BAB 34

5.6K 449 151
                                    

HAZIQ terus mengejar Siti Safea. Baru sahaja dia mahu memanggil nama gadis itu, tiba-tiba bas sekolah sudah pun berhenti di perhentian bas. Tanpa membuang masa,  Haziq Arfan terus berlari dengan laju untuk mengejar gadis itu.Tetapi malangnya Siti Safea sudah berada betul-betul di hadapan pintu bas.

Haziq cuba memanggil nama Siti Safea. Disebabkan bunyi enjin bas yang terlampau kuat dan bercampur lagi dengan suasana murid yang hingar bingar menyebabkan panggilan Haziq Arfan tidak bersahut.

"Aduh! Macam mana aku nak jumpa dia?" Haziq Arfan menggaru kepalanya. Dia perlu fikir cara secepat yang mungkin. Tiba-tiba, Haziq melihat ada dua orang pelajar perempuan yang sedang riuh bersembang. Dia sudah mendapat satu idea yang bernas.

Siti Safea pula terus naik ke dalam bas sekolah. Selalunya dia akan memilih kerusi yang paling hadapan atas alasan senang untuk turun dari bas nanti. Tambang bas pula akan dibayar secara bulanan. Jadi, tidaklah susah Siti Safea asyik membayar duit tambangnya sahaja setiap kali menggunakan perkhidmatan bas tersebut.

Mata Siti Safea melihat beberapa pelajar yang sedang naik ke dalam bas. Selalunya pelajar lelaki akan memilih tempat duduk bahagian yang paling belakang. Apa yang paling Siti Safea geram adalah mereka selalu sahaja membuat bising. Pemandu bas ada juga menegur mereka tetapi teguran itu bagaikan mencurah air di daun keladi sahaja. Tak makan saman!

Siti Safea menyandarkan kepalanya di tingkap. Kepalanya terasa agak pening sedikit. Matanya dipejam buat seketika. Mungkin dia terlampau memikirkan pertandingan debat tersebut. Kepalanya dipicit perlahan. Awning tudung yang sudah lekuk hanya dibiarkan sahaja. Lagipun, dia sudah mahu pulang ke rumah.

"Safea!" panggil seseorang.

Bahu Siti Safea terhinjut sedikit. Dia hampir sahaja mahu terlelap. Siti Safea menoleh dan kelihatan ada dua pelajar perempuan yang sedang tersenyum ke arahnya. Salah seorang dari mereka memegang sehelai kertas yang sudah dilipat.

"Kenapa?" tanya Siti Safea sepatah. Sempat lagi Siti Safea memandang sekeliling. Kelihatan ada beberapa pelajar yang belum masuk ke dalam bas. Bahagian tempat duduk belakang pula sudah mula bising dek keriuhan pelajar-pelajar yang ketawa galak. Entah apa yang mereka sembangkan pun, Siti Safea tidak tahu.

"Ada orang bagi surat kat kau. Handsome pulak tu," jawab pelajar perempuan yang memakai tag nama Hadini sambil menghulurkan kertas putih tersebut.

Siti Safea mengerutkan dahinya. Surat apa pula kali ini? Pada masa yang sama, kertas putih tersebut bertukar tangan. Sempat lagi Siti Safea membelek kertas tersebut. Siapa pula yang mahu main-main sama dia?

"Dari siapa ni?" tanya Siti Safea. Dua pelajar perempuan tersebut hanya menjongketkan bahunya sambil tersenyum lalu mereka pun meninggalkan Siti Safea tanpa sebarang jawapan. Tanpa membuang masa, Siti Safea terus membuka lipatan kertas tersebut aksara yang ditulis diamati satu persatu.



اکو نق جومڤا کاو. ڤندڠ تيڠکڤ.




Siti Safea mengerutkan dahinya buat kali kedua. Rajin pula orang ini menulis dalam tulisan jawi. Siti Safea terus menoleh ke tingkap. Mulutnya terlopong luas. Matanya membulat. Kelihatan Haziq Arfan sedang melambai-lambai ke arahnya sambil tersenyum.

"Apa kena dengan dia ni? Menyampah betul!" rungut Siti Safea sambil memeluk dirinya. Apa lagi lelaki berlagak itu tidak puas hati? Asyik terserempak sahaja. Ini pula untuk ajak berjumpa. Memang tidaklah dia akan buat begitu. Ingat tulis surat dalam tulisan jawi, boleh lembutkan hati dia? Memang tidak berjaya juga.

Ada juga pelajar-pelajar yang lain sudah berbisik-bisik. Ada juga yng tersenyum sinis. Siti Safea terus sahaja memandang ke tempat lain. Apa lagi lelaki itu mahukan?

Darlingku Mr Bad CrushWhere stories live. Discover now