Kapitel 16.

116 7 3
                                    

"Jag tror att vi måste ha lite nya regler för er två!" Tobias höll upp en av spritflaskorna medan Thresh skrek åt Viggo och Lova.
"Jag bryr mig inte om hur deprimerad du är över din vän! Ni kan fan inte sitta och dricka! Var hittade ni de här?!"
"Låt honom vara! Dessutom drack jag inte!" Skrek Lova tillbaks.
"Fan heller! Jag känner dig, du gör väl allt för lite alkohol nu va?!"
"Va?! Jag dricker inte!" Lova gick med hastiga steg och smällde igen dörren till sitt rum. Thresh tryckte upp Viggo mot väggen. Viggo hade inte en chans för Thresh var dubbelt så stor och mycket längre.
"Du håller dig borta från henne!" Sa han innan han släppte ner Viggo i det hårda golvet. Tobias tog spritflaskorna ut till gården och slängde dem i en container på baksidan.
Sam, Michelle och Anna satt på Annas rum när helt plötsligt det knackade på dörren. Det var Hilary som stod där bakom dörren när de öppnade.
"Kan ni göra mig en tjänst? Ni är väl rätt bra kompisar med Lova?"
"Ja, hurså?" svarade Michelle. Anna såg bara undrande ut. Hon visste inte ens vem Lova var.
"Kan ni se till att hon och den nya, Viggo, inte träffas för mycket?"
"Varför det?"
"Thresh gillar inte deras "möten" han sa att Viggo inte hade bra inflytande"
"Det är väl inte hans ansvar? Lova är ju 18 och Viggo är 19" inflikade Sam.
"Han och Lova är syskon. Hans familj adopterade henne och han har alltid skyddat henne" sa Hilary.
"Det är lugnt, vi ordnar det" sa Michelle och log. Hilary lämnade rummet. Utanför stod Thresh och Athina och tittade på henne.
"Ja?" frågade hon.
"Vi hörde dig prata med dem"
"Okej, och?" Hilary tittade undrande på Thresh.
"Vi vill be dig om en liten tjänst också"
"Du håller ju i skolan men, skulle du kunna se till dem? Jag gör redan det så gott jag kan men 5 barn, 6 nu med Anna blir mycket" sa Athina.
"Ja det är klart, jag ser efter dem"
"Nej" avbröt Thresh.
"Du och Athina måste ta hand om dem som era egna. Alla är utan föräldrar. Emily har bara sin pappa och sin syster Bethany"
"Okej, jag lovar"

Nästa dag hade Hilary skola för barnen. De satt i en ring på golvet.
"Hej, igår fick vi hit en ny!" sa hon glatt.
"Har ni träffat Anna?" Emily och Bethany tittade mot Anna. Bara Sam och Michelle räckte upp sina händer och Hilary log mot dem.
"Jag tycker vi borde låta Anna lära känna er lite. Ni kan väl ta några minuter nu?" sa hon och reste sig. Sedan gick hon ut ur rummet.
"Hej, Anna. 14 år" sa Anna och skakade hand med Lisa, Bethany och Emily.
"Jag heter Emily. Jag är 13"
"Jag är Bethany. Jag fyllde 11 för några dagar sedan"
"Aa, jag har inte så bra koll på dagarna längre. Jag har glömt att räkna och har ingen kalender" sa Anna.
"Det är det 13:e September idag, 2 månader sedan det här började"
"Jaha, då var min födelsedag för en vecka sedan. 6:e September. Grattis förresten" Anna log mot Bethany.

