Bab 27

97 18 37
                                    

"KAKAK gaduh dengan papa lagi ke?" Kedengaran suara seorang budak lelaki bertanya dengan nada berhati-hati sebaik sahaja pintu bilik itu dihempas kuat.

  "Papa tu. Semua akak buat, semua salah depan dia. Kau lainlah. Anak kesayangan, bukan?" Kali ini suara seorang remaja perempuan pula menjadi menarik perhatian. Nadanya tegang, menahan marah.

  Suasana di dalam bilik itu sepi sahaja. Si remaja perempuan asyik dengan telefonnya manakala si budak lelaki tekun menggilap glob salji di tangannya.

  "Kau buat apa?" Akhirnya si remaja perempuan membuka bicara. Mungkin dia sudah bertenang daripada amarah yang membara sebentar tadi.

  "Bola salji mama." Glob itu diangkat. Senyuman nipis terukir.

  "Aku harap, aku boleh jumpa mama. Walaupun syurga aku tiada dekat sini, aku tetap boleh masuk syurga kan, kakak?" Suara itu seolah-olah selamba sahaja, seiring dengan perbuatan si budak lelaki yang meletakkan glob saljinya ke atas meja.

  Sementara si remaja perempuan itu pula terdiam seribu bahasa. "Mestilah..." pujuknya. Sayu sahaja balasan gadis itu buat adiknya.

  "BAM!"

  Terhincut bahu mereka berdua mendengar bunyi lantang itu. Sudahlah bilik sepi sahaja, cengkerik dan katak tak ada pula nak buat konsert malam itu. Tiba-tiba ada bunyi kuat, masakan tidak terkejut?

  Si budak lelaki lantas berlari ke arah tingkap biliknya lalu dibuka separuh. Matanya meliar memandang sekeliling.

  "Sufyan..."

  Budak lelaki itu terkaku seketika apabila bayangan putih yang agak jauh darinya menyapa pandangan.
 
  "Kenapa ini?" Si kakak mendekati si adik. Dia turut sama memandang ke luar tingkap, namun tiada apa yang menangkap pandangannya.

  Remaja perempuan itu mula mengerutkan dahi apabila adik lelakinya bergegas ke luar bilik, melangkah ke pintu utama dan mencapai kunci rumah. Sudahlah tidak berkata apa-apa.

  Dia pun apa lagi, tudung yang tersidai di dalam bilik adiknya diambil lalu disarung ke kepala. Sebaik sahaja dia berada di belakang adiknya, bahu budak lelaki itu dipegang lalu tubuhnya dipusingkan menghadapnya.

  "Woi, adik! Kau dah gila ke?"

  "Kita kena ikut bayangan putih itu," tegas si adik. Renungan aneh kakaknya dibiarkan sahaja.

  "Kau kena sampuk dengan bunian ke? Mana tahu yang kau nampak itu, bunian. Sudah pukul sebelas malam ini, dik." Remaja perempuan itu rasa seperti mahu mengetuk kepala adiknya. Gila apa mahu kejar entah apa-apa malam-malam buta?

  "Please, kak. Aku rasa dia seperti mahu tunjukkan sesuatu. Firasat aku rasa tak sedap hati kalau tak ikut."

   "Kau tahu bukan firasat aku kebanyakannya benar?" Wajah sepuluh sen ditayang pada kakaknya. Namun sebagai balasan, sebuah penampar hinggap pada wajah. Mujurlah tidak kuat.

  "Menyampah aku tengok muka kau. Tak payah buat muka macam itulah! Rasa nak layangkan kaki sahaja." Si kakak mencebik tanda menyampah.

  "Bolehlah, kak. Mesti benda ini menarik. Lagipun kita pergi sekejaap sahaja. Ayah pun dalam bilik kerja dia." Budak lelaki itu diam seketika. 'Sekejap' yang dileretkan tidak mampu membuatkan kakaknya akur. "Kalau kakak ikut, Sufyan belanja Milo Nugget."

  "Okey, jom."

  'Dasar. Nasib baik kau kakak aku.' Budak lelaki itu mengutuk dalam hati apabila kunci di tangannya sudah berada dalam genggaman si kakak. Malah, pintunya sudah terbuka!

Kepada 15 Tahun Yang LaluWhere stories live. Discover now