"Vi drar till stan" Johanna slängde in sin ryggsäck i bagaget.
"Vilka ska med?" Frågade Michelle.
"Två bilar. Jag, Ken och William i en. Hanna och Athina i den andra" svarade Johanna.
"Kan vi..följa med?" Michelle väntade på ett starkt nej. Vilket hon också fick.
"Nej absolut inte. Du och Sam måste hjälpa Paul, Jackie, Hilary och Simon med att ta hand om allt här. Någon måste se efter Lisa till exempel"
"Snälla! Vi har aldrig något att göra här!"
"Vaddå? Tror ni det här är någon semester?! Vi försöker överleva, inte springa runt och få oss dödade" Johanna gav Michelle en sträng blick.
"Vi kommer bara hjälpa till. Vi lovar!" Vädjade Sam.
"Jag ska prata med Ken" Sam och Michelle väntade på Johanna och när hon kom tillbaks tittade de på henne med hoppfulla blickar.
"Ni åker med. Ändrade planer då. Ni två och Ken åker i en bil. Jag och William flyttar över till Hanna och Athina"
"Varför satte ni inte bara oss hos Hanna och Athina?" Sa Sam undrande.
"Athina vill inte ha med er alls, det sista hon behöver är att åka i samma bil som ni" sa Johanna och gick till William. Sam och Michelle satte sig i baksätet i Kens bil. De började åka efter William då de inte kunde vägen riktigt.
"Ken? Var kom bilarna ifrån?" Istället för Ken var det Michelle som svarade direkt.
"Det här är..var..vår bil. Den andra och husbilen var Williams och Hilarys..Förresten vad ska vi göra i stan egentligen?"
"Vi måste hämta mediciner, mat och kläder. När sommaren är över behöver vi det. Vi lär ju bli ute ett tag"
"Ken..varför fortsätter vi inte mot Harmona då?"
"Sam..allt går inte alltid som man tänkt"
"Jag vet, men du svarade inte på min fråga. Varför åker vi inte till Harmona?"
"Jag..jag fick igång radion igår kväll och..jag fick ett radiosamtal. Harmona togs över, alla människor flydde, och vissa dog..Harmona är borta" Sam satt bara och stirrade ut i luften. Allt hopp hon hade, det var som bortblåst. Om den enda säkra platsen är borta, hur ska de klara sig nu? Ingen sa något innan bilen stannade. Staden var liten, övergiven. Spräckta fönster och välta hyllor i butikerna. Blod på väggar och golv, men inga walkers. Inte var man kunde se iallafall.
"Ken och Hanna tar mediciner. Jag och William tar kläderna. Athina, du tar med dig Sam och Michelle och letar mat. Athina öppnade munnen för att säga något men Johanna tittade på henne med en sträng blick hon förblev tyst.
"Kom" sa hon uttryckslöst och gick längs med vägen. Sam och Michelle gick efter i tystnad. Dels för att de inte visste vad de skulle säga och dels för att de inte ville störa Athina. De gick vidare så tills tystnaden blev för tråkig och Michelle bröt den.
"Hur mycket mat ska vi ta Athina?"
"Fyll hela ryggsäcken, vi är många så det behövs. Ta gärna flerpack"
Affären var liten. Hyllorna stod prydliga som de skulle utom en i vänstra hörnet som hade vält. Varorna var urrivna och låg överallt på golvet. Sam gick bort mot den välta hyllan. Hon tyckte hon såg något konstigt där. Hon böjde sig ner och såg vad som var fel. Hyllan låg över en person.
"Hallå? Kom!" Ropade hon i en viskning. Athina och Michelle kom springande. De lyfte tillsammans hyllan. Mannen som låg där under var helt klart död. Sam och Athina gick vidare men Michelle stod kvar. Det var något i mannens ögon, något kallt. Något blodtörstigt. Något spöklikt. Efter en stund hördes stönande ljud från mannen. Han sträckte ut en arm mot Michelle och fräste. Han försökte resa sig men benen var helt krossade av hyllan. Michelle drog sin kniv. Mannen försökte bita henne i armen innan kniven satte sig djupt i hans huvud. Ljudet av skvättande fick Athina att vända om och gå tillbaks till Michelle.
"Hur visste du?"
"Jag vet inte, hans ögon såg bara. Levande ut.." Svarade Michelle. Athina vände och vred på kroppen. Granskade honom.