Senare efter skolan kom Thresh fram till Sam.
"Sam, jag måste prata med dig. Har du sett något konstigt på senaste tiden?"
"Nej..."
"För jag hittade det här" han räckte fram en plastpåse till Sam. Hon tittade försiktigt i den. Där lång tomma och hopskrynklade papper och kartonger.
"Jag hittade den precis utanför dörren, den blåste säkert dit efter att någon försökt slänga det"
"Ja, okej. Men jag förstår inte problemet"
"Den här maten var inte till för att serveras i matsalen och den har inte serverats heller. Någon stjäl från oss!"
"Men vem skulle vilja förstöra för gruppen så?"
"Vem som helst egentligen, vi har ingen aning"
"Ok, jag håller utkik efter skumma saker" Tanken på att folk skulle stjäla maten sådär fanns verkligen inte i Sams värld. Alla hade varit så vänliga innan. Ingen här skulle vilja skada gruppen. Hon beslöt sig för att prata två personer. De ända som de knappt visste något om. Viggo och Anna. Anna var i närheten, bara en våning upp så Sam började där.
"Känner du igen den här?" Sam räckte fram ett papper hon hade tagit från påsen.
"Nej. Vad är det? Är det något jag missat i matsalen?"
"Nej, vi servera inte det här i matsalen"
"Varför har du det där då?"
"Thresh hittade det, någon stjäl"
"Så du antog att det var jag" Sam insåg att det egentligen var ganska korkat att börja med de nya. Det var ingen rättvis anklagelse. Hon förstod det när hon såg Annas sårade ansikte.
"Men det är lugnt, det är ju för att skydda gruppen. Jag förstår att du är försiktig" Sam gick iväg och tyckte sig skymta en sorgsen min i Annas ansikte. Hon gick till Viggo istället. Han var på sitt rum och läste en bok han hade hittat nere i deras "skola"
"Känner du igen den här" Sam visade samma papper"
"Jag vet vad det är men jag visste inte att vi hade dem här. Avskyr de där plastbitarna som de kallar mat"
"Okej, så du är säker på att du inte sett de här i byggnaden? Inte någon annan som hade dem heller?"
"Helt säker" Sam hörde på hans röst att han inte ville ha henne där så hon orkade inte fortsätta försöka. Det är uppenbart att han inte vet något, eller så ljuger han men verkar inte ha planer på att erkänna.
"Anna och Viggo har inte sett något. De känner inte igen förpackningen så de var inte dem" sa hon till Thresh.
"Om de inte ljuger"
"Tänker du anklaga Anna för det här? Hon är som alla andra barn här"
"Jag vet men...hon känner inte oss. Hon kanske var rädd och hungrig och bara tog det?"
"Det var inte hon, du får ha misstankar om vem som helst men hon, eller vi skulle aldrig stjäla mat!"
"Okej du har nog r..."
"Fort! Kon här!" Det var Lova som skrek. Hon stod ute på gården.
"Någon har varit ute mitt i natten! Walkers har omringat stället, muren håller inte länge till!"
"Fuck!" Skrek Thresh och tittade ut över en grupp på minst 100 walkers.
"Vi måste åka härifrån INATT" sa Lova med en allvarlig blick.

Alla packade sina väskor och i en hast var de ute på gården.
"Vi tackar alla er som hjälpt till, ni har betytt så mycket för vår grupp. Jag är rädd att resan slutar här. Alla tar sina bilar och åker åt olika håll. Om alla åker åt samma håll får vi fler walkers efter oss"
Bilarna började köra ut genom porten på baksidan. Den hade ännu inte tagits över av walkers tack vare ett extra staket där. Tillslut var det bara den ursprungliga gruppen och Lovas grupp kvar.
"Vi tar helikoptern. Alla möts vid det förra lägret okej?!" Ropade Lova påväg mot byggnaden.
"Ja! Vi skyndar oss medan det är ljust!" Svarade Jackie och satte sig bredvid Paul i husbilen. Barnen åkte med Johanna i den röda bilen. Simon körde ensam i Williams bil medan han och resten åkte i husbilen.

Det började precis mörkna när de var framme vid det ursprungliga lägret. Den välbekanta dammen var kvar och det stora fältet.
"Wow vad vackert det är här" sa Anna, men ingen lyssnade. Alla packade upp och satte upp tälten. Hon hade bara med sig två saker i sin ryggsäck. En vattenflaska och ett fotografi av henne. Hon hade ingen annan att ta ett foto med. Hon hade levt alla sina 14 år i ensamhet. Barnen på barnhemmet umgicks sällan med henne.
När hon tittade runt på lägerplatsen såg hon hur Tobias stod vid Williams bil, lutade sig över den. Han såg mycket oroad och bekymrad ut. Thresh började gå mot honom och Anna följde efter.
"Det här är mitt fel" viskade Tobias.
"Va? Nej det är det inte" sa Thresh med sin mörka röst och gav honom en undrande blick.
"Jag var ute mitt i natten, jag skulle slänga ännu en påse. Det var jag som...stal maten"
"Du?! Varför gjorde du det?!" Skrek Thresh i en viskning för att de andra inte skulle höra.
"Maten i matsalen var i små portioner, jag var så hungrig...jag...jag kunde inte tänka klart"
"De andra måste få veta det här" sa Anna och först då märkte Tobias och Thresh att hon var där.
"Nej, berätta inte snälla!"
"Men de har rätt att veta" sa hon och vände om för att gå till de andra. Men hon han inte ta mer än ett steg innan Tobias skott ljöd och hon föll ner på marken med en blödande axel. Thresh gav Tobias en föraktfull blick och Tobias tittade sig i panik omkring men hann inte påbörja några ursäkter innan Thresh satte ett skott rakt genom hans huvud.

The living deadDonde viven las historias. Descúbrelo ahora