فى قصر الاخوه الخمسه
ذهبت ذمرد لغرفه ماسه بعد اخذها لحمام دافئ وقفت أمام باب حجرتها وطرقت الباب فتحت لها ماسه وسمحت لها بالدخول
ماسه"اتفضلى"
دخلت ذمرد وجلست على اريكه موضوعه فى غرفه ماسه وقالت"طبعا انتى عارفه انا جيالك ليه"
ماسه بتنهيده"اه عارفه متقلقيش كلمت المهندسين وهيجوا بكره يعاينوا المكان ووصتهم على الالت والمعدات والمواد اللى هيجوبوها وانا عاينت الحيطه اللى بين القصرين ومحتاجه اعيانها من القصر التانى بس انتى عارفه مش هعرف"
ذمرد"متقلقيش هخلى فهد يصورهالك لما يروح هناك"
ماسه"تمام وانا هبداء فى رسم التصميم الخارجى والداخلى بكره وهخلصهم على بليل"
ذمرد"تمام قشطا تصبحى على خير"
ماسه"وانتى من أهله"
خرجت ذمرد وتوجهت نحو غرفتها ودخلت ووجدت هاتفها يرن أمسكت به فوجدت ايهم هو من يتصل فردت عليه وقالت"ايوا يا حبيبي"
ايهم"رنت عليكى قبل كده مردتيش ليه"
تمددت ذمرد على السرير وقالت"معلش يا حبيبي كنت عند ماسه فى اوضتها عايزها فى حاجه كده"
ايهم"ولا يهمك يا روحى"
ذمرد"كنت عايز حاجه"
ايهم بابتسامة ساحره"اه وحشانى اوى"
ذمرد بخجل" ايهم"
ايهم"عيونه وروحه وقلبه ونفسه وكل حاجه فيه كمان"
لم ترد عليه من شده خجلها فقال لها"كده مترديش عليا ماشى"
ذمرد بمرح"يعنى هتعمل ايه يعنى"
ايهم بمرح هو الآخر"لا انا اقدر اعمل كتير"
ذمرد"والله تقدر تعمل ايه بقى"
ايهم"هوريكى اصبرى"
سمعت ذمرد صوت غريب عبر الهاتف
ذمرد"فى ايه يا ايهم"
ايهم"استنى بس"
انتظرت قليل حتى قال لها"ممكن تفتحى البلكونه بتاعت اوضتك"
ذمرد بإستغراب"بلكونه اوضتى"
ايهم"ايوا"
فتحت ذمرد الشرفه وهى لا تفهم شئ وجدت ايهم أمامها وهو يضع سماعه بلوتوث فى أذنه وهاتفه فى جيبه ويرتدى تيشيرت رياضى وبنطال قطنى
ذمرد بإستغراب"انت بتعمل ايه هنا ودخلت ازاى"
اقترب ايهم وامسك ويدها ودخل للغرفه وهى معه وذهب وجلس على كرسى كان فى غرفتها واجلسها على قدمه وقال بابتسامة تشع حب لها"بعمل ايه هنا وحشتينى اوى"ثم أكمل قائلا ببرائه مصطنعه" دخلت ازاى دخلت من البوابه عادى والحارس دخلنى عشان عارف انى جوزك وطلعت على الشجره اللى بره فى الجنينه دى ونطيت على بلكونتك بس"
حاوطت ذمرد رقبته بذراعيها وقالت بتهكم"والله"
ايهم بمرح"والله"
حاولت ذمرد الوقوف ولكنه لم يسمح لها فقالت"ايهم سبنى اقوم وامشى يلا عشان عايزه انام"
ايهم"مش همشى من غير ما اعمل اللى انا جيت عشانه"
ذمرد"وانت جيت عشان ايه"
ايهم"عشان كده"
ومال عليها ليلتقط شفتيها فى قبله طويله وبعد مرور بعض الوقت ابتعد عنها وقال بانفاس لاهثه"مكنتش هعرف انام وانا مشتقلك بالشكل ده"
ذمرد بخجل شديد"انت قليل الادب"
ضحك ايهم وقال"ويعلم ربنا انى مش متربى بس معاكى بس"
قامت بإمساكه من ياقته ورفعت حاجبها له وقالت"وانت تقدر تبقى قليل الادب مع حد غيرى ولا ايه"
ايهم"لا يا قلبى مقدرش"
ذمرد"ايوه كده"
ثم قام بحملها وتوجه نحو سريرها وانامها عليه وقام بتدثيرها بالغطاء وقام بتقبيل جبينها وقال"تصبحى على احلى حجات فى الدنيا"
ابتسمت ذمرد وقالت"وانت من أهله يا حبيبي وتصبح على وشى انت كمان"
ابتسم ايهم لها بحب وقال"يارب يا قلبى باى"
ابتسمت له وقام هو بإغلاق الإضائه وتوجه نحو الشرفه وخرج منها واغلقها خلفه وخرج من هذا القصر مثل ما دخل ودخل قصر الاسيوطى وتوجه لغرفته لينام وهو يشعر بسعاده شديده
فى الصباح فى قصر المنشاوى كان الجميع يجلس على مائده الطعام
شوق"اتأخرت جوى ليله امبارح يا حج"
عتمان"عادى يا شوج كنت جاعد مع سعفان ورشوان ورضوان والكلام خدنا"
شوق"ولا يهمك يا حج انا بطمن بس"
كاسر"اخبار الشغل معاك ايه يا ولدى"
غيث"كله ماشى تمام يا حج متجلجش وكمان لين بتساعدنى"
كاسر"ربنا يحميكى لشبابك يا بتى"
لين"تسلم يا بابا ده من ذوق حضرتك"
فريال"ربنا معاك ياولدى ويبعد عنك العين"
غيث"يارب"
عتمان"ليث هيرجع متى"