"Han dog från hyllan, han har inga bett" hon tittade undrande på Michelle. Utan att säga mer gick Athina vidare igen och fyllde ryggsäcken den sista biten. Fortfarande smått granskande den döda mannen. När de sista varorna var packade möttes alla vid de parkerade bilarna.
"Ehh..innan vi åker..jag och Michelle vill besöka vår gamla skola" sa Sam.
"Det är för farligt, tänk om den är övertagen av walkers?" Sa Ken.
"Men det finns ju typ inga walkers i närheten, några kan följa med?!"
"*suck* jag följer med, men bara snabbt. Minsta tecken på walkers och vi drar!" det var Hanna som klev fram mot Sam och Michelle.
"Jag följer också med" sa William och klev fram"
"Jag med" förvånande nog gick Athina fram och ställde sig bredvid Sam.
"Vi andra väntar i bilarna, var snabba bara" sa Ken. Sam och Michelle visade vägen till skolan. Det låg inte långt bort, bara typ 600 meter. Efter att ha rundat ett par butiker och hus stod de framför den enorma tegelbyggnaden. Skolgården var tom och ödelagd, skolbussarna stod med sönderslagna fönster på parkeringen. William öppnade försiktigt dörren till byggnaden och gick in. Klassrummen var nedsläckta utom ett i mitten av korridoren. Sams och Michelles förra klassrum. Lampan blinkade och flimrade med ett gult sken och gjorde blodfläckar på fönstrena synliga. Michelle gick in i rummet och tittade sig omkring. Sam och Hanna gick efter. Ena fönstret var öppet och en svag vind fick gardinerna att fladdra. Hanna gick fram till white board tavlan vid katetern. På bordet låg en penna till tavlan, två fingrar höll fortfarande om den. William gick vidare genom korridoren. Hanna, Michelle och Sam gick efter för klassrummet luktade helt förfärligt. Längre fram svängde det åt höger. Där kom man till korridoren mitt över skolgården. Den hade stora fönster så man såg ut till bussarna. Hanna tyckte hon hörde steg från bakom hörnet och drog sin kniv. Men mitt i rörelsen slant hon och tappade kniven på det hårda golvet. Stegen stannade i en sekund innan de fortsatte, fast snabbare. Massa walkers kom från korridoren bakom hörnet, de hade hört kniven åka i golvet. Hanna tog snabbt upp kniven innan hon sprang. William, Sam och Michelle var längre fram. Hon såg inte Athina någonstans förrän hon sprang förbi klassrummet de var i förut. Där stod Athina, ovetande om vad som stod på.
"Walkers!" Ropade Hanna och Athina sprang genast efter. Sam kastade en blick bakåt för att se om Hanna och Athina kom ikapp. Då såg hon alla walkers som sprang efter. Sasha från cheerleader laget och hennes kille Harry. Mingus sprang bredvid med sina glasögon och hängslen och massa andra sprang bakom. De sprang ut genom dörren och sökte i panik med blickarna efter grinden till det höga staketet. De hann inte titta länge innan hundratals walkers hoppade ut ur de spräckta fönstrena och genom dörren. Många kände Sam och Michelle igen från de övre klasserna. Vissa kom från deras klass också.
"Penny!" Michelle ropade gråtande till en flicka längre bort. Hon bar skoluniform, inte för att de hade det på deras skola men det var så hon ville vara klädd. Hennes blonda hår med rosa, röda och svarta slingor var uppsatt i två bullar på sidorna. Blodig stod hon och tittade på Michelle med en hungrig blick. Penny från klassen, Michelles bästa vän. Sam började släpa iväg på den gråtande Michelle innan hon själv såg något hemskt. Carrie..På skolavslutningen innan sommarlovet vann hon kronan för bästa elev. Hon hade förtjänat den, hon var vänlig mot alla, hade bäst betyg och stötte inte ut någon. Hon bar alltid kronan efter det. Nu gick hon, död, mot Sam med kronan på sned på huvudet. Men det var inte det värsta. Ena änden av den vackra tiaran var intryckt i hennes öga. Hon haltade mot Sam, fortfarande med en skymt av hennes leende på läpparna.
"Carrie?" Det brände i ögonen på Sam. Hennes bästa vän hon någonsin haft gick nu mot henne för att äta henne. Hon slet och drog i Michelle vars tårar fortfarande strömmade. Men Michelle var helt handlingsförlamad. Hon följde inte med.
"Kom igen Michelle!" Ropade Sam gråtande och såg hur Carrie, Penny och alla andra hundratals walkers kom närmare. Men Michelle stod kvar, gråtande, och ropade.
