+thirty. seven 💔

54 10 0
                                    

» BAB 37 «

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

» BAB 37 «

tempoh pemergian suaminya terlalu pantas. seolah-olah kehangatan tubuh badan kesayangannya itu masih terasa di sisinya.

jennie duduk melutut di hadapan pusara insan yang sangat dirinduinya saban hari.

"saya rindukan awak, Baekki. anak kita byun baeknie pun rindukan awak. dia selalu tanya pasal papa dia. saya harap awak berbahagia... di alam sana." ujarnya perlahan sambil meletakkan jambakan bunga di atas kubur lelaki itu.

sengaja jennie tidak membawa anaknya sekali pada hari itu. hari yang redup dan menyenangkan ini mengingatkan kembali tarikh pertemuan semula dirinya dengan si anak byun tersebut.

"nak tahu? tarikh hari ni istimewa sangat. awak datang rumah saya, bawakan tteokboki pedas. lepastu awak usik sampai saya geram dengan awak. semua tu kenangan. saya su-sukakannya."

jennie menepuk debu-debu yang mendarat halus di hujung skirtnya. lirikan sayu dilemparkan sekali lagi di pusara yang terukir jelas nama suaminya.

"Saya balik dulu ye, baek. nanti saya lawat awak lagi. i will always love you, sayang." ucap jennie.

lalu kakinya dibawa jauh dari kawasan perkuburan itu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

lalu kakinya dibawa jauh dari kawasan perkuburan itu. titis-titis hujan mula membasahi tubuhnya. jennie leka melayan memori-memori lamanya bersama baekhyun tanpa mengendahkan keadaan tubuhnya yang sudah basah kuyup dek air hujan.

•••

selesai meletakkan air panas di dalam bekas ramen itu, seorang gadis mengambil tempat duduk di satu sudut tersorok kedai runcit 24 jam tersebut.

satu nombor dicari lalu dipanggil. Dengan pantas panggilannya itu diangkat.

“ahjumma... saya mungkin balik lewat. tolong tidurkan baeknie dulu boleh? maafkan saya.” pinta jennie sebelum menamatkan panggilan.

skrin telefon yang menyala terang bertukar gelap semula. matanya mula meliar memerhati suasana luar kedai runcit tersebut.

sunyi sepi.

hanya ditemani hujan lebat.

“baek... awak mesti marah kan kalau saya keluar sorang-sorang tengah malam ni? perut dah lapar, nak buat macam mana kan? saya tahu saya tak sunyi sebab awak selalu ada dekat sisi saya sebagai peneman...” jennie menghirup sup ramyeon itu dengan penuh teruja.

bibirnya merah akibat wap panas daripada bekas ramyeon. matanya tetap fokus memandang butiran bintang yang berkelipan di langit malam.

“awak ada dekat atas sana. Bersinar seperti bintang. peneman ketika saya sunyi dan sedih. terima kasih, baekki.” luah jennie dan menunduk memandang lantai.

tiba-tiba kerusi depannya di tarik seseorang. dia hanya menghiraukan kerana mindanya masih memikirkan baekhyun.

“mende ah cakap sensorang. sendu sangat sampai dengan ramyeon pun nak bercinta. tch.” dia bersuara sinis.

telinga jennie dapat mendengar lelaki di hadapannya ini sedang membuka bungkusan ramyeon. lalu beberapa botol susu banana uyu diletakkan di atas meja.

kemudian, satu bekas berisi tteokboki ditolak ke arah jennie.

“Ambil lah. Makan dengan ramyeon kau. Benda boleh gembira, buat apa nak sedih, kan? Kejap, aku nak pergi panaskan ramyeon aku. kau jangan menangis pula.” pesan lelaki itu.

“erm.” balasku perlahan tanpa memandang wajahnya. mataku masih setia menunduk memandang lantai.

lagipun aku tak kenal dia.

lebih baik aku diam sahaja.

kepingan tteokboki di ambil di dalam bekas. kunyahannya terhenti apabila tekaknya mengenalpasti rasa tteokboki tersebut.

tteokboki dan ramyeon merupakan makanan kegemaran baekhyun. sudah menjadi kewajipan suaminya untuk menikmati tteokboki pedas bersama ramyeon.

"je–jennie––jennie rindu..."

bunyi tangisannya menarik perhatian lelaki asing itu. selepas berjaya memanaskan bekas berisi ramyeon, dia duduk semula di hadapan jennie.

"lebih baik kau habiskan ramyeon tu. kalau sedih sangat, lihat bintang dekat atas sana. diorang jadi peneman. senyumlah.. please?" tuturnya lembut.

aku tersenyum gembira. mendengar suara garaunya membuatkan hati aku sedikit tenang.

entah kenapa hati aku teringin untuk melihat wajahnya.

"te–terima kasih. t–tteokbokki ni.." lidah aku berubah kelu apabila aku mengangkat kepalaku memandang.

wajah kacak lelaki ini...

setiap bentuk wajahnya sangat mirip dengan byun baekhyun !

💉💊

to be continued

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

to be continued...

√1 | Annoying Neighbour | Byun BaekhyunWhere stories live. Discover now