غيث"ماعرفش يا جدى بس هو جالى أنه راجع جريب بإذن الله"
شوج بإستغراب"امال فين جاسر وهو نايم لغايه دلوك روح يابت يا هانم صحيه"
عتمان"متروحيش فى حته يا هانم جاسر مش فوج من اساسه"
شوج"امال هو فين مش كان امعاك امبارح عند عيله الاسيوطى"
عتمان"ايوه كان معايا"ثم نظر إلى كاسر وقال"جولهم يا كاسر خيك فين"
كاسر"حاضر يابوى جاسر اهناك فى جصر الاسيوطى"
فريال"وبيعمل ايه هناك"
ريتال"اه يا جدو،جدو جاسر بيعمل ايه هناك هو مش هيجى يلعب معايا"
كاسر"هيجى يا حبيبه جدد متجلجيش بس امبارح لما كنا هناك فى جصر الاسيوطى جاسر شاف فاطمه مرته"كان كاسر سيكمل ولكن قاطعه انتفاض امه ووقوفها قائله"شاف مين وهو اكيد امعها دلوجيت وانت كيف تسمحلوا يا حج كنت خليته يطلجها ولا هو ناوى يجيب الخدامه دى ويخليها تعيش إمعانا اهنه"
وقف عتمان غاضبا وقال"اجفلى خشمك يا مره انتى مفكره نفسك ايه"
وقف غيث وقال"أهدى بس يا جدى"
عتمان"اهدى كيف انت مسمعهاش كنك مكنتش شايفه ولدك كان عامل كيف بعد ما راحت ده كان بنإيدام من غير روح بجى كويس هبابه لما غيث وليث كبروا وبجى يلعب امعاهم ويشغل نفسه بيهم وطاحن نفسيه فى الشغل عشان يعرف ينساها بس هو عمره مانسيها وفضل مخليها على ذمته ورفض يتجوز بعديها لأنه كان بيدور عليها ولما لاجها مستخسره الفرحه فيه"
شوق"لاه منيش مستخسرها بس متبجاش مرت جاسر المنشاوى خدامه"
فريال"والله ياما معاكى حج"
كاسر"اكتمى احسنلك"
شوق"وتكتم ليه هى عشان بتجول الحج وبعدين شوف الفرج بين فريال مرت ولدك كاسر ومرت ولدك جاسر دى بنت ناس بنت عين من أعيان الصعيد لكن ديه خدامه"
عتمان بغضب شديد"انى جلت تكتمى ومتفتحيش خشمك واصل لعلمك اللى مش عجباكى دى عايشه فى جصر تمنه يساوى أملاكها كلياتنا"
شوق بسخريه"اكيد بتشتغل خدامه فيه"
عتمان بغضب شديد"شوج متخلنيش اتعصب عليكى امال وامد يدى عليكى بعد العمر ده كله ومرت ولدك توبجى صاحبه الجصر"
شوق بدهشه"كيف يعنى عندها جصر منين دى دى خدامه"
عتمان"ولدها هو صاحب الجصر توبجى هى كومان صاحبته"
شوق باستغراب"ولدها"
عتمان"ايوه هو انى مجولتلكيش مش لما هى مشيت من اهنه كانت وجتها حبله وعندها ولد دلوج راجل ملو هدومه حفيدك يا ام مخ مصدى"
شوق بتلعثم"وانت ايش دراك أنه حفيدى مش جايز"
ولم تكمل كلامها بسبب الكف الذى نزل على وجهها من عتمان
شهق الجميع بقوه من ما حدث
شوق بصدمه"كده يا حج تضروبنى عشان خاطر الخدامه دى"
فقال عتمان صائحا بغضب"واكسر دماغك اللى كيف البلغه دى كومان وقسما عظما وعزه جلاله الله لو جلتى كلمه شينه مره تانيه على مره ولدك لهيكون اخر يوم فى عمرك ده ربنا جال بلاش جذف محصنات يا كبيره يا عاجله مرت ولدك بميت راجل ربت ولادها لحالها وطلعته راجل ملو هدومه الكل بيعمله حساب وكمان مؤدب اخلاجه عاليه وزينه ده يا شيخه رغم اللى عملته فى امه زمانه هو سامحنى وهى كمان سامحتنى بعد كل اللى حوصل فيها، انى ظلمتها زمان ومش هظلمها دلوج واعملوا حسابكم أن الجصر ده هيتفتح على جصر الاسيوطى وجصر فهد حفيدك لان بنات عيله الاسيوطى يوبجوا اخوات فهد فى الرضاعه وهنعيش كلايتنا سوا ومحدش ليه عندى حاجه مالى وانى حر فيه ولو صدر من اى حد اهنه تصرف غلط ناحيه مرت جاسر أو ولده ميلومش غير حاله واللى مش عاجبه الباب يفوت جملين مش جمل واحد جلتوا ايه"
شوق بغضب دفين"اللى تشوفوا يا حج"
كاسر وهو ينظر لزوجته فريال"الكلام ده يمشى عليكى انتى التانيه"
فريال بغضب دفين هى الأخرى"حاضر اى جوامر تانيه"
عتمان"ايوه حضروا وكل زين عشان جاسر ومرته وولده هياجوا يتغدوا امعانا"
شوق"حاضر"
وذهبت كل من شوق وفريال وهم غاضبون بشده
ربتت لين على كتف عتمان وقال"معلشى يا جدو متزعلشى"
ريتال بطفوليه"اه يا جدو متزعلشى ومش تتعصب شكلك بيخوف"
ضحك عتمان وقال"بجى انى بخوف"
اومئت ريتال بطفوليه وقالت"اه ومتزعلشى بقى"
