Keesokan paginya...
"Wow!You look so beatiful today Keyla!Tak sangka aku gadis berperwatakan kasar macam kau boleh jadi cantik meletop bila pakai gaun ni!"Stella mengelilingi Keyla sambil melihat penampilan keyla.Baju gaun bewarna merah yang dipakainya sangat sepadan dengan tubuhnya.Terdapat beberapa kuntum bunga ros yang menghiasi baju itu.
"Kau jangan nak perli aku ye..."Muka keyla merona merah.
"Mana ada aku perli kau...Aku puji kau ikhlas dari lubuk hati tau..."
"Tak kisahlah...well...kau pun cantik juga..."
"Kan?Hehehe..."
"Jangan nak perasan sangat boleh tak?"Keyla mencebik sambil mencerlung kearah stella yang sedang melihat penampilannya di hadapan cermin.Perasan la tu!
"Stella!"Luna berdiri di hadapan pintu.Stella dan keyla memandang ke arah luna.
"Wah!Cantiknya baju kau Luna!Ni mesti 'dia' yang bagi kat kau kan?"Keyla tersenyum penuh makna sambil memandang tepat wajah Luna.
"Apa maksud kau?"Luna melarikan pandangan daripada Keyla.Stella menarik tangan Luna masuk ke dalam bilik.
"Buat-buat tanyalah pulak...aku nampaklahh dia bagi gaun kat kau...cantik sangat design baju ni!Beruntung kau ada dia..."Stella meneliti gaun bewarna hijau yang dipakau luna dari atas sampai kebawah.
"Kau diamlah!"Luna menunduk tidak mahu bertentang mata dengan dua orang sahabatnya yang suka mengusik.
"Korang dah siap ke belum?"Aku berjalan perlahan-lahan mendekati mereka.Mereka bertiga memandangku sambil melopong.
"Kenapa korang tengok muka aku macam tu?"ujarku pelik.
"Kau...kau nampak cantik sangat-sangat..."
"Betul tu..."
"Cantik sangat-sangat..."
"Janganlah puji aku lebih-lebih...jomlah...diaorang dah tunggu kita kat bawah..."Mereka bertiga mengikutiku dari belakang.Kelihatan Rion,Kay,kouta dan Alex setia menanti di ruang tamu.Kami berjalan kearah mereka dengan senyuman lebar.Seperti yang disangka mereka berempat terpegun melihat kami.
Gaun stevania
Gaun Stella
Gaun Keyla
Gaun Luna
"Wahhh!Korang berempat nampak cantik sangat-sangat malam ni...tak sia-sia kami cari gaun yang sepadan untuk korang..."Kay memerhati kami dari atas kebawah.Pandangannya melekap pada keyla yang tertunduk sambil tersenyum nipis.
Mereka mulai berbual antara satu sama lain sementara aku kekal berdiri di situ.Aku berasa tidak selesa apabila Rion asyik memerhatiku dari tadi.
"Kenapa baju kau nampak lain?Bukanke baju yang aku bagi tu..."
"Aku ubah design baju tu...cantik tak?"
"Kau nampak hodoh sangat-sangat pakai baju tu..."ujar Rion selamba.Aku mencebik.Kalau betulla aku nampak hodoh takkanlah dia asyik tengok aku je dari tadi.Kalau malas nak puji cakaplah.
"Ehh korang...jom kita pergi sekarang.Dah lewat dah ni..."Kouta melihat jam di pergelangan tangan kirinya.Aku seraya mengangguk dan mengikuti langkah mereka.
Di dewan utama sekolah...
"Saya ucapkan terima kasih bagi pelajar yang sudi hadir ke majlis perpisahan pada malam ini.Seperti yang diberitahu pelajar tingkatan enam bakal..."
"Pssttt...!"Aku menoleh kearah Stella yang berada disebelahku.
"Apa?"
"Tu siapa?"
"Oohh...yang sedang bercakap tu ke?Tu guru besar sekolah ni..."
"Oohhh,macamtu..."Stella mengangguk perlahan sebelum melihat kehadapan.Aku berasa sedikit pelik dengan pertanyaan stella yang bagi aku tak ada maknanya.Namun aku hanya berdiam diri sehingga guru besar habis bercakap.
"Pelajar-pelajar sekalian!Malam ni kita akan adakan pertandingan tari menari.Sesiapa yang tariannya sangat mempersona dan mendapatkan perhatian ramai akan diberi gelaran ratu dan raja tarian.Dan yang paling menarik mereka akan diberikan hadiah berupa mahkota bertahtakan berlian.Sebelum pertandingan dimulakan diminta Stevania Adeliana naik keatas pentas bagi memulakan acara tari menari!"Sorakan gemuruh mula bergema di seluruh dewan.Aku melepaskan nafas perlahan-lahan sebelum naik ke atas pentas.Penampilanku pada malam ini membuatkan ramai orang yang memadangku dengan rasa kagum.Mungkin?Tanpa kusedari sepasang mata memerhatiku dari jauh.Memerhatiku dengan pandangan yang sukar ditafsirkan.
"Hoi Zack!Kau tengok apa dari tadi?Kusyuk sangat nampak?"Jame menepuk bahu Zack.Zack terpingga-terpingga.Dia berpaling kearah Jame yang berdiri di sebelahnya.
"Ikut hati akulah...sibuk je kau ni..."Zack buat-buat selamba.Dia kembali melihat kearah Stevania yang sedang menari bersama dua orang gadis yang lain.Cahaya yang menerangi pentas membuatkan penampilan stevania dan gadis-gadis itu lebih menyelah.Mereka seolah-olah cahaya yang menyinari kegelapan malam.
"Kau tengok Stevania ke Zack?Stevania nampak cantik sangat malam ni...Populerlah dia lepas ni dan mungkin dia akan dinobatkan sebagai ratu tercantik di dunia.Maklumlah dia punya kecantikan alami boleh buat semua orang jatuh hati dekat dia..."Jibon turut memerhati Stevania.Seperti faham apa yang dirasakan sahabatnya itu Jibon mulai menduga Zack.
"Zack!Kau...ada hati kat Stevania ehh?"Soalan Jibon membuatkan Zack tersentak.
"Ma...mana ada!Dia tu musuh aku okay sejak peristiwa tu!"
"Yelah tu...Kau kata macamtu tapi hati kau kata lain...Tak ada salahnya kan kalau kau suka dia sekalipun...Kau fikir-fikirlah apa yang aku cakap...aku pergi dulu..."Jibon berlalu pergi meninggalkan Zack yang masih lagi memerhati Stevania dari jauh.
'Betulke aku ada hati kat dia dari dulu lagi tapi aku yang tak sedar-sedar?'guman Zack didalam hati.
YOU ARE READING
Alam Spiritual
FantasyStevania Adeliana merupakan seorang gadis periang yang tidak memiliki rakan atau sahabat dari kecil.Dia adalah anak tunggal ibu bapanya.Sejak kecil lagi dia dilarang oleh ibu bapanya agar tidak pergi jauh dari rumah.Mereka mempunyai sebuah syarikat...