"Penny!" Plötsligt kom Hanna och Athina som låg lite efter. Hanna lyfte upp Michelle och de sprang bort mot grinden.
"NEJ! SLÄPP! PENNY!" Skrek Michelle och slog och sparkade på Hanna. Men Hanna fortsatte springa med henne. Athina och Sam sköt bak mot alla walkers. Michelles tjut hördes över hela skolgården när William satte en kula i Pennys huvud. Direkt efter såg Sam hur en kula sattes i huvudet på Pennys äldre syster Katrin. Hennes blåa tröja blev nedskvätt av blod när hon träffade marken. Hennes mörkt bruna hår täckte större delen av hennes ansikte när hon låg där. Sam och Athina fortsatte skjuta. Plötsligt var Carrie framme som från ingenstans. Hennes tänder sattes i Athinas fingrar och Sam såg hur de föll till marken. Helt täckta av blod. Athina skrek högt och Sam sköt Carrie i huvudet. Innan hon sprang vidare sprang hon fram och satte sig bredvid Carrie. Hon slet ut kronan och blev nedskvätt av blod från Carries före detta öga. Det var nog fel att ta den från en död människa men hon kunde inte hjälpa det. Hon ville ha något, något till minne. Hon sprang mot grinden med kronan i handen och alla rusade in i bilarna. Hanna satte ner Michelle i baksätet i den silvriga bilen innan hon satte sig på passagerarsätet bredvid Johanna. Sam satte sig bredvid Michelle och Ken körde resten av de i den röda bilen. Vid lägret väntade Lisa vid parkeringen. När Michelle gråtande kom ut såg man hur hon började undra. Men det glömde hon genast när Athina kom ut ur den röda bilen. På hennes vänster hand saknades de tre yttersta fingrarna. Bara tummen och pekfingret fanna kvar. Hon kunde knappt stå på benen. William tog in henne till Jackie. Inte första gången, Athina hade inte haft så mycket tur den senaste veckan. Sam satte sig mittemot Michelle i husbilen. Michelle var i någon slags chock.
"Fin tiara" sa hon tillslut. Sam hade tiaran på huvudet, den var fortfarande blodig och en röd droppe rann genom hennes hår.
"Tack" hon log. Nu var hon tvungen att hjälpa Michelle ur hennes tillstånd.
"Håll koll på den. Man tror att man ska ha något föralltid, men sedan bara..borta..som bortspolat av ett vattenfall." Sam stod inte ut med att höra henne prata så om sin förlust. Så negativ hade hon aldrig varit. Sam kunde inte klandra henne för att sörja men chocken var lite för mycket.
"Kom ihåg vad du sa på kullen. Det är de vackra sakerna som får oss att kämpa genom sorg och hinder"
"De vackra sakerna.."
"Ja! Precis! De vackra sakerna får en att kämpa!" Sa Sam uppmuntrande.
"Penny var vacker.." Sa Michelle med en tom blick ner i bordet.
"Nu är det vackra borta..vad har vi då att kämpa för?" Hon tittade undrande på Sam.
"Lisa! Din mamma, Hanna, jag, allihop! Du kan inte försvinna nu! Vi behöver dig!" Michelle hajade till vid Lisas namn.
"Mm..Lisa.." tårarna rann nerför hennes kinder.
"Kom, vi går ut" Sam öppnade dörren. Genast stängde hon den igen. Det lilla hon hade sett var tillräckligt hemskt för att hon skulle bli yr.
"Vad är det?" Frågade Michelle.
"Carrie bet av Athinas fingrar, hon har giftet i sig"
"Jag vet" sa Michelle med en sorgsen röst.
"Men vad är det med det, varför stängde du?"
"Innan jag stängde hann jag se det. Jag såg det.." Sa Sam och darrade på rösten.
"Va? Vad såg du"
"De amputerar hennes vänstra hand"-------------------------------------
Sådär! Det var kapitel 10. Jättekul att ha så mycket visningar på boken!💙💛Klicka på bilden i början om du vill se Penny, Carrie, Katrin, Sasha, Harry och Mingus!😊👌Gilla gärna och följ mig😘😘
YOU ARE READING
The living dead
RandomNär Sams föräldrar helt plötsligt är borta springer hon ut i skogen. När hon träffar Simon, hans fru Johanna och Ken finns det inga människor i närheten. Alla har försvunnit. Flytt, eller dött. Sam undrar om det finns fler överlevare. Någon som kan...