عتمان بابتسامة"انى مش زعلان يا بتى بس مش عايز ولدى يضايج ولا حفيدى كومان"
غيث"متخافش يا جدى فهد بجى اخويا خلاص ومفيش حد هيضايجه واصل ولا هيضايج امه متجلجش"
عتمان"ربنا يحميك لشبابك يا ولدى"
غيث"طب استاذن انا بقى"
عتمان"ترجع بالسلامه بس متتاخرش عشان الغدا"
غيث بابتسامة"حاضر"
لين"انا هروح اساعدهم فى المطبخ عايز حاجه يا جدو انت او بابا"
عتمان وكاسر"لاه تسلمى يا بتى"
وذهبت باتجاه المطبخ
ريتال بطفوليه"انا هروح العب فى الجنينه"
كاسر"ماشى يا حبيبتى بس خدى بالك من نفسيكى"
ريتال"حاضر"
وذهبت هى الأخرى
شاهد كاسر والده وهو يخرج هاتفه ويقوم بالاتصال بأحد الأشخاص
كاسر"بتتصل بمين يا بوى"
عتمان"بخيك جاسر"
فى من قصر الاخوه الخمسه كانوا يجلسون حول طاوله الطعام وسعيد يقوم بقص طرائف الشباب وخصوصا فهد وذمرد على كل من يوسف وجاسر
يوسف بضحك"لا مش مصدق كنت بتضربى الولاد زميالك فى الفصل"
ذمرد بتذمر"مهما اللى كانوا عيال ذباله عيال ايه دل كانوا بيعاكسونى"
سعيد بضحك"تقومى تضربى ولا منهم تحت الحزام ده مستقبله كان هيضيع يا مفتريه بس ربنا ستر"
يوسف بضحك"انت كنت وقتها فى سنه كام"
ذمرد بتذمر"فى اولى ابتدائى"
فور نطقها لهذا ضحك الجميع بشده
داليا بضحك"دى متجيش نقطه فى بحر مصايبها"
ذمرد بتذمر"كده يا ماما"
داليا"الله مش هى دى الحقيقة"
يوسف بضحك"براحتك يا روحى اعملى اللى انتى عايزاه"
سعيد بضحك"المصيبه الاكبر فهد"
جاسر بضحك"عمل ايه"
سعيد بضحك"هقولك"
فهد"متقولش ونبى استرنى يسترك ربنا"
سعيد بضحك"لا ابدا هقوله كان وقتها فى خمسه ابتدائى فكل بنات المرحله بتاعته واللى اصغر منه كانوا بيموتوا فيه وبيجروا وراه بس هو مكانش معبرهم وكان بيكلم اخواته بس،بس البنات دل مكنوش يعرفوا أنهم اخواته فكانوا بيضايقهوم وهم كانوا بيطنشوا ففهد اخر ما ذهق وقف فى الحوش فى الفسحه والبنات كلها كانت قاعده قدامه بتسبله فراح نادى عليهم وقالهم انتوا كلكوا حلوين بس انا مش عارف اختار مين فيكوا اللى هتجوزها لما اكبر فقعدوا البنات يقولوا انا انا وراح قيال خلاص انا جتلى فكره ومن خلالها هختار واحده فقالوا ماشى انتوا تلعبوا مصارعه والبنت اللى هتفضل فيكوا هى اللى هتجوزها والبنات اول ما سمعوا كده بدائوا يضربوا فى بعض بغل وحقد كده ودل كانوا قاعدين بيشربوا عصير وبيتفرجوا على الخناقه ولا كأنهم عملوا حاجه"
جاسر بضحك"لله ممصدجش انت عملت أكده بجد"
فهد بتذمر"ماشى يا عمو خليك فاكر وبصراحه كانوا يستهالوا محدش قالهم يضايقوا اخواتى"
قمر"لا راجل من صغرك فوفو"
فهد"الله يلعنك انا مش قلت بلاش فوفو دى هبتى بضيع اقسم بالله"
قمر"يا سلام"
فهد"وحياه عبسلام"
قمر"مش بدلعك يا فهد"
فهد"لا مدلعنيش"
قمر بتذمر"عاجبك كده يا عمو جاسر"
جاسر بضحك"لاه يا حبيبتى ميرضنيش جلعيه براحتك"
قمر بإنتصار"شوفت"
فهد"خلاص قولى اللى انتى عايزاه عشان خاطر بابا بس"
ورن هاتف جاسر فى ذلك الوقت فأخرج هاتفه فوجد والده من يتصل فقام بالرد عليه وقال"صباح الخير يا بوى"
عتمان"صباح الخير يا ولدى فهد جارك هو ومرتك"
جاسر"ايوه يا بوى"
عتمان"طب افتح الميكرفون ده ولا شوف بتجوله عليه ايه"
جاسر بضحك"حضرتك تجصد الاسبيكر يا بوى"
عتمان"ايوه هو ده"
جاسر"حاضر يا بوى"
وبالفعل قام بفتح مكبر الصوت وقال"فتحته يا بوى"
عتمان"صباح الخير يا فهد يا ولدى صباح الخير يا فاطمه يا بتى"
فهد"صباح النور يا جدى"
فاطمه"صباح الورد يا عمى "
عتمان"انى رايد منك حاجه يا فهد"
فهد"انت تؤمر يا جدى"
عتمان"رايدك تيجى انت وبتى فاطمه السبوع ده تجعدوا امعنا لغايه ما تفتحوا التلات جصور على بعض"
فهد"ماشى يا جدى ذى ما تحب"
عتمان"تسلم يا ولدى ياريت تيجوا النهارده تتغدوا امعنا وتجضوا امعنا بجيت اليوم"
فهد"حاضر يا جدى"
عتمان"تسلملى يا ولدى سلام"
جاسر"سلام يا بوى"
