Kapitel 49

1.1K 74 2
                                    

Onsdag 6/4-33

"Hej Junie." Skrattar Elsa när jag kliver in i vardagsrummet. Min blick flackar mellan henne och Charlie som halvt om halvt ligger över henne med händerna kittlande hennes halvt bara mage. Jag möter hans blick och han sätter sig upp i soffan. Jag har vetat ett tag att de kommit närmare på senaste tiden, även om de alltid varit nära.

"Hej." Säger jag och ser på Elsa som drar sig upp i sittande ställning hon också. Hon drar handen genom sitt rufsiga hår innan hon ser på Charlie. "Vad gör ni då?" Frågar jag.

"Nej, vi skulle bara... Umgås." Svarar Elsa och ser tillbaka på mig med ett leende. Jag nickar lätt och backar ut ur rummet igen.

"Men då ska jag väl låta er umgås. Men ni kan ta det på övervåningen, bakom stängda dörrar, nu när ni inte är ensamma hemma längre, menar jag." Säger jag menande. Hennes kinder får en röd färg och jag ser snabbt på Charlie med ett flin innan jag vänder mig om och går in i köket där jag öppnar skafferiet och drar ut ett kakpaket innan jag går ut i hallen igen och springer uppför trappan. Jag kliver in i övervåningens vardagsrum och sätter mig ner i soffan innan jag startar tv:n. I bakgrunden kan jag höra ytterdörren stängas. Stegen i trappan avslöjar att Charlie är kvar hemma och när han kommer in i rummet håller jag blicken kvar på tv:n.

"Så.." Börjar han och jag vänder blicken mot honom. Han ler lätt och sätter sig ner bredvid mig.

"Så.." Upprepar jag och försöker läsa av hans oklara ansiktsuttryck. "Du och Elsa alltså." Fortsätter jag och han ler.

"Sedan ett tag tillbaka." Säger han och tar kontrollen ur min hand. Han börjar skrolla igenom Netflix utan min tillåtelse.

"Jag ska väl inte påstå att det inte har märkts direkt." Säger jag och följer hans skrollande för att säkerställa att han inte väljer något orimligt. "Varför skickade du hem henne?"

"Nej, hon behövde gå. Vi har varit här ett tag." Säger han och jag vänder blicken mot honom. Han ser med blicken strängt fäst på tv:n och jag inser plötsligt vad kondomerna i hans badrumsskåp används till.

"Men fy, Charlie." Säger jag och ger ifrån mig ett litet skratt. Han flinar med blicken fortfarande vänd mot tv:n, och skakar på huvudet. Jag vet exakt vilken fras som kommer att lämna hans min härnäst.

"Det är inte som du tror." Säger han, precis som jag visste att han skulle säga.

"Så kondomerna i ditt badrumsskåp är inte till för att användas när Elsa kommer på besök?" Frågar jag och han vänder slutligen blicken mot mig och jag ser hur hans kinder får en rödare färg. "Du vet, du och Collin lägger sig fruktansvärt mycket i mitt privatliv, när jag inte ens får chansen att ställa frågor om ert." Han flinar och vänder tillbaka blicken till tv:n innan han väljer en film jag vet att vi båda kan tycka är bra.

"Du frågar väl sällan?" Frågar han, återigen undvikande min blick.

"Jag frågar ju hela tiden! Berätta vad det är mellan dig och Elsa!" Utbrister jag. Det har hänt flera gånger att jag frågat både honom och Collin om deras kärleksliv, men egentligen får jag aldrig veta något eftersom de båda är fantastiskt bra på att slingra sig ur. Jag sträcker mig fram och rycker tag i kontrollen. Charlie vänder blicken till mig och himlar med ögonen.

"Jag vet inte vad vi ska kalla det. Det är inget officiellt, men vi gillar varandra. Tror jag." Säger han. Det verkar som att han är uppriktig och jag nöjer mig därför med den förklaringen.

"Och ni ligger med varandra?" Han himlar med ögonen igen, ovillig att svara. "Uppenbarligen! Hallå! Ni alla är alltid så nyfikna och frågar alltid mig det, ni ger mig aldrig möjlighet att undvika sådana frågor!" Jag slår till honom på armen.

"Okej, okej." Säger han uppgivet och fortsätter sedan. "Det värsta är att mamma kom in på oss för ett tag sedan." Säger han och jag gapar förvånat.

"Va? Du har ju lås på dörren! Vad är det till för?" Utbrister jag och han flinar. Jag vet inte varför han är så undvikande gällande dessa ämnen om han ändå tycker det är roande att prata om det. Kanske är det att han fortfarande ser mig som ett barn och därför inte vill prata om det, men jag och Charlie är ju nästan bästa kompisar. Vi borde kunna prata om allt.

"Det är väl alltid lite mer spännande att göra det med dörren olåst." Skrattar han och jag rynkar ihop ögonbrynen. Han flinar. "Jag skojade. Du inser när du blir lite äldre, det är inte alltid man hinner tänka på att låsa dörren när man kommer igång."

"Okej, jag känner att vi avbryter den här diskussionen här. Jag fattar inte hur ni kan vara så intresserade av mitt sexliv! Det är ju inte alls intressant och kul att höra om sitt syskons sexliv, ni är ju knäppa." Säger jag och startar filmen igen.

"Skillnaden är ju att du inte behöver bry dig om våra sexliv eftersom vi kan ta hand om oss själva, men du är ju vår lillasyster och vi måste fråga och veta för att kunna stötta dig och agera när det blir fel." Säger han och jag vänder blicken mot honom.

"Du borde inse nu att jag inte behöver skydd. Jag klarar mig helt perfekt på egen hand. Till och med pappa har insett det nu." Säger jag och vänder sedan tillbaka blicken till tv:n med förhoppningen att konversationen tar slut där. Jag har tur och vi tittar på filmen i tystnad.

-

11/12-14

What I Like About YouWhere stories live. Discover now