Bab 1

190 27 5
                                    

"ADEH!" Surfina menenyeh matanya yang terasa silau dek kerana cahaya tadi. Dia mendengus. "Kau punya fasal lah ni!"

   "Argh!"

    "Apa, apa?" Surfina mula gelabah apabila mendengar jeritan itu. Dia memandang ke hadapannya. "Eh?"

    "Bunian!" Seorang gadis dalam lingkungan 17 tahun menekup mulutnya. Matanya membulat. Jag yang digunakan untuk menyiram sebuah kubur terlepas daripada tangannya.

   "Khalisya..."

   Surfina memandang Sufyan yang asyik merenung batu nisan. Dia kembali memandang gadis tadi. "Err, hai?"

   "Bunian!"

   "Apa bunian-bunian ni? Kalau dia muncul nanti... "

   "Kakak... Khalisya tu... nama nenek, kan? Perempuan ni... macam mama..." Sufyan menarik lengan baju Surfina. Kata-kata Surfina terhenti. Dia turut memandang batu nisan di sisinya.

    "Apakah?" Surfina tersentak. Dia meneliti wajah gadis itu. "Ki... "

    "Eh, bunian keluar juga ke waktu Zuhur ni?" Gadis itu mengutip jagnya yang terus bersedia untuk membuka langkah seribu. Apa yang disebutkan dua 'bunian' itu langsung dia tidak dengar.

    Sekali lagi gadis itu ternampak mereka berdua, dia menjerit lagi. "Argh, bunian! Oh, budak kecil sahaja. Sekejap, budak?"

    Sufyan sudah gelabah melihat gadis itu mahu melarikan diri. "Kejap! Kami... kami anak yatim piatu!"

    "Sufyan!" Surfina terkejut. Dia menepuk bahu adiknya tanpa sedar.

    "Hah?" Langkah gadis itu terhenti. "Anak yatim? "

    "Uh... saya, Sufyan. Ni kakak saya, Surfina. Kami... kami datang ke sini sebab kami tak ada arah tujuan. Ibu bapa kami meninggal dalam kemalangan. Ibu bapa kami putuskan pertalian keluarga mereka, jadi kami langsung tiada tempat bergantung." Sufyan membuat muka sedih. Dia yang masih terduduk di atas tanah mula menguis-nguis tanah bagai anak kecil.

    "Seriuslah?" Gadis itu membuat muka terkejut. Dia terus duduk mencangkung di hadapan dua beradik itu. "Dah tu, kau orang tidur mana?"

    Sufyan menggeleng.

    Mata gadis itu mula berkaca. Dia menggenggam tangannya. "Baiklah, mulai hari ini, biar korang duduk bawah jagaan kakak! Kakak dah berkahwin, jadi kakak hanya tinggal dengan suami kakak dalam rumah tu. Nama kakak, Umayma. Boleh panggil Kak Umayma."

    Tangan Sufyan dan Surfina ditarik supaya bangun. "Jom, ikut akak." Umayma terus berjalan keluar dari tanah perkuburan itu. Dia mendekati sebuah motosikal. "Naik."

    Surfina dan Sufyan berpandangan. Mereka berdua mengangguk. "Okay."

    "Pegang kuat-kuat!"

    "Vrooom!"

    "Eh!"

    Laju betul si Umayma tu bawa motor. Kalau tergolek dua budak itu, entah apalah jadi.

✧✧☘✧✧

    Surfina dan Sufyan memandang rumah kayu yang tersergam indah di hadapan mereka. Rumah kayu itu tersangatlah tidak asing dalam hidup mereka.

    "Kakak..." Sekali lagi Sufyan menarik lengan baju Surfina.

    Surfina tersenyum. "Jadi, kita di masa silam?" Agak gila, tapi dia suka!

Kepada 15 Tahun Yang LaluWhere stories live. Discover now