فاطمه"احضرلك انا هدومك ولا هتحضرها انت"
فهد"معلش يا ماما هتعبك معايا حضريها انتى بس هاتى هدوم تكفى اسبوع بس ومتنسيش البدل"
فاطمه"حاضر يا حبيبى"
قمر بتذمر"هتوحشنى يا فوفو"
فهد"معلش عديها يا قلبى،هتكل انا بقى"
أما فى قصر المنشاوى
بعد أن أنهى عتمان مكالمته مع ابنه
كاسر"هيجوا يا بوى"
عتمان"ايوه يا ولدى"ثم قام بمناده الخادمه لتاتى
هانم الخادمه"ايوه يا سيدى"
عتمان"نضفى اوضه سيدك جاسر زين ووضبى اوضه تانيه بس وضبيها زين جوى جوى"
هانم"حاضر يا سيدى"
وذهبت لتفعل مع أمرها به وأثناء سيرها لطابق العلوى سمعت شوق تناديها التى كانت تجلس لغرفه المعيشه مع فريال فذهبت لها وقالت"نعم يا ستى"
شوق"سيدك كان رايد منك ايه"
هانم"طلب منى انى انضف اوضه سيدى جلال زين واوضب اوضه تانيه زين جوى جوى"
شوق"مجالكيش ليه"
هانم"لاه يا ستى مجالش"
شوق"طب روحى اعملى اللى جالك عليه"
فريال"انى متوكده انى جالها أكده عشان العجربه مرت جاسر وولدها جايين"
شوق"تفتكرى أكده"
فريال"ايوه طبعا"
شوق"اما نشوف هيحوصل ايه ويا انا يا العجربه دى فى الدوار"
أما فى قصر الاسيوطى وقصر الاخوه الخمسه جاء المهندسين ليعاينوا كل من القصرين ثم ذهبوا لقصر المنشاوى ليعاينوا هو الآخر
وبعد مرور بضع سعات وقبل موعد الغداء بنصف ساعه ذهب فهد لقصره ليأخذ والده ووالدته لقصر المنشاوى
وبالفعل توجهوا نحو قصر المنشاوى نزلت فاطمه وهى تشعر بالتوتر قليلا فهى مزالت تتذكر معامله والده جاسر شوق وزوجه كاسر فريال اخو زوجها السيئه لها ولكنها تملك بعض الأمل فى كونهم قد تغيروا
أما فى داخل قصر المنشاوى كان الجميع يعمل على قدم وساق لقدوم الحفيد الأصغر لعائله المنشاوى ووالدته
كان عتمان يجلس على رأس طاوله الطعام وأمر الجميع بعدم مس الطعام حتى قدوم جاسر وزوجته وابنه وبجانبه شوق من جهه ومن الجهة الأخرى كاسر وبجانبه تجلس زوجته فريال وبجانبها يجلس غيث وبجانبه زوجته لين وبجانبها ابنتها ريتال
صدع صوت جرس الباب توجهت الخادمه لتفتح فدخل جاسر وبجانبه فاطمه التى تتعلق بذراعه
دخلوا وتوجهوا نحو غرفه الطعام ودخلوا فقال كل من جاسر وفاطمه"السلام عليكم"
رد الجميع عليهم التحيه
عتمان"اهلا بيكى يا بتى كيفك"
فاطمه بابتسامة"الحمدالله يا عمى"
عتمان"امال فين فهد"
جاسر"بيركن العربيه وجاى اهو"
كاسر"اتوحشته والله من امبارح لدلوج"
عتمان"وانا والله"
ابتسمت فاطمه وقالت"وهو حبكوا جدا يا عمى ومبسوط بيكوا جدا"ثم وجهت نظرها لشوق وقالت"اهلا يا عمتى"
نظرت لها شوق بعدم رضى وقالت"اهلا"
لاحظت فاطمه ذلك وتوترت ولكنها عادت لطبيعتها ونظرت لها بثقه فهى لم تعد فاطمه الخادمه بل هى فاطمه زوجه جاسر المنشاوى ووالده فهد المنشاوى ملك الاقتصاد
ووجهت نظرها نحو فريال وقالت"اهلا يا حبيبتى"
فريال بإذدراء"اهلا"
لم تعرها فاطمه اى اهتمام
لاحظ عتمان نظرات زوجته وزوجه ابنه وشعر بالغضب الشديد وتوعد لهم بعقاب قاسى وقال بابتسامه لفاطمه ولإبنه"انتوا واجفين ليه ما تجعدوا"
توجه جاسر ليجلس بجانب والدته وجلست فاطمه بجانبه
بعد قليل دخل فهد قائلا"السلام عليكم"
التفت الجميع لمصدر الصوت واتسعت ابتسامه كل من عتمان وكاسر فور رؤيته وردوا عليه التحيه
أما فريال نظرت له بحقد فبظهوره سيرث مع اولادها من ميراث جدهم عتمان وقد كانت مطمئنه أن جاسر لا يملك فالبتأكيد سيذهب كل الميراث لأولادها ولها ايضا ولكنها نسيت ان الحب والعلاقات بين أفراد العائلة اهم بكثير من كنوز العالم
أما غيث فنظر له بصدمه ووقف قائلا"لا مش مصدق فهد المنشاوى ملك الاقتصاد بنفسه عندنا لا ويطلع ابن عمى كمان ده النهارده يوم عالمى يا جدعان"
ضحك فهد عليه واقترب منه وعانقه بحميميه
مما أكد للجميع أنهم يعرفون بعض سابقا فقال فهد"والله ليك وحشه يا غيث انت ولين وريتال"
غيث"وانتوا والله ليكوا وحشه"
كاسر"انتوا تعرفوا بعض اياك"
