فور وقوف فهد امام والده ارتمى بحضنه الذى تمناه طوال سنون عمره تمناه بشده انا جاسر فعانق فهد بقوه وهو يقبله ويبكى بشده ويقول"انى اسف يا ولدى اسف على كل حاجه انى عارف انك اتعذب كتير يا ولدى وانى مكنتش امعاك بس وعد منى ووعد الحر دين هعوضك انت وامك عن كل حاجه فاتت"
فهد بحزن وهو نازل يعانق والده"انا اللى اسف يا بابا أنى اتكلمت مع حضرتك بالاسلوب ده اسف اوى"
جاسر بابتسامه"ولا يهمك يا حبيبى"
كاسر"هاتوا شويه بقى يا جاسر هو ابنك لوحدك مهو ابنى ذى مهو ابنك"
جاسر بعند مصطنع"لا ده ابنى لوحدى"
كاسر"ما انت كنت بتعتبر ولادى ولادك ده انا سعات بحس أنه بيحبوك اكتر منى"
جاسر بعند وضحك"لا مليش دعوه ده ابنى لوحدى وولادك ولادى برده"
كاسر بغضب مصطنع"هو انت هتكوش عليهم كلهم"
جاسر بضحك"اه"
كل هذا يحدث والجميع يضحك عليهم
عتمان"باس لا انت ولا هو تعالى فى حضن جدك يا حبيبى"
وبالفعل اخذ فهد فى حضنه وقال له"انى اسف على اللى عملته زمان سامحنى يا بنى العمر مفاضلش فيه كتير"
بادله فهد العناق وقال"متقولش كده يا جدى ربنا يديك طوله العمر وانا مسامحك يا جدى ولو جينا نبص للجانب الإيجابي هنلاقى أن لولا اللى حصل مكنش بقى عندى اخوات جدعين كده ولا كنت بقيت فهد المنشاوى ملك الاقتصاد"
كاسر وهو ياخذ فهد من والده ليعانقه هو"معاك حج يا ولدى يا زين ما ربتى يا خيتى"
رشوان"احنا هنتنونا واجفين أكده يلا نجعد يا جماعه"
عتمان"معاك حج يلا نجعد يا جماعه"
جلس الجميع حيث كان جاسر يجلس بين فهد وفاطمه على الاريكه وهو يشعر بسعاده شديده لوجود زوجته وابنه لجواره هو حقا لا يتمنى من الدنيا شئ اخر بعد هذه السعاده سوى أن يحفظهم الله له
جلسوا يتسامرون ويضحكون ووقفت قمر فاجئه صائحه بمرح"فهد يلا تعالى عشان تاكل الاكل اللى انا طبخته"
ابتلع فهد ريقه بصعوبه وقال بصوت منخفض"ربنا يستر"ثم أكمل قائلا لها بصوت واضح" روحى هاتيه انتى وانا هاكله هنا"
قمر بمرح"طيب"
وذهبت لإحضاره كما طلب منها
فقال فهد بمزاح"شمس معكيش حاجه لتلبك المعوى عشان الحق نفسى بسرعه"
ضحك الجميع عليه
فقالت شمس"لا معييش والله بس متخافش لو حصلك حاجه قمر هتبقى تلحقك"
فهد بمزاح"ربنا يستر اخر مره كانت مغرقه الاكل شطه كنت هموت فيها"
ضحك الجميع عليه
سحر بضحك"ما انت اللى مدلعها يا فهد"
فهد بابتسامة"هو انا عندى حد غيرهم ادلعه"
وجائت قمر ووضعت الاكل أمامه وكان الطعام مغطى ولم يره أحد فهى لم تسمح لأحد برؤيته ولا بتذوقه
قمر"يلا عشان تاكل"
كان فهد سيزيل الغطاء من على الاكل ولكن نزل نمر من السقف كعادته
فانتفض الجميع من فعلته وخصوصا جاسر وكاسر وعتمان
فهد"معلش يا جماعه هى دى عادته بيحب ينزل من السقف"
فقال نمر بضحك"هههه خفه يابنى دى رشاقه"ثم أكمل قائلا"ايه ده انت هتاكل حماتى بتحبنى انا ميت من الجوع"ثم قال مكملا عندما لا حظ وجود اشخاص لا يعرفهم"انا نمر السلام عليكم"رد الجميع عليه التحيه
