Adren menunggu di ruangan menunggu dengan cemas kerana dia baru sahaja menelefon Amzan dan Adriana bakal datang ke hospital. Dia berjalan mundar mandir.
"Isteri encik nak bersalin juga? Semoga semuanya dipermudahkan untuk encik ya?" Seorang lelaki yang sedang menunggu isterinya selamat bersalin berkata kepada Adren lalu terus berlalu pergi.
Adren terasa lucu. Dia tidak dapat bayangkan dirinya jika Mellisa benar benar melahirkan anaknya nanti? Adakah dia akan mundar mandir di sini atau dia akan menemani Mellisa? Tapi dia takut darah!
Aip jauh pula dia berfikir. Dia mula risaukan Mellisa semula. Alahai! Amzan dan Adriana tiba di hospital pada pukul 11 malam. "Mana akak? Akak okay tak?" Adren memandang Amzan.
"Abang tak tahu, Am. Doktor belum keluar lagi." Amzan menarik nafas panjang. "Ya Allah permudahkanlah urusan akak dalam tu. Kau bantulah dia."
"Dia kuat. Aku tahu dia kuat. Aku sayangkan dia." Amzan berkata pada dirinya sendiri. "She asked me to tell you that she loves you so much." Amzan mengambil tempat duduk di sana. Dia memegang kepalanya.
"It's okay, Am. She's strong enough. Akak selamat daripada kebakaran tu... apalah sangat lift ni boleh buat pada akak?"
Adren bersandar pada dinding. Panasnya tangan Mellisa masih kekal pada tangan dia. Cara Mellisa menggenggam tangannya tadi buat dia rasakan seperti dia tidak akan tinggalkan wanita itu dalam hidupnya.
'Never ever gonna leave you, Mel. Ill be there for you always. I need you.' Dia bermonolog. Doktor keluar dari bilik rawatan kecemasan. "Siapa waris pesakit?" "Kami.." Amzan berkata.
"Dia dalam keadaan yang stabil sekarang but she's still unconscious. Kalau nak bagitahu apa apa tunggu dia sedar dulu ya?"
"And ask her to bring her inhaler anywhere she goes, okay? Buat masa ni, dia belum sihat sepenuhnya. I heard that she met a fire accident four months ago." "Sure, doktor. We'll tell her."
"Am masuklah dulu." Amzan mengangguk. Dia terus masuk ke dalam wad tersebut. Dia memandang akak kesayangannya. Allahu. Betapa dia terluka tatkala melihat kakaknya dalam keadaan ini. Kenapa asyik Mellisa yang diuji begini?
"Akak.." "Ad.." "Ini Am, kak." Mellisa memandang Amzan. "Akak okay? Abang Ad ada dekat luar." "I am okay. Kenapa Am datang hospital malam malam ni? Bahaya tahu tak?"
"Akak tu lagilah. Degil sangat. Tak nak dengar cakap. Lain kali, bawa inhaler ni pergi mana mana pun. Faham?" "Hmm..." "I'll go and Ill call him in." Amzan tersenyum lalu keluar.
"Abang tahu tak perkataan pertama yang akak sebut tadi bila bangun adalah nama abang. I'm sure this is more than friendship kan? Jangan sorok apa apa dari kami.."
Adren tersenyum. "Wait for it, Am." Dia berkata sebelum berjalan masuk. Amzan tersenyum bahagia. Adriana tersenyum. "Finally they are going to live happily again!"
Adren memandang Mellisa. Mellisa memejamkan matanya sebentar. "Mel..." "Ad..." Mellisa melihat Adren.
Dia tersenyum di sebalik topeng oksigennya kerana dia masih belum boleh bernafas dengan baik. Dia belum biasa dengan keadaan ini. Dia membuka topeng oksigennya. "No don't do that." Adren terus memakaikan topeng itu kepada Mellisa.
Mellisa memandang Adren. "Jangan cakap apa apa, Mel. Just listen to me." Mellisa melihat ke dalam anak mata Adren.
"Jangan tinggalkan I. I'm not gonna tell you that Ill always be there for you. I'm going to tell you that... I'll protect you. Sehingga nafas ini terhenti. Selagi Allah berikan I izin untuk hidup dan terus bernafas, I promise to protect you." Mellisa terkelu.
Air matanya mengalir perlahan. Mellisa memegang hujung lengan baju Adren. Dia membuka topengnya.
"I have to tell you that... Whatever happens, I know that you'll be by my side. I... I terhutang budi dengan you."
"Sampai mati pun I takkan mampu balas budi you. You saved my life. Kalau you tak ada... I'm not here. Mungkin I dah ditanam.." "No way. Don't say that. I hate to hear it." "Itu kan kenyataan. Kalau you tak ada, mungkin I dah tak ada..."
"I'm here, Mellisa Irdina. I ada di sini. Till my last breath.."
DIA 🌸
YOU ARE READING
Dia: The revenge 🌸
FantasyFirst book of Dia series 🌸 Dia selamat dari maut. Entah kenapa dia terasa seperti maut sentiasa mengejarnya. Namun Allah masih takdir-kan dia hidup. Demi sesuatu. Dia terjatuh cinta pada lelaki yang bakal menghancurkan empayar yang dibina oleh aya...