فهد"انا اعرف لين من زمان من ايام ما كنا عيال لأنها صاحبه اخواتى"
وقال غيث مكملا"وانا اعرف فهد عن طريق لين وكمان اشتغلنا مع بعض وبقينا صحاب جدا واخواته بقوا ذى اخواتى بظبط"
جاسر"زين جوى انكوا عارفين بعض بس تعرف ليث ولدى كمان يا فهد"
جلس غيث وجلس فهد هو الآخر بجانب والدته ورد على عمه قائلا"والله يا عمى انا معرفوش معرفه شخصيه انا سمعت عنه منه غيث بس محصلش فرصه واتقابلنا"
فاطمه"اتاخرت برا ليه يا فهد"
فهد"معلش يا ماما اصل جالى تليفون"
فاطمه"ولا يهمك يا حبيبى"ابتسم لها ثم وجه نظره للين وقال"اذيك يا لينو عامله ايه"
لين"انا تمام يا فهد اخبار البنات ايه"
فهد"كويسين بس بجد صدفه حلوه اوى احنا بقالنا كتير مشوفناش بعض"
غيث"معاك حق ياريت والله نتجمع ذى زمان"
فهد"هنتجمع متقلقش هو مش جدو قالك"
غيث"قالى والفكره تحفه صراحه"
فهد"فكره ذمرد"
غيث بضحك"طبيعى تكون فكرتها"
لين بضحك"عندك حق"
نظر فهد لريتال وقال"اهلا برنسيس ريتال اذيك"
نظرت له ريتال بغضب طفولى وقالت"لا متكلمنيش انا مخصماكوا كلكوا وبالذات انت"
فهد"ليه بس"
ريتال"عشان بقالكوا كتير مش بتسالوا عليا ولا بتيجوا تلعبوا معيا وكمان جاى عمال تتكلم مع بابا وماما ومطنشنى على الاخر"
فهد بصدمه"مطنشك انتى جبتى الكلمه دى منين"
ريتال بطفوليه"مش هقولك عشان متجيبش من نفس المكان"
ضحك فهد وقال"لسه ذى ما انتى مشكله خلاص يا ستى انا بعتذرلك بالنايبه علينا كلنا بس اصلنا كنا مشغلوين بس اوعدك هعوضك"
ريتال بتحذير"وعد"
فهد"وعد يا حضره البرنسيس"
ريتال"خلاص صلاحتك"
غيث بضحك"بلفت البت"
فهد بضحك"عيب عليك انا مش اى حد برده"
عتمان"انى مبسوط انكوا تعرفوا بعض يا ولاد مش عايز تتعرف على باجى العيله يا فهد"
فهد "لا يا جدو اكيد حابب اتعرف"
عتمان وهو يشير إلى شوق"دى شوج جدتك"
فهد بابتسامة"اهلا يا تاتا مبسوط انى اتعرفت على حضرتك"
شوق بتهكم"لاه ما هو واضح انك جول ما دخلت كنت حابب تتعرف علينا اياك مطلعش يعرف الاصول ذى ما جلت يا حج يعنى"
عتمان بغضب"ايه اللى انت بتجوليه ده"
غضب فهد ولكنه تحكم بأعصابه وقال بابتسامة"خلاص يا جدو عادى وانا يا تاتا اعرف فى الأصول كويس اوى راضعها بمعنى اصح بس غيث كان واحشنى معلش"
ثم نظر لفريال"حضرتك اكيد ماما غيث اهلا بحضرتك اذيك"
فريال بغير نفس"ايوه انى واهلا"
اخذ فهد نفس عميق حتى لا يغضب فهما بالنهايه اكبر منه ولكنه لا يضمن نفسه مستقبلا
لين"كل بقى يا فهد وقولى رايك"
فهد بابتسامة"اكيد هيعجبنى اسكتى مش قمر طبخت ونجحت المره دى اخيرا"
غيث بضحك"احلف"
فهد بضحك"والله"
لين"لا ده حدث تاريخى لازم يتسجل"
غيث"فعلا"
كاسر"وانت بجى يا فهد مش ناوى تتأهل"
فهد بعدم فهم"اتاهل ايه مش فاهم"
غيث"بابا يقصد هتتجوز امتا يعنى"
فهد"اه فهمت انا متجوز اصلا يا عمى"
غيث"بتهذر عملتها امتا يا ندل"
فهد"مش من فتره طويله وفرحنا بعد شهرين"
غيث"كتب كتاب يعنى"
فهد"اه"
جاسر"والعروسه توبجى مين يا فهد"
فهد"تالا بنت عمو امجد"
عتمان"يا زين ما اخترت يا ولدى"
فهد لغيث"ولعلمك مش فرحى لوحدى ده قمر كمان اتجوزت فارس ابن عمها وفرحها معايا وشمس اتجوزت ادم ابن عمها وبرده فرحها معايا وماسه هتتجوز مازن ابن عمو امجد وفرحها معايا هى التانيه"
غيث ولين بصدمه" انت بتهذر"
لين"دل اتجوزوا وفرحهم بعد شهرين"
فاطمه"تخيلى انا نفسى مش مصدقة"
فهد بضحك"خد القاضيه بقى ذمرد اتجوزت وفرحها بعد اسبوع وكام يوم"
شرق غيث بسبب الطعام الذى كان فى فمه وبسبب الصدمه كذلك أما لين فنظرت له بصدمه ولم تعلق
امسك غيث كوب المياه وشرب منها ليهداء وقال"انت بتهذر اكيد بقى ذمرد الاسيوطى بجلاله قدرها هتتجوز يا راجل قول كلام غير ده"
فهد بضحك"والله ما بهذر"
لين"الحجات دى مفيهاش هذار دى ذمرد"
فهد"ايوه والله اتجوزت وفرحها قريب"
غيث"ومين ده اللى قدر يوقع ذمرد الاسيوطى بجلاله قدرها"
