Part 4 | Dia 🌸

16 2 0
                                    

Mellisa berjalan ke pejabat papanya. "Welcome back Madam." Mellisa tersenyum kecil. "Thank you. What is happening here?"

"There's a small birthday party for Atirah, madam. Ill ask them to clear the space." "Nope. It's okay. Boleh je buat party but... I want to join too." "Sure, madam. Bolehlah madam perkenal diri madam staff kepada yang lain." "Sure.."

Mellisa berjalan ke bilik 'party'. "Madam?" Semua di sana berdiri kaku setelah melihat Mellisa berjalan ke dalam bilik tersebut. "What happened? Why did you stopped?" Mellisa tersenyum.

"Go on. By the way, happy birthday Atirah. Semoga panjang umur, sihat dan bahagia di sisi keluarga." "Terima kasih madam. Maaflah sebab diorang buat party tanpa kebenaran madam. Saya pun tak tahu." "It's okay. Cut the cake. Dah lama I tak makan cake. I guess.. sejak koma?"

Mellisa memakan sedikit daripada kek tersebut. "So guys... untuk pengetahuan korang, I'll take over this company for now because..you all know the reason."

"I nak tahu segalanya tentang company ni so... it takes time to learn. I know it will be hard for me as a medic student to study about this company which is out of my course but still... I'll try my best. I need your cooperations so that I can help you all and help this company to grow."

"Sure, madam. Kami berbesar hati nak beri segala kerjasama kepada madam." "Thank you, guys. I do appreciate all your hardwords for this company. May Allah bless you all." "Amiin. Thank you madam."

Mellisa berjalan ke bilik kerjanya. Mellisa terus lihat meja kerja ayahnya. Terdapat dua gambar papanya bersama mereka sekeluarga. Gambar pertama ialah gambar setelah Mellisa lahir. Gambar kedua ialah gambar mereka sekeluarga pada hari raya tahun lepas. Dia menahan air matanya dengan sebaiknya.

Dia melihat segala kerja yang dilakukan oleh papa dia. Dia melihat kertas kerja yang ditinggalkan oleh papanya. Terdapat satu surat yang ditinggalkan di atas meja itu. Dia terus membuka surat itu untuk mengetahui isinya.

To dear Mel!
Entah kenapa papa tulis surat ni but I really hope that it reaches you. I felt like... something bad is happening around me. Papa tak nak banyak cerita tentang perkara ini tapi papa nak Mel tahu. Walau apa kesusahan yang menimpa Mel sekalipun, don't you ever give up. Papa tak pernah ajar Mel untuk putus asa dengan cepat.

Once you get the chance, grab it! It's yours! Don't let it go. If something happens to me or mama... please take care of Am. He's fragile just like you. I know that you're a strong big girl! I always love youu, my mel. Papa sayang Mel sangat sangat. Lepas Mel lahir, segala galanya kelihatan indah dalam hidup papa. I'm happy, Mel.

Papa bahagia dengan anugerah ini. You're the most precious gift that Allah gave me and mama. Don't give up. When you fall down, learn to wake up. Papa hanya nak yang terbaik buat Mel. Papa tinggalkan Amanah ini buat anak papa yang tercinta. I know you're strong. I know you're the most deserving daughter to take my place here. Papa doakan semoga Mel kuat dalam menempuh segala dugaan hidup.
-Papa love you so much. I swear.

Kali ini, dia tidak dapat lagi menahan air matanya. Betapa dia terasa sebak tatkala membaca surat itu. Papanya begitu menyayangi dia dan Amzan. Betapa papanya mahukan yang terbaik buat mereka berdua dalam dunia ini dan seterusnya. Betapa dia telah kehilangan dua doa insan yang paling dekat di hati dia. Allahu. Dia memeganh kertas itu dekat di dada. Dia berdoa agar segala doa ayahnya itu dimakbulkan oleh Allah.

Dia doakan semoga dia tabah. Walau dia tahu, dia tak mampu menkadi sekuat yang diminta oleh papa dia, dia akan cuba yang terbaik. Dia takkan biarkan syarikat ini hancur. Dia tidak akan tinggalkan Am dan dia akan menjadi yang paling layak untuk terus menjaga syarikat ini. Impian dia? Dia tidak kisah untuk kuburkan impian dia demi impian ayahnya. Syarikat ini adalah impian papanya sejak dia lahir hingga hari ini. Sudah hampir 23 tahun syarikat ini dibina.

Dia melihat surat itu sebelum melihat gambar papa dia. "I... promise to be the strongest girl you've ever known, papa. I'll try to be the most deserving girl to take your place. I'll take care of Am. Mel akan sayang dia seperti mama dan papa sayangkan dia. I'll be his mum, his dad, his friend, his sister, his partner and his everything. Mel akan kahwinkan dia dengan wanita yang dia cintai lepas dia habis belajar. Mel akan pastikan dia hidup bahagia."

DIA 🌸

Dia: The revenge 🌸Where stories live. Discover now