6.

169 14 7
                                    

Natasha bergegas keluar dari helikopter dan menuju kearah pintu utama Arkib Negara. Dibelakangnya Doktor Fadhlan yang sedikit kelam kabut dengan fail dan beg bimbitnya dibantu oleh Leftenan Kamarul. Mereka berdua disambut oleh Professor Afzan Nadri, pengarah arkib sendiri setelah mendapat panggilan telefon dari Natasha dan kementerian.

"Natasha".

"Prof Afzan. Ini Doktor Fadhlan." Pantas kedua-dua lelaki separuh abad itu berjabat tangan.

"Jemput masuk kedalam. Kita tak punya banyak masa."

Mereka bertiga berjalan menelusuri ruangan dewan bangunan arkib yang diapit tiang-tiang gadang yang dipenuhi seni ukiran kayu tradisi Melayu. Natasha mengira ada empat belas tiang kesemuanya, mungkin melambangkan setiap negeri dalam Persekutuan.

"Makhluk yang mengganas tu, ada menyebut nama Dapunta Hyang Srivangsaraja." Natasha memulakan bicara.

"Kita sebelum ni anggap cerita Naga Tasik Chini sebagai dongeng dan lagenda masyarakat Pahang. Tak ada rekod yang sebut dengan jelas melainkan cerita turun temurun. Dan kita sangka Seri Gumum dan Seri Khambuja itu juga rekayasa walaupun ada hikayat bertulis tapi memang ada rekod perang antara dua kerajaan purba. Kita anggap naga itu sebagai perlambangan dua kerajaan itu."

"Perlambangan yang menerangkan kisah perang Kemboja dan Pahang kan Prof?" Doktor Fadhlan mencelah.

"Ya doktor. Betul sekali. Tapi sehingga hari ini kita sejarahwan anggap ia sebagai hikayat dan karya kesusasteraan."

"Sehingga saya hantar gambar prasasti tu pada Prof?"

"Ya Natasha. Bila saya baca tulisan pada prasasti tu saya tergamam. Nama raja yang disebut itu tiada dalam mana-mana rekod Srivijaya. Tapi makhluk yang muncul itu ada. Ada bukti kewujudannya."

Natasha kehairanan dengan kata-kata Prof Aznan.

Ketiga-tiga mereka berjalan sehingga ke lobi lif utama. Natasha perasan yang lif mereka naiki sedikit berbeza. Butang untuk ke tingkat atas tidak ada. Hanya turun ke bawah. Lif mulai bergerak dan sememangnya mereka tidak menuju ke tingkat atas. Natasha tidak menyangka Arkib Negara yang baru ini mempunyai fasiliti bawah tanah.

Professor Aznan kembali menyambung penjelasannya sementara menunggu ke tingkat yang dituju.

"Dua minggu lepas kita menemukan satu prasasti purba yang tertanam di dasar Tasik Chini. Prasasti ini lebih tua dari yang kita temukan dimana-mana di Asia Tenggara dan ia tidak menggunakan sistem tulisan. Dan prasasti ini memang menggagumkan."

"Maksud Prof?"

"Ia lain dari yang lain. Usianya lebih tua dari Tamadun Mesir."

Sebaik mereka sampai, pintu lif terbuka. Natasha yang sedang bercakap mengalihkan pandangan. Kali ini mulutnya ternganga, tergamam dan kaku melihat dihadapannya satu khazanah yang amat tak ternilai.

Sebuah prasasti gergasi tergantung dengan kren gantri,diapit dengan perancah dimana terdapat beberapa petugas arkib sedang membersihkannya.

"Ini ke prasasti yang Prof maksudkan?"

Professor Aznan sekadar mengangguk.

Natasha perlahan-lahan berjalan kehadapan. Dia kagum dengan apa yang dilihat didepan matanya. Doktor Fadhlan juga terkesima. Sepanjang hidupnya dia tidak pernah menjumpai artifak sebegini.

"Kami bawa keluar khazanah ini dari dasar tasik dengan menggunakan dua buah helikopter TUDM. Diperbuat dari emas tulen keseluruhannya. Hampir 20 tan berat."

MALAPETAKAWhere stories live. Discover now