{الفصل التاسع عشر-قالها..}

221 8 0
                                    

"نفس الحنين فالبعد والذكرى الجميلة..مع صورتك كل يوم نفس الكلام..مغمضش عيني ولا ارتاح في ليلة قبل اما افكر فيك انا لغاية ما نام..والشوق بيبات ياحبيبي فحضني ساعات..وساعات لو زاد الشوق مينيمنيييش..لا نهار ولا ليل ملكش في خيالي بديل ولا من ايامك يوم مبيوحشنييش..ولا حاجه بنساها وعودنا اللي احنا خدناها حياتنا اللي احنا عشناها عليها..بعيييش..في سكوتي في كلامي عايش في كل ايامي عينيك في كل احلامي ما بتسيبنييييش.."

العاشرة ليلا..فيلا ادم..

عند ندى كانت تجلس في غرفتها في البيت ناظرة الى الفراغ امامها..تتساءل والشكوك تنهش قلبها:..لما ذهب عندما غنى تلك الاغنية معي؟..لماذا كان ينظر في داخل عيناي بحزن والم دفين..لماذا ذهب؟..ايعقل بانه لن يعود ثانية؟!..لا ليس كذلك فأنا لا احتمل العيش من دونه..هو كل شيء بالنسبة لي..لا يمكنه فعل ذلك..لا ،لا يمكنه تركي لا يمكنه تحطيم قلبي ثانية..انا اعيش بحبه وعلى قيد عشقه..ولا اقبل بتركه لي او ابتعاده عني..فإن لم يكن هذا عذاب لي فقط سيكون عذاب له ايضا..له هو لا لغيره...
تذكرت ما حدث بعد ان ذهب ادم..وكيف اوصلها بهاء ويمنى الى هنا..تذكرت سؤال يوسف البريء لها..

فلاش باك...

فين امو اتم يا خاتو؟"فين عمو ادم يا خالتو؟*"
لم تدري ندى بما تجيبه ولكنها قالت بابتسامة متألمة:
-والله معرف يا يوسف..انت بتحب عمو ادم؟

يوسف ببراءة:
-اه بحبه جتا.."اه بحبه جدا*"

ندى بحب:
-طب ايه رايك تيجي تنام عندنا؟

يوسف بفرحة:
-هيييييي بجت يا خاتو اقدل اجي معاكي؟"هيييي بجد يا خالتو اقدر اجي معاكي؟*"

ندى بإيماء:
-ايوة بس انت اسأل مامي وبابي..

يوسف:
-بابي..مامي..

يمنى وبهاء معا:
-يا نعم..

يوسف ببراءة:
-عاتي انام عند خاتو نتى وامو اتم؟"عادي انام عند خالتو ندى وعمو ادم؟*"

يمنى بنفي وهي تحدثه بجدية وكأنه يعي ما تقوله:
-لا يا يوسف عيب..هتروح عندهم تعمل ايه يعني؟

بهاء بنفي هو الاخر:
-هو مين الاهبل اللي عرض عليك العرض المتخلف دا؟

يوسف وهو يشير الى ندى التي تكتم ضحكتها بصعوبة:
-خاتو نتى"خالتو ندى*"

بهاء موجها كلامه لندى:
-يابنتي انتي واعية للي بتقوليه..دا واد اهبل تاخديه تعملي فيه ايه؟

ندى بضحك وهي تقبل يوسف من وجنته بحب:
-على فكرة انا بحب يوسف اوي ،وبجد ياريت توافقوا والله هو يوم واحد بس اتسلى انا وهو فيه مع بعض..واجبهولكوا بكرا لبيت العيلة مش هما قالو انهم هيتجمعوا هناك بكرا..خلص بكرا باجي انا وياه..مش هيك يوسف؟

يوسف:
-بغض النزر عن اني مث فاهم اخل جمله قولتيها بث اه هيك بلضو.."بغض النظر عن اني مش فاهم اخر جملة قوليتها بس اه هيك برضو*"

{ذكرى تشرين}حيث تعيش القصص. اكتشف الآن