Kapitel 39 Oscar

2.5K 87 12
                                    

Söndag 3/4-33

Jag vet att det är helt fel att jag gör det här. Jag vet att jag så många gånger förut sagt att det inte är värt det. Det är inte värt att umgås med henne när jag ändå inte låter henne träffa mitt barn. Hennes barn. Vårt barn. Kanske är det fel mot henne också. Att inte låta henne träffa Tea. Jag vill att de båda ska må bra och kanske är det bättre att låta dem träffas och lära känna varandra. Må bra tillsammans. Tea skulle säkert tycka att det var roligt att träffa sin mamma. Jag vet att hon vill det. Hon har frågat så många gånger om sin mamma. Så många gånger att hon inte längre frågar. Hon har börjat släppa det nu, tror jag. Men jag vill inte att hon ska känna sig dålig på något sätt för att hon bara har en pappa. Ingen mamma. Det är faktiskt jobbigt för mig att behöva berätta om hur den kvinnliga kroppen fungerar. När hon fick mens, hur hon skulle göra. Jag hade ingen aning. Jag visste inte då hur jag skulle förklara för henne hur man fäster en binda. Eller hur man för in en tampong. Jag kunde inte förklara. Hon fick prata med Alina som gärna ställde upp på att berätta. Jag är glad att jag har Alina, men Jasmin skulle säkert passa som en bra mamma. Efter hur jag har träffat henne på sista tiden så verkar hon målmedveten och bra. Hon verkar inte vara som hon var när vi skapade Tea. Då var hon ute efter en sak, sex. Nu är hon precis nyutbildad advokat och har precis börjat arbeta. Kanske ska jag göra det. Kanske ska jag göra det precis nu, nu när vi ska träffas för att hon har någonting viktigt att berätta. Jag kan berätta om mina tankar om att låta henne träffa Tea och långsamt få bli en del av vår familj.

Jag ringer på dörrklockan till Jasmins lägenhet och backar ett kort steg från dörren. Egentligen ska vi inte träffas förrän om sex timmar, men jag har inte tid att vänta på det. Jag behöver prata med henne nu. Jag hör de lätta stegen inne i lägenheten innan låset vrids om och dörren öppnas av den lilla korta mörkbrunhåriga tjejen. Hon ser skräckslaget på mig innan hon börjar pilla på kanten av sin tröja.

"Oscar, det passar inte just nu." Säger hon tyst. Jag suckar och skakar på huvudet innan jag trycker upp dörren. Hon ser ännu räddare ut när jag tränger mig in i lägenheten. "Oscar, snälla." Ber hon. Min blick glider in i vardagsrummet där jag möter en minst lika rädd blick. I den svarta soffan sitter nämnligen min egen dotter med en svart kopp i handen.

"Tea?" Frågar jag. Hon ställer försiktigt ner koppen på bordet innan hon reser sig upp.

"Pappa, du pratade aldrig om henne. Jag behövde få veta. Du hade papperna i din skrivbordslåda så jag tog reda på hennes namn. Jag behövde få veta vem min mamma är." Säger hon. Jag nickar lätt och drar in henne i min famn när hon når fram till mig.

"Jag förstår, älskling. Det är därför jag är här." Säger jag. Hon drar sig ur min famn och lägger huvudet på sned. Jasmin drar igen dörren och ställer sig bredvid mig med en undrande blick. "Jag kom till Jasmin för att berätta att jag har tänkt på det här med att låta henne träffa dig, och jag kom fram till att ni båda ville träffa varandra så varför inte låta er?"

"Är det sant?" Frågar Jasmin. Jag nickar och lägger min hand lågt på hennes rygg. Hon ler och ställer sig på tå innan hon ger mig en snabb puss på kinden.

"Förutom det så kom jag för att du ändå ville prata med mig." Säger jag. Hon nickar och ser på Tea.

"Ja, Tea. Du kan sätta dig där så ska jag bara prata lite med din pappa." Säger hon och pekar på soffan. Tea nickar innan hon sakta går tillbaka till soffan och sätter sig ner igen. Jasmin drar med mig till sovrummet som vi faktiskt har delat på en hel del gånger under det senaste året. Vid den tidpunkten det började trodde jag aldrig att det skulle blir fler än en gång, eller någonting annat än försoningssex. Men det blev en hel del mer än så. Jasmin drar igen dörren efter oss och jag ser på henne med smala ögon.

"Hur många gånger har ni träffats och varför har jag inte fått veta?" Frågar jag irriterat. Hon ser förvånat på mig.

"Fyra gånger, det här är femte. Jag tyckte du tog det bra därute. Varför är du så sur nu?" Hon ser förtvivlat på på mig och jag suckar högt.

"Hur ska jag kunna vara okej med att min dotter och hennes så kallade mamma träffar varandra i smyg?" Frågar jag. Hon ser besviket på mig innan hon backar ett steg.

"Jag trodde verkligen inte att du fortfarande var sådan." Säger hon. Jag suckar och lägger armarna i kors. "Jag trodde att du hade ändrat dig. Jag trodde att det vi hade var mer än bara vänner med ett gemensamt barn som knullar. Jag trodde vi hade mer än så."

"Jasmin, det finns känslor från min sida. Men jag är besviken på dig för att du fortsatte ta kontakt med Tea utan att prata med mig." Säger jag och hon nickar lätt. "Jag hade varit okej med det ifall jag fick veta efter första mötet. Jag har länge funderat på att låta er träffas."

"Förlåt för att jag inte berättade." Säger hon tyst. Jag nickar och går fram till henne. Försiktigt kysser jag henne på kinden innan jag ger henne en liten puss på läpparna. "Har du känslor för mig?"

"Ja." Viskar jag. "Känner du någonting för mig?" Hon nickar och tar tag i min hand innan hon för den till sin mage. Redan då börjar jag förstå varför hon ville att jag skulle komma hit.

"Oscar, jag är gravid igen." Säger hon tyst.

-

20/11-14

What I Like About YouWhere stories live. Discover now