فقال فهد لوالده وعمه وجده وهو يضع يده على كتف نمر"ده نمر اخويا فى الرضاعه"
جاسر"اهلا بيك يا ولدى"
نمر"اهلا بيك يا عمى"
فهد"ده بقى يا سيدى بابا"وأشار نحو والده جاسر" ودا عمى"وأشار نحو عمه كاسر" ودا جدى"وأشار نحو جده عتمان"
نمر بدهشه"انت بتهذر"
ضحك فهد وقال"لا والله بتكلم جد"
فرح نمر لأخيه بشده وقال"مبروك يا حبيبى ربنا يسعدك يارب ويخليهملك"
فهد"الله يبارك فيك يا برنس"
نمر"طب يلا عشان ناكل"
وجلس بجانبه ليأكل ولكن قبل أن يمد يده قالت قمر"يلا كل يا نمر وقولى رايك انا اللى عملاه"
انتفض نمر مبتعدا عن الطعام بطريقه مضحكه وقال"هو انتى اللى عامله الاكل"
اومئ له فهد بأسى
فوقف وقال"انا افتكرت أن ورايا معاد مهم ولازم الحقه"
تفنطت قمر لما يفعله فأجلسته مره اخرى وقالت بحزم"هتاكلوا انتوا الاتنين يعنى هتاكلوا يلا ابدؤوا الاكل"
فهد بمزاح لنمر"يلا حماتك بتحبك"
نمر بنبره بكاء مصطنعه"دى طلعت بتكرهنى طلعت تقبل العما ومتشوفنيش"
ضحك فهد وقال"يلا يا اخويا الحمدالله انك جيت عشان مكالشى لوحدى"
ضحك حسين وقال"هو لدراجدى مبتعرفيش تطبخى يا جومر"
ضحكت داليا وقالت"مبتعرفش ايه المطبخ كان بيتغير كله كل مره بتدخله فيها لانها عادتا بتولع فيه بس الحمدلله المره دى ربنا ستر"
دبت قمر بقدمها على الأرض دليلا على حنقها وغضبها
ضحك الجميع عليها وقالت كريمه"خلاص يا حبيبتى متزعليش هعلمك انى كيف تطبخى"
قمر بعند"لا شكرا مش عايزه اتعلم وهما الاتنين هياكلوا الاكل ده دلوقتى وهيخلصوه كله" وجلست أمامهم على الارض وقالت"وادى قاعده اتفضلوا كلوا"
ابتلع فهد ريقه وقال"بسم الله الرحمن الرحيم"
نمر بنبره بكاء مصطنع"اشهد ان لا الله الا الله وان محمد رسول الله"
وازالوا التغطيه من على الطعام وكان منظره رائع ولكنهم مازلوا متوجسون لان قمر عادتا ما يكون طعامها شكله اكثر من رائع ورائحته مدهشه ولكن الطعم شئ اخر
فقال حسين"ما الاكل شكله وريحته حلوين جوى مالك بجى"
نمر"اسكت يا عمى انت متعرفش حاجه ما خفى كان اعظم"
ومد كل من فهد ونمر يدهم وامسكوا الملاعق وأخذوا ملعقه من الطعام ونظر كل منهم أمامه بصدمه
قمر بتوجس"ايه هو وحش اوى كده"
فاقوا من صدمتهم فقال فهد"قمر انتى متاكده انك انتى اللى طابخه"
نمر"هو انتى فعلا اللى طبختى الاكل ده"
قمر"اه انا اللى طبخته"
نمر"بجد يعنى مش طالبه الاكل ده دليڤرى من برا"
قمر "لا والله انا اللى عملاه"
فهد"يخربيتك ده تحفه انتى عملتى كده ازاى"
قمر بسعاده"بجد يعنى المره دى طلع حلو"
نمر"اه يا حبيبتى طلع حلو اوى كمان"
وشرعوا يكملون طعامهم وهم بتلذذون بطعمه فهى بالفعل هذه المره لم تنجح فى صنعه فقط بل وتفوقت على نفسها
قمر بفرح"طب انا هروح اجيب الحلو عقبال ما تخلصوا"
نمر والطعام فى فمه"اه روحى هاتيه"
بعد ذهاب قمر
قالت شمس"هو الاكل طعمه حلو المره دى بجد"
فهد"اه والله تعالى دوقى"
