak nak pergi ? " Kata nenek dengan bedaknya .Selendangnya. gelang emas nya .Ya ampun!
"Mesti akan jadi kacau bilau , yerla ..siapa je tak kenal Caiptain Iman Qayyum dan Doctor Amira Qaisara yang memang dah lahir dekat Malaysia ni" aku sebenarnya tak nak jumpa Dia .
'krikk'
Bunyi pintu.
aku melihat atok ku memakai baju melayu segak bersamping dan berkopiah .
"Ha Qaisara , jom lah lekaih .." kata Atok yang sudah mengambil kunci kereta Hondanya .
Aku melepaskan keluhan berat .Ha yerlaa.
"Atuk pergi dulu , Qai nak ambik telefon sat kat dalam bilik " aku bergegas ke ruang dapur sebenarnya .
Iman Pov
"Atuk pergi dulu , Qai nak ambik telefon sat kat dalam bilik ".Dia bergegas ke arah dapur .Tadi kata nak ke bilik ?
Aku melihat disekitar dapur .Ouh rupanya dia keluar ke arah pintu belakang rumah .Apa dia tercegat buat dekat situ ?"Qaisara .." aku melihat dia menoleh memandang ku pelik
"Awak panggil saya Qai?" Aku hanya mengganguk.
"Aku tengok kau macam ada problem nak ke majlis kahwin.Mind to share?"
Aku merenung ke arah anak matanya."Sebenarnya...."
"Sebenarnya saya takut awak . " Terluah juga kut apa dia pendam tadi.
"Apa yang kau takutkan ,Qai?" Dia melepaskan keluhan."Saya taknak jumpa dia. Dia ialah sepupu saya. Saya takut kalau kami terserempak atau dia cam muka saya .Saya ingat lagi disebabkan dia dulu , umi dan baba pernah membenci saya sampaikann.....saya taktahu kenapa ..saya rasa saya ada amnesia .Ada perkara saya boleh ingat . ada perkara saya tak boleh ingat..Tapi ."
"Kalau awak sukar nak cerita , malam sakgi kita sambung cerita .Sekarang ni takmau nangis ." Dia mengelap matanya .Nasib lah perempuan ni tak pakai apa apa kat muka dia kecuali moistuzer? Ouh tak silap aku lah.Dia ni mana pakai makeup sebab tu dia terlalu cantik bagi aku .
"Jom!" Dia berkata
"Dear ?" Aku berkata terlepas .Alahai .
"Hah ape?" Fuh nasib kau tak dengar .
"Aku nak ingatkan kau ...Kau ada aku .Aku sentiasa ada disamping kau ,okeh?"
"Okeh!"
--------------------------
Aku melangkah keluar dari kereta dan mengekori Iman , atuk , nenek .Aku jalan depan? No way lah..aku jalan belakang dorang je .Nasib aku lagi rendah daripada dorang .
Meriah betul majlis perkahwinan ni .Tak silap aku kenduri Nazira kan? Dah lama tak jumpa dia , dulu kami rapat sesangat tetapi disebabkan U berlainan maka sampai lah umur 25 tahun ni baru akan nampak muka dia . Tu pon nenek cerita.
"Ha Tok Chu! Sampai pon kau!" Sapa pulak yang tegur atok aku ni? .Mereka saling bersalam .Aku masih ikut belakang nenek.
"Tok Uda , ni aku nak kenaikan dengan hang. Ni cucu aku" atok aku boleh pulak tarik aku kedepan...aku hanya beri senyuman manis .'apa tok ni , duk tarik tangan orang!' kata dalam hati.
YOU ARE READING
Iman Qaisara ✓
Action13.12.2019 [Friday] Diterbit :@novel_mygold #2soldier -New Book Coming- Perjumpaan Tanpa Sengaja Perjuangan menentang Musuh Penyelamat Nyawa Dia Sergeon Dia Soldier Dia Ustazah atau Bidadari Tanpa Sayap "Mira minta maaf , Mira taknak berkahwin deng...