10

161 11 6
                                    

Kolonel Zafran kelihatan tertekan setelah mematikan telefon bimbitnya. Perbualannya tadi kedengaran sangat tegang. Dahinya berkerut. Kemudian di melemparkan pandangan kearah Doktor Fadhlan yang sedari tadi hanya memerhati perilaku pegawai tentera itu.

" ATM diarahkan berundur, keluar dari Gambang dan Kuantan. Senang cerita tentera kita dalam fasa general retreat. Kita juga diarahkan untuk berundur ke Endau dan tunggu arahan dari Kementah." 

"Sebab?"

"Sebab ini arahan Agong dan Kuantan dah tak ada apa untuk kita pertahankan. Semua penduduk dah dipindahkan jadi kita dah tak ada sebab untuk terus tunggu."

"Jadi kita nak biarkan saja makhluk purba tu mengganas?"

"Tidak doktor. Tidak. Kita sedang usahakan satu jalan lain."

Doktor Fadhlan tidak faham apa yang cuba disampaikan oleh Kolonel Zafran. Leftenan Kamarul hanya diam memerhati.

"Ini mungkin kedengaran agak tak masuk akal, tapi Kementah dapat idea untuk bantai Kuantan dan makhluk tu sekali dengan senjata nuklear."

Doktor Fadhlan dan Leftenan Kamarul tersentak.

"Kita mana ada senjata nuklear. Gila apa?"

"PM kita semalam mohon bantuan Pakistan dan hantar pesawat pengangkut kita kesana untuk beli dan bawa balik senjata nuklear mereka."

"Siapa punya idea bodoh tu?" Professor Natasha tiba-tiba bersuara, cuba bangkit dari katil pesakit dalam keadaan mamai.

"Bodoh atau tak, kita sendiri dah tengok dengan mata kepala sendiri apa benda makhluk tu boleh buat. Semua senjata konvensional kita tak jalan. Peluru tak lut. Missile tak lut. Kita pakai railgun pun tak jadi apa. Takkan nak biar je."

"Dengan korbankan Kuantan?" Doktor Fadhlan mencelah percakapan Kolonel Zafran.

"Bukan keputusan saya doktor tapi saya sendiri nampak itu saja jalan yang ada."

"Meledakkan Kuantan dengan senjata nuklear bukan jalan penyelesaian Kolonel!" Bentak Doktor Fadhlan.

"Baik kita hilang Kuantan dari kita semua mati, satu Malaysia hancur."

Keadaan bilik menjadi sunyi secara tiba-tiba.

Doktor Fadhlan dan Kolonel Zafran masing-masing mempunyai pendapat yang betul. Cara apa sekalipun kedua-dua makhluk tersebut harus dihentikan. Ditelan mati emak diluah mati bapak.

"Sekurang-kurangnya semua penduduk dah dipindahkan." Natasha bersuara.

"Ada cara lain, cara saya. Tapi ia memakan masa." Natasha menyambung lagi.

"Masa saya dekat tapak candi diluar sana, saya dibawa ke alam lain. Ya saya tahu dengar macam kelakar tapi saya ditemukan oleh penjaga candi ini."

"Kuat betul kepala kamu kena hentak sampai jadi tak siuman." Kolonel Zafran mencelah.

Natasha memandang pegawai tentera udara itu dengan pandangan yang sangat tajam.

"Panggil saya gila, saya tak kisah tapi cara saya sekurang-kurangnya tak melibatkan penggunaan senjata atomik milik asing keatas bandar kita sendiri."

"Bagus cara atomik yang memang sah akan menjadi dari cara mistik yang entah apa-apa dan tak tentu hala."

"Kalau macam tu tak mengapa. Mandat yang diberikan oleh Kementerian untuk saya bongkarkan dan selesaikan masalah ni masih saya pikul. Ini merupakan tanggungjawab saya juga dan kalau saya perlu bersendirian untuk halang Seri Gumum dan Seri Khambuja maka saya akan tetap teruskan."

MALAPETAKAWhere stories live. Discover now