أمسكت الملعقه وتذوقت وقالت بتلذذ"ده فعلا حلو اوى تعالوا دوقوا كده يا جماعه"
وبالفعل تذوق الجميع الطعام واثنوا عليه وعلى روعته
سعيد"بس ازاى قمر عملته كده"ثم أكمل مازحا"كلنا عارفين مغامرتها فى الاكل"
ضحك الجميع وقالت فاطمه"اصلها بقالها مده عماله تدرب وكانت بتسالنى على شويه حاجات وانا كنت بساعدها وقالت النهارده تجرب واشوف نتيجه تدريبها ولعلمكوا كانت عامله حسابها لو الاكل معجبكوش مش هتحاول تطبخ تانى"
فهد"عشان كده اصرت اننا ناكل"
ضحكت فاطمه وقالت"ايوه"
عادت قمر بالحلوى واعطت الجميع منها الذين احبوها واثنوا عليها لروعتها
بعد انتهائهم من الطعام قالت قمر لفهد وهى تنظر بخبث لفاطمه"الا قولى يا فهد انت لما دخلت الاوضه على ماما فاطمه وعمو جاسر كانوا بيعملوا ايه"
خجلت فاطمه بشده ونظرت للاسفل أما جاسر فجحظت عيناه ولم يعلق فقال فهد ببرود"وانتى مالك"
قمر"انا بسال بس لأنك قعدت تقول"
ولم تكمل كلامها لان فهد قاطعها قائلا بسخريه"قمر اهمدى بدل ما اقوملك أو ماما هى اللى تقوملك وانتى فاهمه"
قمر بتذمر"طيب"
وجلسوا بعد ذلك يتسامرون ويتضاحكون حتى تأخر الوقت
عتمان"يلا بجى نمشى الوجت اتأخر جوى"
كاسر"ايوه يلا يا بوى"
سعفان"ليه يا عتمان متخليك يا هوى ملحجناش نشبع منيك"
عتمان"ولا انا والله بس الوجت اتأخر جوى ولازم نعاود"
جاسر"معلش يا عمى خليها مره تانيه وبعديد دوارنا مش بعيد ده الدوار فى ضهر الدوار"
سعفان"خلاص كيف ما تحبو"
جاسر"يلا يا فاطمه انتى وفهد لموا خلاجتكوا عشان تيجوا معانا"
فهد"لو سمحت يا بابا ممكن تخليك معانا النهارده وبصراحه انا مصدقت انى لاقيت حضرتك وفى نفس الوقت انا مقدرش ابعد عن اخواتى وعارف أن حضرتك صعب تبعد عن جدو فخليك معنا وانا هلاقى حل للموضوع ده بإذن الله"
جاسر"حاضر يا ولدى كيف ما تحب انى عارف ان صعب عليك بس شوف اللى هيريحك وانى هعمله"
عتمان"ايوه يا ولدى شوف اللى يريحك واعمله متشلش همنا"
ذمرد"الحل قدامك وبسيط"
فهد"ايه هو"
ذمرد"هو مش حضرتك لسه قايل يا جدو عتمان أن ضهر قصر الاسيوطى وقصر المنشاوى واحد"
عتمان"ايوه يا بتى"
ذمرد"يبقى خلاص مفيش مانع اننا نشيل الضهر ده وكمان نفتح القصر ده على قصرنا ونبقى بيت واحد وعيله واحده"
عتمان"بس يا بتى"
ذمرد"مفيش بس يا جدى انت اكيد بتبقى قاعد زهقان لما عمو جاسر وعمو كاسر وأولاده بيروحوا الشغل ولما نفتح البيوت على بعض انت هتعض مع جدو سعفان وجدو رشوان وجدو رضوان ومش هتحس بالزهق وبكده برده فهد ميبعدش عننا هو وماما فاطمه ولا عمو جاسر ولا حفيدك يبعدوا عنك ها قولت ايه"
عتمان"مفيش جواله بعد جوالتك يا بتى"
قمر بابتسامة"الفكره دى تحفه"
فهد"كنت متأكد انك انتى اللى هتلاقى الحل"
سعفان"والله الحل ده حلو جوى يا ذمرد بس هنفتح التلت بيوت على بعض كيف"
ذمرد"متحملش هم الموضوع ده احسن مهندسين من بكره هيكونوا هنا وهيخلصوا الموضوع فى ظرف اسبوع وانا هشرف عليهم بنفسى"
