16.

140 10 2
                                    

Gempa dari ledakan senjata atom di Kuantan turut menggegarkan tempat bersemayam Gedembai Sapurba dan kalangan wangsa gergasi. Ternyata walau masa alam ini berbeza, kesannya diluar sana tetap dapat dirasai.

Ruang balairong seri bergegar sampai turun pasir dan batu kecil dari celahan gelegar dan alang tinggi. Para perajurit gergasi yang awalnya nampak siaga juga turut kaget.

Natasha tahu, Kolonel Zafran tidak dapat menunggunya lagi. Dia tahu Kuantan sudah lenyap. Itu pasti. Cumanya apakah mereka berjaya menundukkan naga-naga purba itu.

"Aku bisa membantu kamu Ratna Natasha, pewaris keturunan parahyangan Kedatuan Srivijaya. Tapi kamu ragu-ragu. Kamu tidak yakin pada Vanua. Keyakinan pada Sriksetra tidak akan lengkap dengan Vanua." Ujar Sesakti Sekijang.

"Kamu hanya pewaris pada nama. Keyakinan kamu tidak utuh. Sama seperti kalangan manusia biasa." Tambah Sepintar Sekanchil.

Natasha berpaling melihat Tok Puteh.

"Kalau saya bukan pewaris keturunan penguasa Kedatuan Srivijaya maka apa yang Tok Puteh beritahu saya sebelum ini tidak benar?" Ujarnya.

Tok Puteh tidak berkata apa-apa.

Gedembai Sapurba bingkas bangun dari singgahsana, sedari tadi Raja Gergasi itu kumat-kamit membaca mantera. Makhluk batu itu menghulur tangannya yang berseranggah kearah Natasha.

Lalu keluarlah satu cahaya terang dari telapak tangan berbatu makhluk purba itu, lebih terang dari cahaya yang dari mula mantera dibaca. Ia sedang menyeru sesuatu. Natasha dapat mendengar dengan jelas bait-bait mantera yang diucapkan oleh Gedembai Sapurba. Tetapi dia tidak memahami walau sepatah pun melainkan perkataan Sriksetra.

Mata si Sepintar Sekanchil, Sesakti Sekijang dan Segala Sang Serigala bertukar putih, turut sama menyebut mantera yang dibacakan oleh Gedembai Sapurba. Mereka semua mengelilingi Natasha. Tok Puteh pula hanya diam melihat.

Angin tiba-tiba muncul. Entah dari mana ia datang, berhembus seolah ada puting beliung. Ruang balairongseri juga bersinar lebih terang dari tadi. Pada dinding balairongseri itu rupanya ada ukiran berupa tulisan purba.  Ia muncul, bercahaya terang bak emas yang berkilau. Sama seperti pada Prasasti Bukit Ibam.

Kemudian pelantar tempat mereka berdiri mulai terangkat. Diatas kepala Natasha, ruang atas balairongseri mulai terbuka dek kuasa mantera sakti Gedembai Sapurba. Bongkah batu yang sebelum ini tertutup rupanya menyembunyikan ruang yang tembus terus ke langit. Gesekan ngilu dek pergerakan bongkah-bongkah batu gunung menyeksakan telinga Natasha.

Perlahan-lahan tempat mereka berdiri diangkat melalui pintu yang terbuka ke satu ruangan putih terang dek kabus tebal, seolah mereka semua dibawa ke alam yang lain.

Natasha melihat sekeliling. Dia tak nampak apapun. Sejauh Gedembai Sapurba dihadapannya saja jarak penglihatan Natasha. Tak lebih dari itu.

Gedembai Sapurba menggerakkan tangannya pada kabus yang tebal itu, memainkan ia seakan mengalunkan gerak tari, halus dan tepat tidak sikit pun kekok malah tidak pun sumbang. Batu bernyawa itu walau tampak kasar luarannya namun ada seni halus dalam setiap geraknya. Umpama penari makyong zaman istana dulukala.

Kabus sekeliling mereka berolak-alik, kadangkala membentuk seakan riak di air tenang, kemudian berubah bergumpalan seakan kepulan asap dan akhirnya menampakkan rupa seolah sekumpulan orang, perajurit lengkap dengan senjata dan zirah, bersama kumpulan gajah dan kuda perang, perahu dan sida-sida raja.

Fahamlah Natasha yang Gedembai Sapurba sedang cuba mengolah satu kisah purba, menggunakan kabus itu sebagaimana manusia moden menggunakan projektor memainkan filem dipawagam.

MALAPETAKAWhere stories live. Discover now