فهد"ايهم الاسيوطى"
ضحك غيث وقال"انا كنت عارف ان الولا ايهم ده نمس ومش سهل بس متوقعتش توصل لذمرد الاسيوطى بنفسها صراحه"
فريال"انتوا عاملين دوشه ليه عادى يعنى واحده وهتتجوز فيها ايه"
غيث"الا فيها دى فيها وفيها كمان اصل حضرتك متعرفيهاش دى ذمرد الاسيوطى ولما تتعرفى عليها هتعرفى انا اقصد ايه"
لين"انا مش هتاكد غير لما اكلمها بنفسى"
فاطمه"وحياتك لو مكنتش هى اللى قالت بنفسها مكنتش صدقت"
ضحكت لين وقالت"مع حضرتك حق والله"
رن هاتف فهد فامسكه ورد وقال"ايوه يا نسرين عايزه ايه"
نسرين"اخبار مش كويسه فهد باشا"
فهد"اخبار ايه خير"
نسرين بخوف"صفقه الاخيره اللى حضرتك أمرت تروح لشركه BMW"
فهد"مالها"
نسرين بخوف اكبر"راحت لشركه راغب الشناوى"
غضب فهد بشده ولم يستطع التحكم بغضبه فصاح بها قائلا"نعم يا ختى هو انا مش قولتلك تبعتى تقولى ليهم باللى أمرت بيه حصل ولا محصلش"
انتفضت كل من شوق وفريال فور صراخه وانتفضت نسرين ايضا التى كانت على الجهه الاخرى من الهاتف
نسرين"والله يا باشا عملت ذى ما حضرتك قولت بس معرفش ايه اللى حصل"
فهد بغضب اكبر"وحياه امك امال مين اللى المفروض يعرف"
نسرين"يا باش...."
فهد"بلا باشا بلا ذفت اقفلى يا نسرين بدل ما اجى وطربق الشركه فوق نفوخك"
فور سماع نسرين ماذا قال قامت بإغلاق الهاتف فى الحال
غيث محاولا تهدئته"أهدى يا فهد الأمور متتحلش كده"
فهد بغضب"أهدى ايه بس انا يطلعونى عيل قدام صحاب شركهBMW مانا وعادهم أن الصفقه هتبقى ليهم "ثم أكمل بوعيد"بس لا انا هوريهم من هو فهد المنشاوى ملك الاقتصاد"
جاسر"يا حبيبى أهدى معاش ولا كان اللى يجول عليك عيل بس أهدى عشان تعرف تتصرف صح"
فاطمه"بابا بيتكلم صح يا فهد انا قولتلك بلاش العصبيه بتاعتك دى فى الشغل"
اومئ لهم فهد وتنفس بعمق وامسك هاتفه واتصل بأحد الارقام
فهد محاولا الهدوء"ايوه يا كرم انا عايز اعرف الصفقه دى راحت لراغب الشناوى ازاى"
كرم بخوف"اصل يا باشا هو دخل باسم شركه تانيه عشان حضرتك متشكش فيه وادى الحكام المسؤولين عن الصفقه تبقى من نصيب مين فلوش عشان يضمن انها ترسى عليه"
ظهر الغضب على وجه فهد ولكن أشارت له والدته بأن يهداء
فهد محاولا التحكم بغضبه"وحضرتك مكنتش متابع الموضوع ليه عشان تعرف قبل ما يحصل اللى حصل"
كرم"والله يا باشا كان عندى ظروف مراتى كانت بتولد عقبال عندك"
فهد وهو يضغط على أسنانه من الغضب"بتولد"
كرم"اه والله يا باشا"
فهد بهدوء"ماشى يا كرم هعديهالك المره دى بس قسما عظما المره الجايه محدش هيرحمك منى"
ثم اقفل الهاتف دون سماع رد الآخر
غيث"هتعمل ايه"
فهد بهدوء تمام وعيونه تطلق منها الشرار"هعرفهم ازاى ميسمعوش كلامى ويضحكوا عليا انا هوريهم مين هو ملك الاقتصاد"امسك بهاتفه واتصل على أحد الأشخاص وفور رد الطرف الآخر على المكالمه قال فهد مبتسما بخبث"جانب السفير واحشنى والله"
السفير"فهد باشا وانت والله ليك وحشه،اؤمرنى"
فهد ونفس الابتسامه الخبيثه على وجهه"فى شويه ناس مزعلنى وعايزك تعلمهوملى الادب"
سفير"يا خبر ابيض مين ده اللى اتجرأ وزعلك يا باشا"
فهد بخبث"لجنه حكام الصفقات"
السفير"ادينى انت بس التمام وانا اصفيهملك"
فهد"لا انا مش عايز دم هى قرصه ودن صغيره يترفدوا بفضيحه معتبره كده وتبعتلهم تحياتى مع بوكيه ورد مخصوص منى"
السفير"اوامرك يا باشا علم وينفذ انا على طول فى الخدمه لو احتجت حاجه"
فهد بابتسامة"مهو ده العشم يا جناب السفير"
فهد"بس اسمع عايز الاخبار تتنشر فى التلفزيون والSocial media بعد ساعه بالكتير"
السفير"ذى ما تحب سلام"
فهد"سلام"
غيث بضحك"يخربيتك السفير مره واحده"
فهد"طبعا يا بنى هو انا اى احد ولا ايه"
فاطمه"بس يا فهد حرام ترفد الناس دى من شغلها وكمان بفضيحه اكيد عندهم ولاد"
فهد"كانوا فكروا فى ولادهم قبل ما يعملوا كده وبعدين انا مش بتبلى عليهم دل واخدين