فقال فهد بمزاح"لا انت تطمن يا حج طالما ذمرد اللى هتشرف عليهم هيطلعوا شغل بريمو انا متأكد"
فقالت قمر مكمله مزاحه"ولا انت الصادق هيطلعوه بريمو عشان بيخافوا منها"
ذمرد بتهكم"هاها خفه"
ضحك الجميع عليهم وعلى مزاحهم
كاسر"يلا يا بوى"
عتمان"يلا تصبحوا على خير يا جامعه"
رد عليه الجميع وخرج كل من عتمان وكاسر من القصر
سعيد"يلا احنا كمان"
اومئ الجميع وخرجوا جميعهم متوجهين نحو قصر الاخوه الخمسه
دخلوا جميعا وتوجه كل شخص نحو غرفته دخلت فاطمه الى غرفتها ودخل جاسر خلفها وكانت تشعر بالخجل الشديد كأنها صبيه فى العشرين من عمرها ولاحظ جاسر خجلها ذاك وابتسم بحب وعشق لها واقترب منها وامسك يديها فانزلت رأسها خجلا فوضع اصبعه على ذقنها ورفع راسها لينظر فى عينيها وقال جاسر مداعبا لها"لساتك بتخجلى منى اياك"
فقالت مغيره للموضوع بإرتباك"انا هدخل اخد حمام"
وتركته وذهبت سريعا باتجاه الحمام وهو ينظر فى أثرها وعلى وجهه ابتسامة عابثه قاطع شروده فى أثرها طرق على الباب فتوجه ليفتح الباب فوجد فهد أمامه فاتسعت ابتسامته فقال فهد"معلش يا بابا ازعجتك بس انا قلت اجيب لحضرتك بيجامه من عندى عشان تنام مرتاح"
جاسر بابتسامة"لا يا حبيبى انت تزعجنى براحتك"
فهد بابتسامة"اتفضل"
وقام بإعطائه البيجامه وقبل جبينه وذهب تنهد جاسر بسعاده هو لايصدق حقا كل ما حدث لايصدق هذا الكم من السعاده واغلق الباب خلف وقام بتغير ثيابه وارتدى بنطال البيجامه فقط وبقى عارى الصدر
كانت فاطمه فى الحمام كانت قد انتهت من حمامها وجففت نفسها بالمنشفه ولم تجد سوى ذلك القميص الاسود القصير لترتديه التى تركته صباحا هنا لترتديه عند عودتها ولم تستطع أن ترتدى ملابسها التى كانت ترتديها فقد ابتلت وخرجت وهى تشعر بالحرج والخجل الشديد وكانت تنظر للاسفل ولم ترفع نظرها نحوه انا هو فقد كان مشدهوا بمنظرها هو يراها ساحره بل رائعه بل أكثر من ذلك كأنه لم يمر عليها كل تلك السنون لم يتغير بها شئ ربما امتلئ جسدها قليلا ولكن هذا لم يزدها سوا جمالا فوق جمالها
وقف من مكانه واقترب منها وكانت هى تقوم بفرك يديها بتوتر امسك يدها وشدها نحوه لترطم بصدره وحاوط خصرها بيديه وهى مزالت تنظر للأسفل مال عليها وهمس بالقرب من أذنيها"اتوحشتك جوى جوى يا حبه عينى شوجى ليكى جد الجبال"
وقام بتقبيل أسفل أذنيها فثقل تنفسها واغمضت عينيها وقالت بضعف"جاسر"
جاسر وهو يقربها منه أكثر"جلب جاسر وعيونه وروحه"
ومال عليها وقام بتقبيلها قبله طويله استمرت لمده وابتعد وتحسس وجهها وقال"بعشجك يا روح الروح"
فنظرت باتجاه عيونه وقالت"وانا بموت فيك يا قلبى"
لم يستطع أن يتحمل اكثر من ذلك فمال عليها وقام بحملها وتوجه نحو الفراش وانامها عليه ومال عليها وشرع فى تقبيلها ويده تعمل على اذاله ملابسها و......(سكتت شهرزاد عن الكلام غير المباح😉😉😉😉😉)***************************************