" Daddy ! " teriak Leo sebaik sahaja melihat Faeeq di muka pintu . Faeeq merendahkan diri lalu mendepangkan tangan menyambut pelukan Leo .
" Lewatnya daddy balik " rungut Leo lalu mencebik . Faeeq berjanji akan pulang awal untuk makan malam bersama tetapi pukul 10 malam baru daddynya pulang.
Faeeq tersenyum .
" I'm sorry , son . Daddy banyak kerja dekat office. Leo dah dinner belum ? " tanya Faeeq sambil mendukung tubuh kecil itu lalu melabuhkan duduk di sofa.
Hilang penatnya melihat telatah Leo.
" Belum . I waiting you for dinner together , daddy " jawab Leo berkecil hati dengan kepulangan Faeeq yang lewat . Faeeq yang sedang mengusap rambut anaknya terhenti.
" Leo belum makan lagi , Mak Som ? " tanya Faeeq kepada Mak Som yang melintas di hadapannya untuk menghidangkan segelas air.
" Belum, dia kata nak tunggu tuan balik baru dia makan . Jenuh Mak Som paksa makan tadi " jawab Mak Som serba salah . Faeeq melepaskan keluhan berat .
Kepala Leo yang bersandar di dadanya diusap perlahan . Dahi anak lelakinya dikucup lama , semakin bertambah perasaan bersalah terhadap Leo .
" I'm sorry . I'm sorry " bisik Faeeq lalu memeluk tubuh Leo erat . Leo mendongak memandang ke arah Faeeq . Kedua belah pipi Faeeq dicium lembut .
" Leo , tak kesah tunggu daddy lama-lama , asalkan Leo dapat makan dengan daddy sama-sama " balas Leo petah memujuk kembali Faeeq yang kelihatan bersalah.
" After this daddy cuba balik awal okey ? Now , let's dinner ! " kata Faeeq riang cuba memulihkan suasana . Leo mengangguk laju bersetuju .
" Siapa sampai kitchen dulu dia menang " seloroh Faeeq lalu berdiri ingin memulakan larian . Leo terlebih dahulu melompat dari pangkuannya dan terkedek-kedek berlari ke arah dapur.
" Daddy !! Jangan lari laju sangat tau . Kaki daddy panjang ! " jerit Leo sambil berlari.
Meletus tawa Faeeq yang memperlahankan langkahnya untuk memberi peluang kepada Leo . Setelah Leo sampai baru dia mempercepatkan langkah.
" Yeay , Leo 1 . Daddy 0 " kata Leo kepada Faeeq dengan senyuman kemenangan.
" Alright , anak daddy nak apa ? "
" Leo nak ikut daddy pergi office esok " jawab Leo pantas . Matanya bersinar berharap agar Faeeq membawanya ke office pada esok hari.
" Okey accepted ! Tapi kena makan banyak dulu malam ni " ucap Faeeq memberi kebenaran . Leo pantas memanjat kerusi bersedia untuk makan setelah mendengar syarat yang ditetapkan oleh Faeeq.
" Mak Som, I want to eat ! Give me many-many food okiee " kata Leo kepada Mak Som yang sedang memanaskan lauk . Tergelak Mak Som dan Faeeq dengan telatah Leo.
" Good boy "
" I trust you with all my heart ! But, how dare you do this to me ! You such a liar " jerit Lillyn keseorangan di dalam kereta. Stereng kereta dihentak beberapa kali.
" You lie to me " teresak-esak wanita itu menghamburkan tangis . Tidak lagi fokus pada pemanduannya , dia dapat lihat kereta hitam di belakang mengejarnya.
Ringgg.. Ringg...
Lillyn menoleh ke tempat duduk sebelah apabila telefon bimbitnya berdering . Makin laju pemanduannya apabila melihat nama pemanggil . Not " My Love " anymore.
YOU ARE READING
Lillyn Malaiqa
RandomKesetiaan insan yang bergelar suami menunggu isterinya selama 5 tahun lamanya . Menyalahkan dirinya atas apa yang terjadi selama 5 tahun itu . Membesarkan anak tanpa suri di sisi bukanlah perkara mudah untuk sang suami . Namun , dia melakukan segala...