رشاوى من طوب الارض"
جاسر"سبيه يعمل اللى هو رايده شغله وهو ادرى بيه"
اومئت له فاطمه ولم تعلق
غيث"طب هتعمل ايه مع راغب الشناوى"
فهد"ده بقى انا محضرله حاجه تليق بيه"
امسك هاتف مره اخرى ليتصل بنمر أخيه
نمر"ايوه يا فهد"
فهد"راغب الشناوى"
نمر"ماله"
فهد"عايزه كل أسهمه فى البورصه تتساوى بالأرض عايزه يفلس مفهوم"
نمر"مفهوم بس ليه"
فهد"اعمل اللى انا بقولك عليه من غير اساله كتير ومش عايزه اوصيك ساعه واحده والعالم يعرف خبر إفلاسه"
نمر"ده مزعلك اوى او انه داعيه عليه"
فهد"اه ومتنساش تبعتله بوكيه ورد وتكتبله فى الكارت بتاع البوكيه #ده جزاء اللى يقف فى وش فهد المنشاوى ملك الاقتصاد فهمت"
نمر"فهمت ساعه وتلاقيه اشهر من ساره وكايا"
ضحك فهد وقال"يلا يا اهبل"
ضحك نمر وقال"اهبل اهبل بس ذى العسل"
فهد"عسل اسود سلام"
نمر"ماشى خليك فاكر سلام"
غيث"عارف يا فهد"
فهد"ايه"
غيث"يلعن ابو اللى يزعلك"
ضحك فهد وقال"مش لدراجه دى"
غيث بتهكم"مش لدرجه دى ده انت لسه كنت بتكلم السفير وامرته يطرد الحكام من شغلهم وبفضيحه ولو كنت قلتله اقتلهم كان هينفذ وكلمت اخوك وامرته انه يخلى الراجل يفلس قدامنا كل ده ومش لدراجدى"
ضحك فهد وقال"خلاص يا عم ما تهدى وخلينا ناكل بقى عشان انا جعان"
عتمان"مضياجش ولد عمك يا غيث"
غيث"معاك حق يا جدو مينفعش حد يضايقه لحسن يعمل فينا حاجه"
فهد بضحك"ما بس بقى بدل ما اقوملك"
غيث بضحك"يلا احترمنى انا اكبر منك بست سنين"
فهد"الكبير كبير بعقله مش بسنه"
شوق بتهكم"مابيانشى انك عاجل طايح فى خلج الله ولا كأن ليك كابير"
عتمان بغضب"شوج انا جولت ايه"
نظرت له شوق بخوف ولم ترد عليه
فهد بتهكم"والله انا مش طايح فى حد يا تاتا هما اللى اتحدونى ووقفوا فى وشى وده كان جزائهم"ثم أكمل بنبره ذات مغزى"وانا مبرحمش اللى بيتحدانى أو يحاول يأذى حد قريب من بنسفه"
ابتلعت شوق ريقها خوفا من منظر حفيدها ونظرت للطعام أمامها لتكمله ولم تعريهم اى اهتمام
واكمل الباقى طعامهم ثم توجهوا نحو غرفه المعيشه ليشربوا الشاى الذى أمر الخادمه بإعداده
فهد وهو يحتسى الشاى"افتحلى التليفزيون يا غيث"
قام غيث بفتح التلفاز واعطى جهاز التحكم لفهد الذى جلب قناه الاخبار وظهرت المذيعه تقول
"اليوم يعد يوم كارثى لقد تم طرد جميع اعضاء حكام الصفقات الاقتصادية فى مصر وبفضيحه كبرى ايضا تتضمن حصولهم على العديد من الرشاوى كاما أعلن اليوم رجل الأعمال راغب الشناوى إفلاسه ونزول أسهمه بسرعه كبيره فى البورصه رغم حصوله على صفقه كبير اليوم وهذا يعد أمر غير طبيعى ترى ماذا حدث كاما ذهبت هذه الصفقه التى حصل عليها راغب الشناوى بشكل تلقائي لشركهBMW ترى ماذا حدث ومن وراء ذلك انتظرونا مع مزيد من الاخبار كانت معكم نجلا الخولى من اخبار الساعه حصريا وهنا فقط على قناه الاخبار وشكرا"
اغلق فهد التلفاز وعلى وجهه ابتسامة عريضة
غيث"لا جامد وارفعلك القبعه كمان"
فهد"طبعا يا بنى ده انا فهد المنشاوى"
ثم جلسوا يتسامرون ويتحدثون ولعب فهد مع ريتال قليلا حتى جاء موعد العشاء وتناولوه وذهب كل منهم إلى غرفته
فى غرفه كاسر
فريال"ولدك اخوك طلع مش سهل واصل طلع واعر جوى"
كاسر"زين انك اخدتى بالك خافى منه بجى ومتحاوليش تضايجى امه عشان ممكن ياكلك بسنانه ومش هيرحمك واديكى شوفتى عمل ايه فى الراجل اللى ضحك عليه تخيلى بجى ممكن يعمل فيكى ايه لو ضايجتى امه"
فريال"لله وانا مالى صباح الخير يا جارى انت فى حالك وانا فى حالى هو الواحد ناقص"
كاسر"طب نامى بجى عشان انى رايد انام"
فريال"حاضر وبالفعل نامو هما الاثنان"
فى غرفه عتمان كان عتمان قد نام أما شوق فمزالت مستيقظه وتقول بينها وبين نفسها"ولدها طلع واعر جوى لازم اخد بالى منيه بس برده يا انا يا الخدامه دى فى الدوار"
ثم اغمضت عينيها لتنام
