30

1.1K 46 4
                                    

the more we fight.
the more we will love



Tidur aku terjaga apabila suara itu menjerit nyaring

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.





Tidur aku terjaga apabila suara itu menjerit nyaring. Mata dibuka perlahan - lahan.

Aku mengerling pada Adam di sebelah. Dia sudah bangun menepuk Rose di dalam dukungannya. "Dah pukul berapa?"

"Dua pagi,"

Seperti kebiasaannya, aku bangun mengambil Rose di dalam dukungan Adam lalu dibawa ke katil. Dah sebulan, inilah rutin aku sebagai ibu.

"Aku dah tak ngantuklah pula." Adam baring di sebelah aku. Dia mengeluh berat. Mungkin tertekan juga dengan keadaan ini.

Maklumlah, Rose memang akan terjaga tiga kali setiap malam. Bukan aku je yang kena bangun, Adam pun terbangun.

Haih, nak anak kan? Jagalah!

Aku tersenyum. Tubuh Rose diletakkan kembali dalam katilnya. "Tidurlah. Esok kan you nak kerja?"

Tangan Adam terus merangkul pinggang aku sebaik aku baring di sebelahnya. Wajahnya melekat pada leher aku. "Waktu tidur aku pun dah berubah..." rintihnya.

Tawa aku meletus. Rambutnya aku elus lembut. "Semua yang ada anak macam kita ni. Untunglah Rose bukannya berjaga malam."

"Tapi dia nangis jugak." balas Adam tak puas hati. Mana taknya, dia yang tidur mati pun boleh terjaga dengar tangisan Rose Nusaibah.

"Nak anak, kan? Kenalah tanggung."

Rangkulan Adam pada pinggang aku semakim erat. "Bila kau nak habis pantang?" Soalnya tiba - tiba.

Dahi aku berkerut. Sibuk je nak tahu, macamlah dia yang kena makan ikan tak sedap tu. "Kenapa tanya?"

"Jawab je lah!" Suaranya sedikit keras.

Aku memukul bahunya. "Jangan bising. Nanti anak you tu bangun, you nak jaga?" tegur aku.

Adam menggeleng laju. "Tak nak. Tapi jawablah soalan aku tadi. Bila nak habis pantang?" Ish tak habis lagi.

"Lagi sepuluh hari,"

Tak sangka Rose pun dah berusia sebulan. Walaupun dia masih kecil, aku tetap teruja menanti hari seterusnya. Inilah perasaan ibu - ibu lain agaknya.

Adam tersenyum lebar. "Yeay. Nanti kau boleh jalan - jalan kan?"

Aku angguk. "Boleh je. Kenapa?"

"Nanti aku nak bawa kau pergi holiday dekat luar negara," ujar Adam mendatar. Haih, sweet rupanya laki aku ni.

Suasana menjadi hening untuk beberapa saat. Aku tak tahu apa yang Adam fikir. Tapi aku tengah fikir macam manalah perangai Rose bila besar nanti? Aku nak dia ikut aku lah hehehe

"Adam."

"Yes, my Aisyah?"

"You're the only right word that turns my tale into poetry." bisik aku lembut. 

My Heartbreaker✔️Where stories live. Discover now