Kapitel 40

2.1K 71 30
                                    

Söndag 3/4-33

"Junie. Jag har ett litet förslag." Säger Sam försiktigt från dörren. Jag ser på honom och nickar. Han stänger igen dörren efter sig och kommer fram till mig. Försiktigt sätter han sig ner bredvid mig och lägger händerna i sitt knä. "Det kanske är bäst att det här mellan dig och mig bara är vänskap för tillfället. Du vet att jag vill ha dig som mer än en vän, men det kanske är bättre ifall jag lägger mina känslor på is och låter dig umgås med de andra killarna och ta reda på hur de egentligen är." Det säger han nu, precis när jag har bestämt mig för att låta mina känslor för honom komma fram. Jag skulle ju precis visa honom att jag visst känner någonting för honom. Någonting som jag inte känner för någon annan.

"Hur menar du?" Frågar jag och ser på honom. Han rycker på axlarna, men vänder inte blicken mot mig.

"Jag menar bara att vi kan umgås som vänner. Du kan lära känna oss alla och läsa av oss, hur vi känner. Sedan kan du välja vem av oss som du vill ha." Säger han. Jag nickar lätt och lägger min hand försiktigt på hans lår.

"Sam, du får tro på det hur mycket du vill. Vill du inte tro på det alls så är det ditt val, men jag lovar dig att det är sant. Jag tycker verkligen jättemycket om dig, och ju mer vi pratar med varandra, ju mer ångrar jag att jag valde att vara med Elis den där dagen. Jag mår så dåligt över att veta att jag sårade dig så mycket som jag gjorde. Jag tycker att din idé låter bra. Det enda problemet är att jag inte vet hur jag ska göra för att mina föräldrar ska lita på mig. Collin berättade om den där kvällen hemma hos Elis. Det var inte meningen att någon annan än du skulle få veta. Jag var ju självklart tvungen att berätta för dig, det visste jag ju hela tiden. Men det var aldrig meningen att min familj skulle få reda på det." Säger jag, förtvivlad över hela situationen. Han nickar lätt och lägger armarna om mig. Han kramar om mig hårt och jag kramar honom tillbaka. "Allt jag ville var att få det gjort. Jag ville inte att det skulle bli såhär. Massor av bråk och besvikelse. Jag ville inte förstöra någonting mellan dig och mig, och jag ville heller inte förstöra någonting mellan mig och Elis. Inte mellan dig och Elis och inte mellan Timmie och Elis."

"Jag lovar dig att jag ska lösa allting mellan Elis och mig. Ursäkta, men det är egentligen ditt fel. Han hade ingenting med det här att göra. Han fick känslor den naturliga vägen, precis som mig. Jag måste acceptera det." Viskar han. Jag nickar mot hans bröst och drar sakta ifrån kramen.

"Min pappa sa också att jag inte får kramas med dig, inte pussas och absolut inget sex. Han skulle tänka över situationen, sa han. Han sa att han skulle se ifall jag skulle ha hans tillåtelse till att umgås med killar överlag." Säger jag. Han ser besviket på mig men nickar lätt.

"Jag är ledsen att du sitter i den här situationen. Jag är inte ute efter någonting sådant och ifall jag vågade, så skulle jag absolut berätta för din pappa att han inte behöver oroa sig. Just nu är allt jag vill att få vara din vän." Säger han menande. Jag nickar och drar handen genom håret.

"Det känns som att jag har suttit mig själv i en sådan djup jävla skit. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att ta mig upp från den." Suckar jag och funderar en vända till på allt som har hänt. Sam nickar och lägger handen på min axel.

"Börja med att tänka igenom dina känslor. Sätt ett litet mål om att inte kyssa någon tills du har bestämt dig för vilka känslor som känns mest äkta. Prata med oss alla tre och bestäm dig. Snälla." Jag nickar och han reser sig sakta upp ur sängen. "Jag ska väl gå hem, tror jag. Jag ska låta dig prata med din pappa eftersom det verkar som att det är lite problem där."

"Tack så mycket, Sam. För att du förlåter mig och ger mig en andra chans." Säger jag uppriktigt. Han nickar och lägger handen på handtaget, men jag stoppar honom.

"Nej, vänta." Säger jag och reser mig upp. Han ser undrande efter mig när jag går in i min garderob och letar reda på en av Charlies gamla tröjor som han lämnat hos mig. Jag tar med mig den ut i rummet och ger den till Sam. "Du kan låna den här, den är Charlies, men jag kan ta tillbaka den i skolan imorgon." Säger jag. Han nickar och tackar lågt innan han öppnar dörren. Jag följer efter honom ut och vi går tillsammans nerför trappan.

"Jag sa att maten snart var klar. Förstod du inte det?" Frågar pappa som kommer ut från toaletten på nedervåningen. Jag himlar med ögonen och ser på Sam som försiktigt drar på sig tröjan. Han trycker ner sina fötter i skorna och ser snabbt på min pappa innan han nickar till mig. Han öppnar dörren och lämnar huset med en lätt smäll i dörren.

"Kan du bara låta mig vara?" Frågar jag och ser irriterat på min pappa. "Jag är med vem jag vill. Jag behöver inte ha sex med alla killar jag träffar bara för att jag gjorde det en gång. En gång som kanske var ett misstag. Jag vet inte." Säger jag högt, nästan skriker. Han suckar och går in i köket. Han ångrar förmodligen starkt att han någonsin skaffat sig en dotter, efter vad han fått erfara sedan jag blev tonåring. Tveksamt följer jag efter och sjunker ner på stolen mittemot Charlie. Han ser osäkert på mig innan han vänder ner blicken i sin tallrik.

"Hur blir det med den där teatern som ni pratade om?" Frågar mamma för att bryta den pinsamma tystaden som ligger över rummet.

"Jag bad snällt om att få byta roll." Säger Charlie tyst. Jag ser förvånat på honom, men han tittar inte upp, och kommenterar det heller inte mer.

-

24/11-14

What I Like About YouWhere stories live. Discover now