فى غرفه ريتال كان غيث يحكى لها إحدى القصص وهى تستتمع له وفور انتهائه وجدها نائمه فابتسم بحنو لها ووقف وقام بتدثيرها بالغطاء ثم قبلها بحنو على جبهتها واخفض اضائه الغرفه وخرج منها وتوجه نحو غرفته
ودخل ليجد لين تجلس أمام المرأه وتقوم بتمشيط شعرها ابتسم لها بحب وتوجه نحو الخزانه ليغير ثيابه وارتدى بنطال قطنى فقط وبقى عارى الصدر وخرج منها وجدها مزالت تمشط شعرها فتوجه نحوها وامسك منها الفرشاه ليقوم هو بتمشيط شعرها نظر لها عبر المرأه وقال بمزاح"مش قادر اصدق أن ذمرد والبنات وفهد هيتجوزا"
ضحكت لين وقالت"ولا انا"
غيث"يلا ربنا يسعدهم"
لين"يارب"
مال عليها وقبل رأسها واشتم رائحه شعرها وقال"رحيته تحفه بعشقها"
ابتسمت له بخجل
وضع الفرشاه على طاوله الزينه واوقفها وقال لها بعبث"منفسكيش نخاوى ريتال"
ضربته على صدره وقالت"قليل الادب"
حملها غيث وقال بضحك"بقى كده ماشى انا هوريكى بقى قله الادب على اصولها"
ضحكت لين وقالت"غيث نزلنى"
غيث بإصرار"ابدا والله لازم اوريكى"
وتوجه نحو فراشهم وانامها عليه ومال عليها يقبلها ويجعلها ترى عدم تربيته و......"سكتت شهرزاد عن الكلام غير المباح 😉😉😉😉)
أما فى غرفه فهد كان يتحدث مع إخوته مكالمه جامعيه ليطمئن عليهم واغلق معهم وقام بمهاتفه تالا هى الأخرى ليطمئن عليها ويسمع صوتها العذب ويسمعها من كلامت عشقه الكثير ثم اغلق معها وقام وأخذ حمام دافئ ثم وارتدى ثيابه التى وضعتها الخادمه خزانته وتوجه لفراشها لينام
أما فى غرفه جاسر وفاطمه
جلست فاطمه بجانب جاسر على الاريكه بعد أن ابدلت ثيابها الذى كان قد بدل ثيابه هو الآخر ببنطلون قطنى وبقى عارى الصدر
فاطمه"انا مش عاجبنى اللى فهد بيعمله ده"
وضع جاسر يده على وجهها وقال"يا حبيبتى فهد مش عيل صغير ده راجل ملو هدومه هو اكيد ادرى منى ومنك بشغله وبعدين مش كل الناس طيبين ذيك يا بطتى فى ناس بتبقى عامله ذى التعابين مينفعش معاهم غير معامله فهد دى فهمتى"
فاطمه"اه فهمت"
جاسر بابتسامة"خلاص بقى متزعليش"
فاطمه"حاضر"
جاسر"لا اضحكى ضحكتك اللى بتنور حياتى"
ضحكت له كما طلب منها
فابتسم باتساع وقال"ايوه اكده اضحكى خلى الدنيا تضحك"
فاطمه بخجل"بس بقى عشان بتكسف"
جاسر بخبث"حاضر، بس انا رايد منك حاجه"
فاطمه ولم تفهم ابتسامته الخبيثه"نعم يا حبيبى"
جاسر بخبث"ارجصيلى"
فاطمه وهى لم تدرك ماذا قال"حاضر ثوانى ب..."ثم قال فجأه عند إدراكها لما قاله"افندم"
جاسر وهو يقترب منها أكثر"بجولك ارجصيلى زى زمان"
فاطمه بخجل شديد"لا طبعا انا كنت بتكسف اصلا وبعدين احنا كبرنا على الحجات دى"
ضحك جاسر وقال"لاه متتكسفيش منى،انى جوزك حبيبك وبعدين احنا مكبرناش انتى لساتك صبيه ذى ما زمان وانا كومان لساتنى شباب ولا انتى عندك اعتراض"
لم تستطع أن ترد عليه من شده خجلها
وقف وقام بتشغيل أحد الاغانى الشعبيه وأحضر لها ايشارب لتحيط به خصرها واعطاها إياه وذهب وجلس على السرير ونظر لها وأشار لها بمعنى أن تبداء
فاطمه بخجل شديد"ججاسر انا انا....."
جاسر بصوت رجولى ملئ بالحب والحنان"هشششس ارجصيلى يا جلب جاسر"
لم تستطع أن لا تقوم بما يطلبه منها لذلك وقفت وذهبت نحوه ووقفت بعيده عنه قليلا وهى تنظر له بخجل شديد وتتمنى لو أن الأرض تنشق لتبتلعها ثم قامت بلف خصرها بذلك الايشارب وبدائت تتمايل على الاغنيه فى البدايه حركتها لم تكن ملحوظه فعليا هى لم تكن تتحرك من الاساس ولكنها قامت بإغلاق عينيها وتخيلت انها بمفردها وبدائت تتمايل أمامه بخفه وقف واقترب نحوها ووضع يده على خصرها فوقفت مكانها ولم تتحرك ولكنه همس لها فى اذنها بصوت ثقيل"كملى"
فبدائت تتمايل مره اخرى وهو يضع يده على خصرها ويتحرك معها ويشعر بالنشوه لاقترابه منها بذلك الشكل وفور توقف الاغنيه
قام جاسر بحملها وتوجه نحو فراشه وانامها عليه ومال فوقها يقبلها ويقبل رقبتها ايضا و..........(سكتت شهرزاد عن الكلام غير المباح 😉😉😉😉😉😉)